کد خبر: ۲۷۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

نگاه وال استریت ژورنال به مهمترین وقایع سال 2014

"وقایعی در طول سال 2014 رخ داد که تا همیشه به یاد خواهند ماند، اتفاقاتی چون شیوع ابولا در غرب آفریقا و سرایت آن به ورای مرزها و رسیدنش به آمریکا و اروپا، کشته شدن دو تن از آمریکایی‌ها به دست ماموران پلیس این کشور و تبدیل شدن آن به مساله‌ای ملی و سرنوشت ساز درباره نژاد پرستی، عدالت و اقدامات پلیس. در آن طرف دنیا ظهور داعش، درگیری‌های اوکراین و توافقی تاریخی بین آمریکا و کوبا. همه اقداماتی است که به طور قطع تا سال 2015 کشیده خواهند شد."
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره مهم‌ترین وقایع سال 2014 اتفاقات تاریخ ساز را از ابتدای این سال از نگاه خود این چنین برگزیده است:

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

آمریکایی‌ها در سال 2014 در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر نیروهای سیاسی را در واشنگتن تغییر و به جمهوری خواهان برای گذراندن دو سال باقیمانده از دولت اوباما قدرت بیشتری دادند.

ظهور داعش

گروه داعش با گسترش حملات شبه نظامیان خود، خلافت خود خوانده‌اش را در شرق و شمال عراق و برخی مناطق سوریه پایه‌گذاری کرد. آمریکا و متحدانش برای مبارزه علیه این گروه تروریستی به حملات گسترده‌ هوایی دست زدند. همچنین پنج گروگان غربی شامل سه شهروند آمریکایی و دو انگلیسی به دست شبه نظامیان داعش سر بریده شدند.

تغییر در اقتصاد جهانی

اقتصاد آمریکا و بازار کار این کشور پس از رکورد شاهد رشدهای بسیاری بود: این پیشرفت‌ها باعث شد تا بسیاری نسبت به اجرای برنامه بازیابی پنج ساله بدون اجرای سیاست‌های تسهیل پولی امیدوار باشند. همزمان نرخ تورم و چشم‌انداز اقتصاد کشورهای اروپایی، آسیایی و سایر نقاط جهان باعث شد تا آمریکا در اجرای سیاست‌های اقتصادی شتاب نکند. با این حال به گفته ژانت پلین، رئیس جدید صندوق ذخیره دولت فدرال، آمریکا از مسیر برخی برنامه‌های خود مانند برنامه فروش اوراق مشارکت و افزایش سود مصرف کنندگان خارج نشده است.

فرگوسن، اقدامات پلیس و روابط نژادی

مرگ مایکل براون در فرگوسن میسوری و اریک گارنر در نیویورک به یک نقطه عطف ملی در امور نژادی، قضایی و پلیسی آمریکا بدل گشت. تصمیمات هیات‌های منصفه برای رفع اتهام از پلیس‌های سفید پوست ضارب مردان سیاهپوست موجب بروز و افزایش اعتراضات به رفتار پلیس‌ها در قبال سیاهپوستان در سراسر آمریکا شد.

شیوع ویروس ابولا

ویروس ابولا در سال2014 غرب آفریقا را ویران کرد و نزدیک 7000 کشته بر جای گذاشت. این بیماری موجب بروز نگرانی‌های بین‌المللی بسیاری شد و آسیب‌های فراوانی به اقتصاد در حال شکوفایی این قاره وارد کرد.

این بیماری‌ ویروسی واگیردار کشنده، لیبریا، سیرالئون و گینه را نابود کرد. برخی پرستاران و فعالان امور بهداشتی نیز با آمدن به آمریکا و اروپا خطرات بی‌شماری را پدید آوردند.

درگیریها در اوکراین

زورآزمایی سیاسی بر سر اوکراین به یک درگیری نظامی تمام عیار تبدیل شد که هزاران نفر از جمله 298 تن از مسافران پرواز مالزی را به کشتن داد. آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر کشورها الحاق کریمه به روسیه را بی‌اعتبار و غیرقانونی خواندند و با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به آن واکنش نشان دادند. اما درگیری‌ها در شرق اوکراین منطقه روسی زبانان همچنان گسترش یافت.

گم شدن پرواز ام اچ 370

پرواز 370 خطوط هوایی مالزی روز هشت مارس در پی تغییر مسیر خود از کوآلالامپور به پکن به همراه 239 سرنشین ناپدید شد. تحقیقات و بررسی‌های بسیاری برای یافتن این گمشدگان در اقیانوس صورت گرفت اما چیزی پیدا نشد. بازرسان معتقدند بوئینگ 777 پس از پایان یافتن سوختش در اقیانوس هند سقوط کرده است اما کمبود شواهد سرنوشت این هواپیما را همچنان در هالهای از ابهام نگه داشته است.

شرکت علی بابا

گروه هولدینگ علی بابا، بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک چین، در ماه سپتامبر بزرگترین فروش سهام عام را در تاریخ انجام داد و در اولین حضورش در نیویورک 38 درصد سهام خود را فروخت و ارزش بازار انرژی را 231 میلیارد دلار افزایش داد.

روابط آمریکا و کوبا

آمریکا و کوبا بر از سرگیری روابط دیپلماتیک آن هم پس از نیم قرن خصومت، توافق کردند و به یکی از طولانی‌ترین جبهه بندی‌های جنگ سرد پایان دادند. اوباما و رائول کاسترو اعلام کردند، دو کشور همکاری‌های خود را در برخی مسائل مجدد از سر گرفته و سفارت آمریکا در هاوانا مجددا آغاز به کار خواهد کرد. البته این تغییر سیاست هنوز باعث نشده تا تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا برداشته شود چرا که مسلما کنگره باید اقدامی انجام دهد اما دست کم برخی روابط اقتصادی بین دو کشور مجددا برقرار می‌شود.

هک شدن شرکت سونی

سونی پیکچرز پس از تهدیدات و حملات هکرها برنامه اکران فیلم "مصاحبه" را لغو کرد. اما مدتی بعد این شرکت اعلام کرد که این فیلم را در تعدادی محدود از سینماها اکران خواهد کرد. مقامات آمریکایی معتقدند که کره شمالی پشت این حمله سایبری بوده است. با این حال مقامات هنوز در حال جمع کردن شواهد و مدارکی هستند که ثابت کند این حملات سایبری با دستور چه کسی و چگونه انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین