آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، کارگاه آموزشی ترکیب بندی، روز گذشته جمعه 12 دی ماه از ساعت 13:30 در سالن شماره سه سینما فلسطین تهران با حضور استاد اسفندیار شهیدی برگزار شد.
در این کارگاه، استاد شهیدی ابتدا به بیان برخی دیدگاههای خود در مورد هنر سینما پرداخت و گفت:«من معتقدم هیچ هنری بالاخص سینما نمیتواند به کسی چیزی یاد بدهد، ما هروقت در بحث فیلم و سینما به سمت آموزش رفتیم، در مسیر سطحیگرایی گام برداشتهایم.»
او ضمن اشاره به اینکه یکی از دلایل سطحی شدن هنر این است که ما میخواهیم به مردم چیزی یاد بدهیم، ادامه داد: «بعنوان کسی که بیش از 11 هزار دقیقه فیلم سینمایی کار کرده است، معتقدم تنها کاری که هنر و بالاخص سینما میتواند انجام بدهد، تغییر الگو و باور مردم است.»
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت فرم به اندازه محتوا در سینما گفت: «هیچ محتوایی نمیتواند بدون رعایت فرم مناسب ظاهر شود و تأثیر بگذارد.»
شهیدی در بخش دیگری از این کارگاه، سینما را عرصهای معرفی کرد که واقعیتش را خودش میسازد و نیازمند واقعیت بیرونی نیست.
وی با اشاره به اهمیت جذابیت در هنر سینما، داشتن جذابیت در آثار مستند را با اهمیتتر دانست و با مثال زدن مستند «جاده ابریشم» که در دهه شصت در رسانه ملی پخش شد، گفت:« این مستند آنقدر خوب و جذاب بود که وقتی ساعت پخش آن فرا میرسید، خیابانها خلوت میشدند.»
استاد اسفندیار شهیدی ادامه داد: «من فکر میکنم که 70 تا 80 درصد فیلمهای ما به شدت به دیالوگ وابسته هستند، یعنی اگر قرار است در فیلم اتفاقی بیافتد و کاری انجام شود آن را بصورت دیالوگ میگویند؛ کسی تلاش نمیکند که در این زمینه در فیلم یک کار تصویری انجام دهد. من معتقدم در سینمای ایران، کسی ذرهای به تصویر اعتقاد ندارد و قول میدهم شما هم جزو همین دسته هستید.»
وی وجود تصویر، فکر و ذهنیت دراماتیک در سینما را حیاتی دانست و تأکید کرد: «اگر تصویر، فکر و ذهنیت دراماتیک در سینما نباشد به این معناست که هیچ چیز دیگری وجود ندارد. دراماتیک فکر کردن باعث عمق بخشیدن به ماجرا و داستان میشود و این خیلی مهم است که ما ذهنیت دراماتیک داشته باشیم.»
استاد شهیدی در بخش دیگری از این کارگاه ترکیببندی را عالی ترین بحث فیلم برداری دانست و گفت: «کسی که میخواهد فیلم برداری کند باید ترکیب بندی را به خوبی بداند.»
وی در تعریف ترکیب بندی گفت: «ترکیب بندی علم سازماندهی عوامل بصری است و در کار مستند خیلی مهمتر و سختتر است. ترکیب بندی شیرازه تصویر و به نوعی میتوان گفت؛ ایدئولوژی تصویر است.»
در ادامه این کارگاه اسفندیار شهیدی به اهمیت دیدن و تفاوت آن با ادراک، حساسیت و ظرافت سیستم بینایی و عملکرد آن پرداخت و سپس به شباهتها و تفاوتهای چشم و دوربین اشاره کرد.
وی در این رابطه افزود :«چشم ما در دیدن انتخاب گراست، یعنی وقتی به چیزی نگاه میکنیم بقیه تصاویر در حاشیه آن قرار میگیرد اما دوربین همه چیز را نشان میدهد».
شهیدی انتقادی نوع نگاه فیلم سازان از دید چشم انسان در فیلمها مطرح کرد و در این زمینه افزود : «چشم دارای سیستم ثبات تصویر است، یعنی حتی وقتی که ما میدویم هم دنیا را با تکان و لرزه نمیبینیم. پس چرا در فیلمهایی که از دید انسان میسازیم دنیا را با تکان نشان میدهیم؟! یعنی وقتی میخواهیم دید شخصی را که میدود، نشان دهیم دوربین را تکان می دهیم و بالا و پایین میکنیم.»
در ادامه این کارگاه کارآموزان به پرسش سئوالات خود پیرامون ترکیب بندی پرداختند. در بخش پایانی کارگاه نیز اسفندیار شهیدی به ارائه توضیحاتی در مورد شناخت مرکز توجه و عوامل بصری پرداخت.
****************
نشست نقد و بررسی مستند انقلاب 57 با حضور عباس سلیمی نمین، امروز از ساعت 16 در سالن شماره سه سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
در حاشیه اکران آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین، سلسله نشستهای هنر واقعیت در حال برگزاری است. بر اساس این گزارش، نشست نقد و بررسی مستند انقلاب 57 با حضور عباس سلیمی نمین از ساعت 16 امروز، در سالن شماره سه سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
گفتنی است طی روزهای آتی سلسله نشست های هنر واقعیت با موضوعات سوژه های سینمایی دوران رضا خان، سوژه های سینمایی دوران دفاع مقدس و سوژههای سینمایی سال 1360 در حاشیه اکران آثار پنجمین جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
******************
سومین شب برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از ساعت 19:45 در سالن شماره یک سینما فلسطین، پویا بابایی قطعه جرم پرواز را اجرا خواهد کرد.
پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از روز چهارشنبه دهم دی ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز به کار کرد.
روابط عمومی جشنواره اعلام کرد که هر شب یک قطعه از آثار هنرمندان جوان موسیقی انقلاب اجرا خواهد شد.
در سومین شب برگزاری این جشنواره، از ساعت 19:45 در سالن شماره یک سینما فلسطین، پویا بابایی قطعه جرم پرواز را اجرا خواهد کرد.