کد خبر: ۲۷۷۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

افزایش مشارکت نیروی نظامی ایران در عراق

تهران با فراهم آوردن کمک‌های مورد نیاز عراق تلاش کرد که عراق را در جنگ علیه داعش نیرومندتر کند. این موضوع را هم منابع آمریکایی و هم ایرانی و حتی عراقی تائید کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: مشارکت نیروی نظامی ایران در عراق در سال گذشته بیشتر شده است. تهران با فراهم آوردن کمک‌های مورد نیاز عراق تلاش کرد که عراق را در جنگ علیه داعش نیرومندتر کند. این موضوع را هم منابع آمریکایی و هم ایرانی و حتی عراقی تائید کرده‌اند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، از حالا به بعد برای مقامات دولت اوباما این می‌تواند به نگرانی قدرت گرفتن گروه‌های اسلام گرای تندرو و خشن افزوده شود.اکنون در حالی که ارتش آمریکا ماموریت خود را در عراق کاهش می‌دهد، مقامات آمریکایی همچنان نگران تکرار اصطکاک با ایران هستند.

یکی از روحانیان بلندپایه در ایران به شرط مسکوت ماندن نامش می گوید که هنگامی که داعش در ماه ژوئن بسیاری از اهالی شمال عراق را اسیر کرد، ایران 1000 مشاور نظامی را به عراق فرستاد. همچنین حملات هوایی را رهبری کرد و بیش از 1 میلیار دلار کمک نظامی به عراق کرد.

این روحانی می‌گوید: «نواحی که از گروه داعش باز پس گرفته شده، به لطف توصیه های ایران میسر شده است.»

در همان زمان دولت شیعه عراق وابستگی خود را به شبه نظامیان قدرتمند و نیروهای عظیم داوطلب شیعه که با یکدیگر وسعتشان به اندازه نیروی امنیتی عراق می رسد، بیشتر کرد.

اگرچه دولت آمریکا می‌گوید که با ایران در هماهنگی مستقیم قرار ندارد، اما همکاری نیروی نظامی دو کشور واقعیتی تا حدی تلخ است. این تنها به این دلیل نیست که نیروهای شبه نظامی که تاثیرشان در جنگ با دولت اسلامی اثبات شده است، از سال 2003 تا 2011 نیز با آمریکا می جنگیدند، بلکه حمایت ایران از رئیس جمهور سوریه بشار اسد که آمریکا علاقمند به سرنگونی او است، ناخشنودی آمریکا را بیشتر از گذشته می کند. با این وجود دیپلمات های دو طرف در تلاش هستند تا با کسب توافق هسته ای، برنامه هسته ای ایران را بررسی کنند.

علی خدری که با چند سفیر ایالات متحده رایزنی کرده است، می‌گوید که تنش میان آمریکا و ایران که از سال 2003 در عراق شدت گرفت، در سال گذشته با یک خواسته مشترک –شکست گروه داعش- کمرنگ تر شد. خدری که یک انستیتو مشاوره استراتژیک در دوبی تاسیس کرده است، می‌گوید: «داعش شکست خواهد خورد. اما مشکل پس از آن آغاز می شود. تصور کنید که  یک عده شبه نظامی که تجربه یک دهه جنگ های چریکی را داشته اند و از طرف منابع نفتی عراق نیزحمایت می شوند تا چه اندازه خطرناک هستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین