کد خبر: ۲۷۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹

در بلوچستان جنگ پنهانی در جریان است

آمیخته بودن جمعیت شیعه و سنی، فعالیت گروه های مسلح بلوچ، مرز طولانی با پاکستان، قاچاق سودآور مواد مخدر، تبعیض و نارضایتی اهالی از مسئولان محلی و دسترسی آسان به سلاح غیرمجاز همگی از عواملی معرفی شده اند که در تضعیف امنیت این استان موثرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در بیابان بزرگ و تقریبا فراموش شده شهر مرزی بلوچستان، جنگی پنهان در جریان است که عواقبی را به دنبال خواهد داشت. استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران در چند سال اخیر با نا امنی هایی مواجه بوده است.

به گزارش «آفتاب» به نقل از دیلی بیست، آمیخته بودن جمعیت شیعه و سنی، فعالیت گروه های مسلح بلوچ، مرز طولانی با پاکستان، قاچاق سودآور مواد مخدر، تبعیض و نارضایتی اهالی از مسئولان محلی و دسترسی آسان به سلاح غیرمجاز همگی از عواملی معرفی شده اند که در تضعیف امنیت این استان موثرند.

بررسی شهر تربت پاکستان

با تعدادی صنعت قانونی یا کمک های سازندگی و توسعه بخش از دولت مرکزی، تربت واقع در بلوچستان پاکستان یک شهرستان متروک با تعدادی شبه نظامی است. بیشتر اهالی تربت از طریق کشاورزی و یا قاچاق امرار معاش می کنند. آنها همه چیز از سیمان و دیزل گرفته تا تریاک را به افغانستان و ایران قاچاق می کنند.

در حال حاضر ایران با مشارکت در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق، نگرانی اش از شبه نظامیان سنی مرز شرقی خود با پاکستان که معتقد است از عربستان و آمریکا حمایت می شوند، بیشتر شده است.

در 9 سپتامبر گذشته جهادیست ها به کارگذاری یک بمب در ماشین پایگاه نظامی ایران کمک کردند. پس از آن جنگی مسلحانه به مدت سه ساعت و نیم درگیر گرفت که جنگجوها به مرز پاکستان گریختند. چند هفته پس از آن شبه نظامیان یک سری حملات را در پست های مرزی ترتیب دادند و به دنبال آن 5 افسر پلیس ایرانی را کشتند.

ایران معتقد است که نیروهای جهادی نه تنها از سمت عربستان و آمریکا حمایت می شوند، بلکه پاکستان نیز آنها را حمایت می کند.

مقامات پاکستانی می گویند که آنها در حال حاضر درتلاش هستند تا مشکلات امنیت داخلی خود را حل نمایند و تامین امنیت در مرز با ایران برایشان اولویت نیست.

این مسئله نشان دهنده ی خویشتن داری ایران است. چون این مسئله هم وجود دارد که جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی که مرتکب قتل صدها شهروند و نیروهای سپاه از طریق بمب گذاری و آدم ربایی است، با گروه های تندرو پاکستانی در ارتباط است و حتی این احتمال وجود دارد که با سازمان اطلاعات پاکستان هم در مرتبط باشد.

در جریان سفر محمود احمدی نژاد به سیستان و بلوچستان یکی از محافظان وی به نام حجت گرمابدری و راننده اتومبیلش در جاده بین سراوان و چابهار به دست راهزنان کشته شد. احمدی نژاد در این حمله سالم ماند اما تهران برآشفت.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شماری از عناصر تروریستی عصر روز گذشته با کمین در مسیر عبور خودروی سپاه پاسداران سه نفر از نیروهای سپاه را شهید کرده و به داخل خاک پاکستان گریختند.

بلوچستان قبل از تجزیه

در سال 1871 دولتهای فرانسه و انگلیس تلاش کردند تا کنترل بلوچستان را که یکی از معابر دسترسی به هندوستان بود، به دست بگیرند. انگلیسیها برای جدا کردن بلوچستان از ایران اقدامات گسترده‌ای برای شناسایی این سرزمین انجام دادند.

قبل از آنکه بلوچستان میان سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان تقسیم شود، این منطقه از کالیفرنیا نیز بزرگتر بود. بلوچ ها در هر سه کشور نه با زبان فارسی بلکه با زبان بلوچ تکلم می کنند و لباس های سنتی خود را می پوشند. زبان تنها نقطه اشتراک آنها نیست، بلکه مشکلات و مسائل بلوچ ها با یکدیگر مشترک است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین