کد خبر: ۲۷۸۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
گروه‌های تندرو بازهم قانون‌شکنی کردند

مدیرکل دفتر موسیقی: کسی حق مقابله با مجوزهای قانونی را ندارد

بعد از لغو کنسرتی در شهر اصفهان، حالا خبرهای رسیده از بوشهر نشان می‌دهد که عده‌ای برای جلوگیری و اعتراض به برگزاری کنسرت موسیقی گروه "لیان" در این شهر، مقابل سینما شهید آوینی، محل برگزاری کنسرت تجمع کردند. تجمعی که سبب لغو کنسرت گروه "لیان" به سرپرستی محسن شرفیان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب-بهاره نوروزی: اگرچه لغو کنسرت در شهرستان‌ها به دلیل مخالفت گرو‌ه‌های تندرو اتفاق تازه‌ای نیست اما بازهم خبر لغو کنسرت روی صفحه اول رسانه‌ها به‌چشم می‌خورد و انگاری که این‌دست خبرها تمامی نخواهند داشت. از روزی که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم مسئولیت این وزراتخانه را بر عهده گرفت، مخالفان سیاست‌های فرهنگی دولت نیز دست‌به‌کار شدند. مخالفانی که عمدتا در طیف‌های تندرو و افراطی دولت گذشته قرار می‌گرفتندٰ کمر همت بسته‌اند تا مانع تحقق برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم شوند.

بعد از لغو کنسرتی در شهر اصفهان، حالا خبرهای رسیده از بوشهر نشان می‌دهد که عده‌ای برای جلوگیری و اعتراض به برگزاری کنسرت موسیقی گروه "لیان" در این شهر، مقابل سینما شهید آوینی، محل برگزاری کنسرت تجمع کردند. تجمعی که سبب لغو کنسرت "لیان" به سرپرستی محسن شرفیان شد.

 گروه موسیقی "لیان" که بعد از 16 سال توانسته بود، راهِ در صحنه‌نواختن را هموار کند، تنها اجازه یک سانس برگزاری کنسرت پیدا کرد. سناریوی دلواپسان مانند سال‌های گذشته بر محور تهدید و ارعاب گروه‌های موسیقی در شبکه‌های اجتماعی، انتشار بیانیه از سوی برخی گروه‌ها و برگزاری تجمع غیرقانونی در محوطه برگزاری کنسرت متمرکز بوده است. این افراد از ابتدای شروع این برنامه با حضور در خیابان‌های اطراف با رفتارهای هنجارشکنانه سعی در لغو کنسرت داشتند. ارسال شماره موبایل بانوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تحریک افکار عمومی برای ارسال پیامک‌هایی برای وی، جهت جلوگیری از اجرای کنسرت گروه "لیان"، بخش دیگری از برنامه‌های این افراد برای ممانعت از اجرای گروه بود. با وجود این اقدامات، نیروی انتظامی شب گذشته توانست کنترل اوضاع را در دست گرفته و تجمع‌کنندگان را متفرق کند.



 در همین‌زمینه، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب گفت: خبر لغو برنامه کنسرت گروه موسیقی لیان در شب‌های آتی شایعه است. نیروی انتظامی شب گذشته تجمع گروه‌های تندرو و هنجارشکن که قصد توقف اجرای گروه لیان را داشتند، کنترل کرد؛ همکاری خوبی که به کمک استانداری انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: موسیقی گروه لیان موسیقی محلی است که برگرفته از فرهنگ اصیل ملی و قومی استان بوشهر است. محسن شریفیان نیز هنرمندی ارزشمند است که آثار او مخاطبان زیادی دارد. بررسی این وضعیت نشان می‌دهد که جماعت دلواپس نگران تسویه‌حساب‌های سیاسی خود هستند و برای رواج  فرهنگ ملی چندان ارزشی قائل نیستند.

پیروز ارجمند تاکید کرد: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم برنامه‌های قانونی و فرهنگی وزارت ارشاد توسط رفتارهای فراقانونی لغو شود و مردم شهرستان‌ها از هنر موسیقی بی‌بهره بمانند.

با وجود این وعده مسئول دفتر موسیقی ارشاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ این کارشکنی‌ها پیشتر نیز سابقه داشته و چالش‌های زیادی در مسیر فعالیت‌های قانونی وزارت ارشاد به‌وجود آورده است.
 
مخالفت افراطیون با برنامه‌های موسیقی

  تلاش گروه‌های تندرو و اصرارشان برای جلوگیری از فعالیت‌های فرهنگی قانونی ریشه در دولت‌های گوناگون دارد. خودسری، بی‌توجهی به قانون درباره فعالیت‌های فرهنگی مجاز و ارعاب و تهدید روانی و حتی فیزیکی فعالان فرهنگی، به‌خصوص فعالان موسیقی مسبوق به سابقه بوده است. سابقه‌ای که در دولت محمود احمدی‌نژاد پررنگ‌تر از گذشته بود. حضور نوازندگان زن -در هشت سال گذشته- بر صحنه ممنوع بود و کنسرت‌های موسیقی در بسیاری از شهرستان‌ها اجازه فعالیت نداشتند. لغو کنسرت گروه «همنوازان حصار» به خوانندگی «همایون شجریان» در اسفندماه سال 88 در تبریز، یکی از این رویدادها است که با دخالت مدیرکل وقت ارشاد استان آذربایجان شرقی صورت گرفت. ماجرایی که نشان می‌داد حتی نام و نشان هنرمندان بزرگ نیز در این مخالفت‌ها تاثیر چندانی ندارد.

سابقه ناخوشایند رفتارهای گروه‌های تندرو و ذی‌نفوذ از همان روزهای نخست دولت یازدهم سبب نگرانی مدیران فرهنگی دولت شده بود. اصرار بر لغو کنسرت‌ها توسط برخی گروه‌ها و  مطرح‌کردن طرح‌هایی نظیر تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها و ممانعت از حضور بانوان نوازنده در شهرهایی نظیر اصفهان؛ از تلاش همه‌جانبه این گروه‌ها برای بازگشتن به روال سابق حکایت می‌کرد. پررنگی این تلاش‌ها تا به‌اندازه ای بود که علی مردادخانی، معاونت هنری بر آن صحه گذاشت. اوایل تابستان امسال مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با این موضوع گفته بود: بهترین راه‌حل همیشه گفت‌وگو بوده است و این موضوع مهم نیز از طریق گفت‌وگو حل خواهد شد. وی تصریح کرد: «به‌نظر من مردم جامعه ما از رشد فرهنگی بسیار بالایی برخوردار هستند و همه خانواده‌ها برای یکدیگر ارزش قائلند، بنابراین این مشکل نیز از طریق گفت‌وگو و همکاری میان نهادهای مختلف قابل رفع‌شدن است.»
 
قول پیگیری ویژه وزیر ارشاد

 لغو کنسرت موسیقی در بوشهر یاد خاطره لغو مکرر کنسرت‌ها در کرمانشاه، ممانعت از حضور زنان نوازنده در اصفهان و لغو کنسرت موسیقی محمدرضا لطفی در بهبهان و اندیمشک را دوباره زنده می‌کند. با وجود این اصرار و تلاش گروه‌های افراطی، عدم برخورد قاطعانه وزارت ارشاد در جای خود قابل تامل است. احمد محبی مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» به‌ دستور صریح وزیر ارشاد برای مقاله با رفتارهای فراقانونی اشاره کرده و گفته بود: «آقای وزیر شخص مطلع و آگاه به امور دینی هستند. با توجه به اینکه در برخی از استان‌ها برخی گروه‌ها مانع برگزاری کنسرت‌ها شده بودند، آقای جنتی در همایشی که با مدیران کل اداره ارشاد استان ها برگزار کردند، به این موضوع پرداختند. آقای وزیر به مدیران ارشاد استان‌ها دستور دادند، چناچه با  موانع غیرقانونی در برگزاری کنسرت‌ها روبه‌رو شدید من به عنوان بالاترین مقام وزراتخانه به ماجرا ورود پیدا خواهم کرد.» وعده‌ای که نشان می‌دهد سر دیگر جدال در دست وزارتخانه‌ای به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید سر طناب را  طبق وعده‌اش به سوی تعادل و قانون بکشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین