آفتابنیوز : آفتاب: دبیرکل جبهه پایداری درباره فشارها برای رفع حصر گفت: اگر قاضی
بگوید این آقایان محارب و اهل بغی هستند و حکمشان اعدام است و حکم را
بلافاصله اجرا کنند، آیا حکم را قبول میکنند؟ آنها باید تعهد کتبی و نوشته
بدهند.
به گزارش فارس، «روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل هماند؛
این انسانها هستند، این ارادهها و مجاهدتهاست که یک روزى را از میان
روزهاى دیگر برمیکشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، یا متفاوت
میکند و مثل یک پرچمى نگه میدارد تا راهنماى دیگران باشد.
روز نهم
دى هم از همین قبیل است؛ یعنى برخاسته از بصیرت است، از دشمنشناسى
است، از وقتشناسى است، از حضور در عرصه مجاهدانه است.
نهم دی
88، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ
ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در «سالگرد این حماسه»، حرف
اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعدههای الهی تبیین شود»
امام خامنهای
9 دی در گذار از 8 ماه فتنه پیچیده، آخرین حلقه از
اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بود که با آفرینش آن، حلاوت پشتیبانی مردم از
انقلابشان ذائقه انقلاب اسلامی را شیرین کرد و از پی آن گرد و غبار 8 ماه
آتشافروزی در خیابانها و مساجد و پاره کردن عکس امام روحالله و شعارهای
ضد فلسطینی و ضد مقاومت و آتش روزهخواری علنی و حمله به پایگاه بسیج و
مردم بیدفاع و حمله به اموال عمومی و نهایتاً آتش جسارت به خیام ابا
عبدالله در خیابانهای تهران و عزاداران حسینی در هنگامه عزا و ماتم برای
امام شهیدشان فرونشست و اینگونه نهم دی به تعبیر پیر انقلاب پرچم راهنمایی
دیگران و روزی «متمایز» شد.
خبرگزاری فارس در پنجمین سالگرد حماسه 9
دی با انتشار ویژهنامهای به بررسی ابعاد مختلف آفرینش حماسه 9دی و چرایی
مانایی آن در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است.
حجتالاسلام
آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و نماینده مردم تهران روز گذشته دوشنبه، ضمن
ارائه تحلیلی از ریشههای فتنه 88 درباره رفع حصر سران فتنه گفت: اگر آنها
حاضر هستند که در صورت حکم اعدام قاضی تعهد مکتوب بدهند که کشور را به هم
نمیریزند، ما حرفی نداریم.
برخورد حضرت امام با فتنهها و رابطه
مردم با ولایتفقیه پس از انقلاب اسلامی از دیگر بخشهای این مصاحبه بود که
مشروح گفتوگوی یک ساعته خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با
حجتالاسلام آقاتهرانی در ادامه میآید:
اگر بخواهید یک ریشهیابی از فتنه 88 داشته باشید بفرمایید که حماسه 9 دی در چه شرایط و بستری در سال 88 رقم خورد؟
ای
کاش اتفاقات این چنینی رخ نمی داد و فتنهای به آن شکل ایجاد نمیشد. مردم
در انتخابات با شور و احساسات شرکت میکنند و در انتخابات ریاست جمهوری
سال 88 نیز وقتی حضور 40 میلیونی در انتخابات داشتند، جرزنی کردن
کاندیداهای شکسته خورده پس از اعلام نتایج ناسپاسی حضور مردم بود. در آن
انتخابات نیازی به جرزنی نبود چراکه بازی زمان دارد؛ همه کاندیداها از جمله
آقای موسوی و آقای کروبی از چند روز قبل انتخابات سال 88 به راحتی درباره
باخت سخن گفتند و تاکید داشتند هرچه اکثریت بگوید همان است اما چرا زیر میز
بازی زدند.
چرا آنها در ایام انتخابات دچار چنین تغییری شدند؟
ما
یک تعلقات خاصی به نفس خود داریم و انسان دارای حبنفس است، برای رعایت
مصالح جامعه قانون تدوین شده و بحثها چکشکاری شدهاند و همه جای دنیا
همینطور است اما شاید در انتخابات ما پیروز نشویم اما این باعث نمیشود
کافه را به هم بریزیم، اصل نظام از همه چیز مهمتر است و ولایتمداری جزو
اصول است؛ بازی قاعده دارد مگر داور نیست که آنها نزد او شکایت کنند، ادله و
مدارک ارائه دهند.
*سران فتنه نتوانستند حبّ نفس خود را نادیده بگیرند
این
اقدامات معلول تفکر و رفتار آنهاست. از نظر شما اتاق فکر جریان فتنه کجا
بود و چرا مانند دورههای قبل به نتیجه انتخابات تمکین نکردند؟
نفس
آقایان در این زمینه کاملا موثر بود اما گاهی محرک دارد و ممکن است این
تحریک شدن از بیرون باشد یا منافع شخصیشان ایجاب میکند که این گونه عمل
کنند لذا اگر همین طور جلو میرفتند تبر به بنیان نظام میزدند.
چرا
با وجود اینکه آقای موسوی 24 خرداد با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت و پس
از آن بر راهکارهای قانونی تاکید کرد اما به یکباره در روز 25 خرداد باعث
اغتشاش و التهاب بین مردم شد و دست به اردوکشی خیابانی زد؟
رهبر
معظم انقلاب به او گفتند شما از جنس اینها نیستید و تاحدودی شرایط پس از
آن دیدار آرام شد و بیانیهای از سوی موسوی برای عملکرد قانونی داده شد اما
رسانههای بیگانه که نمیخواستند شرایط آرام باشد دوباره شروع کردند و در
داخل هم عدهای دست به تحریک زدند لذا دوباره آن شرایط ظهور و بروز پیدا
کرد اما باید از آنها پرسید کجای دنیا برای یک دستمال قیصریه را آتش
میزنند؟
ریشه این فتنه و استحاله سران فتنه از چه زمانی شکل گرفت. بعد از انتخابات یا سالهای پس از انقلاب در این موضوع موثر بود؟
آنچه
من میدانم این است که نفس انسان پیچیدگیهای زیادی دارد. برخی فکر
میکنند همه چیز از قبل اینطور بوده است در حالی که این افراد ولایت را
قبول داشتهاند. دشمن بیرونی هم امروز این کار را شروع نکرده است بلکه از
دیرباز اینطور بوده و بعد از پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) فرمودند «دشمن
تا به حال چنین کشیدهای از اسلام نخورده است، حواستان باشد که اگر بر ما
تسلط یابد چیزی بر شما باقی نمیگذارد»؛ این به بصیرت ما داخلیها
برمیگردد که آلت دست بیگانگان نشویم چراکه اگر ابزار آنها شویم چه فرقی با
آنها داریم؟ آمریکاییها که نمیتوانند در داخل ایران کار کنند و یا به
طور مثال اگر اوباما بخواهد در ایران بیانیه بدهد چه کسی به حرف او گوش
میکند اما به حرفهای این فرد که نخستوزیر امام یا رئیس مجلس بوده توجه
دارند. از این رو حضرت امام فرمود آنقدر که اسلام از نفاق ضربه خورده از
کفر نخورده است.
*موسوی برای براندازی دیگر چه کاری ماند که انجام نداد
اخیرا
آقای موسوی در واکنش به روشنگریهای صورت گرفته از سوی رسانهها در خصوص
اقدامات براندازانه سران فتنه، مدعی شده است که برانداز نیست، شما این نفاق
جدید را چطور تحلیل میکنید؟
اگر آن اقدامات سال 88 این
آقایان براندازانه نبود میخواستند دیگر چکار کنند؟ آیا میخواستند همینطور
رئیسجمهور شوند، تهران در آتش و دود بود و آنها هرشب بیانیه جدید
میدادند.
آیا همین بیانیهها و مطالبات آنها در این بیانیهها مصداق تلاش برای براندازی نبود؟
بله
این بیانیهها غلط بود، این فتنه 8 ماه طول کشید و مقام معظم رهبری هم هر
روز درباره آن صحبت میکردند و توجه میدادند، ولایتمداری آنها کجاست. آنها
که میگویند ما برانداز نبودیم قبول داشتن حاکمیت اسلامی در مشی آنها کجا
بود؟
سران داخلی فتنه را چه کسانی میدانید؟
همین کاندیداهایی که به صورت مرتب بیانیه میدادند.
*کسانی که یک عمر نان سیاست خوردهاند نفهمیدند فتنه چه بود
برخی معتقدند آقای خاتمی نقشی در فتنه 88 نداشته است و به همین دلیل در حصر نیست نظر شما دراین باره چیست؟
تمام
افرادی که در سال 88 و در قبال فتنه ساکت بودند یا آب به آسیاب آنها
ریختند به همان اندازه شریک هستند چراکه حضرت آقا فرمودند صراحتا مخالفت
کنید؛ حتی کسانی که ما فکر هم نمیکردیم سکوت کنند در فتنه ساکت شدند. من
خاطرم هست روز قبل از خطبههای 29 خرداد مقام معظم رهبری در سال 88 بنده به
قم و خدمت آیتالله نوری همدانی رفته بودم. ایشان به من گفت که باید به
نماز جمعه تهران برویم، این پیرمرد 80 ساله احساس خطر کرد چطور کسانی که یک
عمر نان سیاست خوردهاند این را نمیفهمیدند؟ اگر نمیفهمیدند که هیچ اما
اگر فهمیده این کار را کردند در فتنه شریک هستند. عوام و مردم متوجه این
مسئله شدند چطور آقای خاتمی متوجه نمیشد؟
برخی
معتقدند که بحث فتنه و شکلگیری این طرز تفکر به بعد از پیروزی انقلاب و
رحلت حضرت امام و موضوعاتی همچون برخورد امام در مسئله منتظری بازمیگردد و
برخی نیز بسترسازی ریشه فتنه را در دولت اصلاحات میدانند ارزیابی شما در
این خصوص چیست؟
یک زمانی موضوع آقای منتظری و بنیصدر
ایجاد شد و در واقع هر روز فتنه به یک شکل ظهور و بروز میکرد. چرا در هر
فتنه و مخالفت با اصل نظام اسلامی سر و کله آنها و رفقایشان پیدا میشود؟
در هیچ کجای دنیا چنین حاکمیتی وجود ندارد که مشروعیت آن الهی باشد. این
حکومت یک فرد اسلامشناس و عادل را ولی فقیه قرار میدهد؛ من در دیداری که
با آیتالله مومن داشتم در خصوص انتخاب آیتالله خامنهای توسط مجلس خبرگان
با ایشان گفتوگو کردیم؛ برخی فکر میکنند همه چیز با لابی است در حالی که
ایشان تاکید داشت اعضای خبرگان دو کلمه هم با هم حرف نزدند، وقتی که حال
امام بد شد ساعت 10 تلفن زدند و خبر دادند ما هم وقتی به جلسه رفتیم آقایان
پس از شور و مشورت به گزینه حضرت آقا رسیدند. آیا ما صافتر و پاکتر از
این چیزی میخواهیم؟ هرجا اختلافنظر باشد فصلالخطاب رهبر معظم انقلاب
است. کافی است پای بیگانگان به کشورمان باز شود، مگر آنها از افغانستان و
عراق بیرون رفتند. یک گروه تروریستی در این کشورها درست کردند و به همان
تروریستهای خودساخته نیز وفادار نیستند.
در سال 88 نیز برخیها مشروعیت الهی ولی فقیه را نشانه گرفتند.
این
مشروعیت را امام صادق (ع) داده است، یک عده هم قبول ندارند طوری نیست،
حضرت به صراحت میگویند «کسی که راوی حدیث ماست و در احادیث ما صاحبنظر
است من او را بر شما حاکم قرار دادم»؛ با وجود ولایت فقیه اگر فتنهای بدتر
از فتنه 88 هم شکل بگیرد آنها نمیتوانند کاری کنند چراکه مردم ما امام
صادق (ع) و ولایت را پذیرفتهاند و ارادت آنها به رهبر معظم انقلاب سیاسی
نیست. سیاسیها طور دیگری هستند؛ در فتنههایی که پیش میآید حضرت آقا شرح
صدر به خرج میدهند و اگر این گونه نبود مردم یک روزه همه چیز را حل
میکردند؛ آقای موسوی و اینها به خاطر حمایت خود حضرت آقا حفظ شدهاند و
اگر حمایتشان را از اینها بردارند چیزی برایشان نمیماند البته که الان هم
چیزی ندارند.
ضعف نیروهای انقلابی در سال 88 در مقابل اپوزیسیون و جریان تند اصلاحات کجا بود که باعث شد فتنهای به پیچیدگی فتنه 88 رقم بخورد.
کار
نکردن ما در بحث ولایت فقیه موثر بود و ما باید در این زمینه بهتر کار
کنیم به ویژه در مراکز علمی؛ از این رو این ضعف تلاش خوبان است، حوزههای
ما باید بیشتر فعال باشند که به سوالات روز جوانان پاسخ دهند چراکه جوانان
ما امام و انقلاب را ندیدند، ای کاش مجلس و دولت ما به دنبال مطالبات مقام
معظم رهبری بود. ای کاش وزیر ما به دنبال تحقق مطالبات مقام ولایت بود؛ ما
برای ولی فقیه نمونهای سراغ نداریم و حضرت آقا حقیقتا نعمت بزرگی است و ما
باید در عمل قدردان ایشان باشیم؛ ما برهمین اساس سه شعار پایهای صداقت با
مردم، تبعیت از رهبری و اخلاص با خدا را به عنوان شعار جبهه پایداری
انتخاب کردیم.
با وجود اینکه
بسیاری از کارشناسان و علمای دین اقدامات سران فتنه را مصداق محاربه
میدانند اما برخی از جریانات تندرو بر رفع حصر موسوی و کروبی تاکید دارند.
ارزیابی شما از این مسئله چیست؟
مقام معظم رهبری به آقای
علی مطهری گفتند اگر این کار شود شما حکم قاضی را برمیتابید؟ اما سوال
بنده این است اگر قاضی بگوید که این آقایان محارب و اهل بغی هستند و حکمشان
اعدام است و خلاص و حکم را بلافاصله اجرا کنند، آیا کشور را به هم
نمیریزید و حکم را قبول میکنند؟ آنها باید تعهد کتبی و نوشته بدهند که
این کارها را نمیکنند چراکه قاضی شوخی ندارد و حکم آخر را میدهد اما آنها
از الان میگویند برخی هم از آن طرف مقصر بودند که باید آنها را هم
بیاورید مثل آغاز فتنه که پیش از انتخابات میگفتند نباید تقلب شود. به نظر
میرسد این افراد آداب جرزنی را از اول بلد هستند.
با توجه به شکلگیری برخی از فتنهها در زمان حضرت امام برخورد ایشان با فتنهها به چه شکل بود؟
برخورد امام با فتنهها بسیار تند بود؛ امروز هم این شرح صدر رهبر معظم انقلاب قابل تقدیر است بلکه آقایان بیایند و درست عمل کنند.
با توجه به حضور شما در مجلس و اتفاقاتی که در رای اعتماد به وزرا شاهد بودیم بفرمایید چرا فتنه خط قرمز نظام است؟
ما
احساس کردیم برخی میخواهند بگویند که فتنه چیزی نیست و یک دعوای
انتخاباتی بوده است ولی واقعیت این است که این فتنه خسارتهایی را به بار
آورد و دشمن جرّی شد؛ وقتی وزیری میخواهد روی کار بیاید باید چند اصل را
قبول داشته باشد. ما به آنها گفتیم در صورتی میتوانیم تعامل کنیم که اصل
نظام برای شما مهم باشد اگر نه بر سر چه چیز تعامل کنیم لذا تمام مخالفتها
به این نکته بازمیگشت و وزیر علومی که در نهایت رای آورد صراحتا گفت که
فتنه را محکوم میکنیم، آقای مطهری به او گفت امضای شما در آن نامه ثبت شده
که او تاکید کرد من چنین امضایی نکردم به هر حال امیدواریم ایشان به
قولهای خود پایبند بماند چراکه دانشگاه باید محل امنی برای درس و تحصیل
باشد.
به نظر شما چرا 9 دی در تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی برجسته شد و در تاریخ ماند. چه مختصاتی را در مانایی حماسه 9 دی موثر میدانید؟
9
دی از دانایی مردم ما بود و زمانی که حوصله آنها از دست کسانی که به دنبال
خواسته بیگانگان بودند سر رفت حماسه 9 دی را رقم زدند. فتنهگران نباید
کار را به مقدسات میکشاندند. ما ولایت فقیه را هم جزو مقدسات میدانیم و
برای آن ارزش خاصی قائلیم. ما 9 دی شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب نفرمود
که مردم به خیابان بیایند و بدون هیچ ستاد و دعوتی چنین حماسهای رقم خورد.
*وقتی کار به امام حسین (ع) رسید حامیان موسوی هم به اشتباه خود پی بردند
برخی
معتقدند راهپیمایی 20 میلیونی اربعین امسال از جنس حماسه 9 دی بود یعنی
همان ارادت به ساحت امام حسین (ع) در بین مردم موج میزد.
ما
در راهپیمایی اربعین نه مرز داشتیم و نه زمان و در واقع همه چیز شکسته شد و
یک اتفاق فراملی بود، توجهات خوبی به این موضوع شد اما توقع داشتیم وزرا و
خود رئیسجمهور اهمیت بیشتری بدهند. غربیها که کاملا این راهپیمایی عظیم
اربعین را بایکوت کردند اما مسئولان ما نباید از مردم عقب بمانند. با
راهپیمایی اربعین سال گذشته مشکل سوریه حل شد و در راهپیمایی امسال مشکل
عراق و داعش حساب کار خود را کرد. در داستان فتنه هم همینطور شد و با حماسه
9 دی فتنهگران حساب کار دستشان آمد چراکه افرادی که این آقایان را قبول
داشتند زمانی که موضوع به امام حسین (ع) رسید فهمیدند که اشتباه کردند.
اما
علت ماندگاری 9 دی گره خوردن آن به اهل بیت (ع) است چراکه هرچیز به ائمه
اطهار گره بخورد ماندگار میشود و هر کار خالص و الهی ماندنی خواهد بود و
هر اقدامی به اندازه خلوصش ثبات پیدا میکند.