کد خبر: ۲۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها در گفت‌وگو با «آفتاب»:

مدیر جدید تئاتر، جشنواره‌های موازی را ادغام کند

حسن رونده، مدیرهماهنگی تئاتر استان‌ها به لزوم تغییرات بنیادی در توزیع و تقسیم بودجه تئاتر اشاره کرده و ادغام برخی جشنواره‌های موازی را از اولویت‌هایی می‌داند که باید توسط مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور مدنظر قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب- سرویس فرهنگی: حسن رونده گفت: مدیران فرهنگی کشور با درنظرگرفتن سوبسیدهای دولتی تئاتر نظر بودجه در حد سازمان ارزیابی کند. بعد از استعفای حسین طاهری، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی که در واقع برکناری او بود، اردشیر صالح‌پور، دبیر جشنواره تئاتر فجر به عنوان سرپرست مسئولیت  اداره کل هنرهای نمایشی را عهده دار شده است.

بسیاری از اهالی تئاتر از نحوه و شیوه مدیریت حسین طاهری انتقاد کرده‌اند. در این میان حسن رونده، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با «آفتاب» به لزوم اصلاحات در برخی سیاست‌های اداره کل هنرهای نمایشی اشاره کرده و می‌گوید: به‌نظرم برخی نیازهای هنر نمایش که سبب تغییر سیاست‌ها می‌شود باید به‌درستی شناخته شود. در شرایط فعلی ما نیاز به بازسازی و تعریف زیرساخت‌های مناسب داریم تا زمینه رشد تئاتر فراهم شود. سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی که باید در توسعه آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های تئاتر نقش‌آفرینی کند.

وی ادامه داد: علاوه بر بعد آموزش‌، توسعه ما نیاز به ‌زیرساخت‌هایی نظیر سالن‌های وِیژه تئاتر داریم، نه سالن‌های چند‌منظوره‌ای که سر آخر به اجرای تئاتر کمک نرساند. بخش دیگری از زیرساخت مربوط به فضای فعالیت فارغ‌التحصیلان تئاتر کشور است که سالیانه هزار نفر به ان افزوده می‌شود.

 رونده تاکید کرد: «باید در سیاست‌های ‌توزیع و تخصیص اعتبارات مالی بازبینی‌های انجام شود. کمبود بودجه مشکل ما نیست. نحوه توزیع و پخش این اعتبارات با توجه به رشد و تغییر هزینه‌ها و ماموریت‌های هر بخش  اهمیت بیشتر دارد. من فکر می کنم باید همانطور که سازمان سینمایی تاسیس شد. سازمان مشخصی با کارشناسان ویژه برای توسعه و سامان‌دهی و گسترش هنر تئاتر انجام پذیرد که این امر توسط شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس محترم  قابل پیگیری است.

 مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها وجود برخی جشنواره‌های موازی تئاتر در باره موضوعات مشخص را امری نادرست خواند و گفت: «در برخی از موارد ما می بینیم جشنواره‌های متعدد و موازی درباره یک موضوع خاص وجود دارد مثلا در حالیکه ما جشنواره تئاتر سراسری دفاع مقدس و یا جشنواره فتح خرمشهر را داریم جشنواره مرصاد را نیز برگزار می‌کنیم. مسلما بسیاری از گروه های نمایشی در این جشنواره‌ها برای حتی سرپا شدن به هزینه و حمایت نیاز دارند؛ این جشنواره‌های موازی هزینه‌آور است. بنابراین با سامان‌دهی هزینه و برنامه ریزی و ادغام جشنواره‌ها می‌توان به وضعیت تئاتر رسیدگی کرد.

 رونده به وضعیت تئاتر استان‌ها در کل کشور پرداخته و گفت: «با افتتاح تئاتر شهر  استان ها اکثر مراکز استان‌ها از قبیل آذربابجان شرقی، خراسان رضوی و کرمانشاه دارای تئاتر مستقل هستند. به عنوان مثال در شهر مشهد تئاتر ها فعال هستند اما این گروه ها  در برخی استان ها نیز  برای ادامه فعالیت های خود دچار معضلات بودجه‌ای هستند  دچار مشکل بودجه هستیم  که امیدوارم این معضل باطراحی سیاست‌های مالی درست رفع شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین