کد خبر: ۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۰

طرح روسيه مكانيسم ماشه عليه ایران

آفتاب‌‌نیوز : امير محبيان، عضو شوراي سردبيري روزنامه با بيان اينكه پيش بيني‌ها در مورد عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در نشست اخير شوراي حكام درست بوده است گفت: طرح واحدي در اينكه بتواند همه كشورهاي ذي نفع را راضي كند در اين نشست وجود نداشت و نقطه‌ اختلاف در اين مساله بر روي روسيه بود؛ چرا كه روسيه بر اينكه ايران نيروگاه اتمي داشته باشد موافقت داشت؛ در عين حال كه بر روي مساله‌ غني سازي ايران موافقت ندارد و يك نقطه‌ اشتراك بين روسيه و اروپا و آمريكا وجود دارد.

وي گفت: پذيرش و يا عدم پذيرش طرح روسيه از سوي ايران مي تواند به يك مكانيسم ماشه تبديل شود و براساس آن اروپا و آمريكا بدون آنكه نياز به مصوبه ديگري داشته باشند پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهند.

اين روزنامه‌نگار ابراز داشت: آمريكا و اروپا انتظار دارند مذاكرات از اين پس، بر اساس بررسي ايده روسيه ادامه يابد.

محبيان گفت: به نظر مي‌آيد مطالبات و طرح پيشنهادي روسيه به عنوان كف خواست‌هاي اروپا و سقف خواست ايران است.

وي در خصوص بازخورد رد و يا عدم رد پيشنهاد روسيه از سوي ايران ابراز داشت: بايد منتظر ماند كه آيا در اين صورت طرح‌هاي آلترناتيو ديگري وجود دارد يا نه.

وي ادامه داد: آمريكايي‌ها فرض را بر اين گذاشته‌اند كه ايران اين طرح را نمي‌پذيرد؛ لذا اين فرصت را نوعي اتمام حجت براي روسيه در پيوستن اين كشور به آنها مي‌دانند.

اين روزنامه‌نگار در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي‌آيد قبول يا رد طرح روسيه در هر حال نفع اروپا و آمريكا را دربرخواهد داشت گفت: هر مذاكره هدفي خاص را دنبال مي‌كند بايد ديد در روند مذاكرات جديد بين ايران و اروپا در چه مسيري و با چه هدفي انجام خواهد شد؛ در عين حال كه از فشارهاي تبليغاتي آمريكا پيش بيني مي‌كنم به دنبال پايين آوردن سطح توقعات ايران است.

محبيان با بيان اينكه آمريكا بر روي اجماع جهاني در اعمال فشار به ايران نيروهايش را منسجم كرده است گفت: معتقدم در اين شرايط توانايي ايران براي طرح بحث‌هاي آلترناتيو مي‌تواند منافع ايران را در آينده، تامين كند.

وي در پاسخ اين كه بحث فعاليت‌هاي UCF اصفهان از ادبيات ديپلماتيك بين ايران و اروپا خارج و حساسيت‌ها بر روي نطنز قرار گرفته است گفت: پس از ازسرگيري فعاليت‌هاي UCF اصفهان ايران تقريبا كف مطالبات خود را تغيير داد و بر روي نطنز قرار گرفت، اما اينكه اروپايي‌ها آمريكا و روسيه در برابر موضوع چه برخوردي انجام خواهند داد به ما نشان خواهد داد كه آيا رفتاري كه در راه‌اندازي UCF اصفهان صورت گرفت در مورد نطنز هم قابل اجرا است يا نه.

وي افزود: شرايط بين UCF اصفهان و نطنز متفاوت است، اما بايد ديد تحليلگران و مسوولان مربوطه در كشور چه رويكردي به اين مساله دارند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین