کد خبر: ۲۷۸۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

چه کسی آواز استاد شجریان را دوست ندارد؟

دلایل سخنان نوش‌آبادی درباره شجریان تاحدودی مشخص شده است. به نظر می‌رسد در ارشاد این جناب سخنگو است که علاقه‌ای به صدای استاد ندارد و چنین مواضعی درباره شجریان گرفته است. اما اگر همین روند ادامه داشته باشد، چالش‌های بیشتر و جدی‌تری در انتظار علی جنتی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پس از آنکه حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرده بود "شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند." واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به این اظهارات سخنگوی ارشاد مطرح شد. انتقادهای به او به‌حدی زیاد بود که نوش‌آبادی یک روز بعد در گفت‌وگو با روزنامه "مردم امروز" درصدد جبران این سخنان برآمد و گفت: "شجریان مشکلی برای برگزاری کنسرت ندارد." اما این سخنان نیز نتوانست مواضع جناب سخنگو را برای طرفداران آواز استاد شجریان جبران کند. نوش‌آبادی اما امروز در سخنانی متفاوت عنوان کرده "نه‌تنها حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از علاقه‌مندان به صدای استاد شجریان‌ است."
 
به گزارش آفتاب، پایگاه خبری خردادنیوز در ادامه گزارش خود نوشته است: اگر کسانی همچون آیت‌الله علم‌الهدی، سیداحمد خاتمی و پایداری‌چی‌ها به بزرگانی همچون استاد شجریان و محمود دولت‌آبادی حمله و انتقاد کنند، جای گله و تعجبی نیست چه‌آنکه این افراد و گروها اصولاً با موسیقی و ادبیات آزاداندیشی میانه و نظر خوبی ندارند اما وقتی از دولت تدبیر و امید که خاستگاه آراء و پایگاه اجتماعی‌اش را مدیون مردمی می‌داند که استاد شجریان و دولت‌آبادی‌ها از چهره‌های محبوبشان است- چنین صدایی همنوا با طیف تندروها علیه بزرگان و مفاخر کشور شنیده شود، جای شگفتی و اعتراض دارد.
 
وزارت ارشاد که به‌تازگی برای خودش سخنگو انتخاب کرده است در ابتدا اقدمی مثبت به نظر می‌رسید اما هرچه زمان گذشت، عملکرد سخنگو نشان داده است که علی جنتی در انتخاب این سخنگو دچار اشتباه شده است و به‌نوعی برحواشی و چالش‌های این وزارت‌خانه حساس که همیشه مورد هجمه مخالفان دولت یازدهم نیز بوده، افزوده است.
 
برای نمونه سخنگوی ارشاد ابتدا درباره رمان «زوال کلنل» محمود دولت‌آبادی اظهاراتی داشته است که موجب واکنش و انتقادهای دولت آبادی و بسیاری از اهالی فرهنگ شد. وی گفته بود که "کتاب «زوال کلنل» منهای شخصیت آقای دولت‌آبادی،‌ به دلیل اشکالات و نواقص محتوایی که در آن وجود دارد‌، تاکنون مجوز انتشار نگرفته است و تا زمانی که اصلاح نشود مجوزی برای انتشار آن صادر نخواهد شد." دولت‌آبادی هم در واکنش به این اظهارات سخنگوی ارشاد گفته است: کار وزارت ارشاد این نیست که بگوید کتاب من اشکال ساختاری دارد. البته این اشکال ساختاری نیست؛ شاهکاری ساختاری است. اگر این‌طور نبود، منتقد غربی آن را همتای گرونیکای پیکاسو نمی‌دانست. آثار پیکاسو همه شاهکارند، اما در میان آن‌ها گرونیکا از همه متمایز است. حالا آن آقا می‌گوید این کتاب اشکال ساختاری دارد، نه جانم! در خراسان قالیچه‌ای بافته می‌شود که دو طرف آن روست، یعنی پشت و روی آن یکی است. اگر آن منتقد غربی این قالیچه را دیده بود دیگر نمی‌گفت این اثر همتای گرونیکای پیکاسوست، بلکه می‌گفت این اثر مثل آن فرش دستباف خراسانی است. نه، آقای نوش‌آبادی! این اشکال ساختاری نیست." و در نمونه دیگری سخنگوی ارشاد درباره استاد شجریان گفته است: رویکردها و رفتارهای وی در دهه دوم انقلاب به بعد باعث شد از مردم و نظام فاصله بگیرد. فکرمی‌کنم خود وی می‌تواند مشکل را حل کند و باید تصمیم شجاعانه بگیرد، رفتارهای گذشته را جبران کند و به عرصه موسیقی بازگردد... .
 
حالا مقایسه کنید اظهارات جناب سخنگوی ارشاد را با اظهارات حسن روحانی و همچنین اظهارات و رفتار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره استاد شجریان. حسن روحانی در ایام انتخابات و در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه چلچراغ می‌گوید: تعداد ایرانیانی که صدای شجریان را نشنیده باشند زیاد نیست و شاید اصلا کسی نباشد که صدای او را نشنیده باشد. حداقل همه ایرانیان صدای ربنای او را بارها بر سفره افطار شنیده‌اند. من نیز به نوای موسیقی او گوش داده‌ام. هم شکوه و گلایه او در «بیداد» را شنیده‌ام، هم به «دستان» او گوش داده‌ام، هم شعر سعدی را در «نوا» و مرکب‌خوانی او شنیده‌ام، و هم به هشدار او که «تفنگت را زمین بگذار» باور دارم. او هنرمند بزرگی است و عصاره دو قرن موسیقی ماست، با هنرمندان بزرگی کار کرده و آثار ماندگاری خلق کرده است. باید به او و خدماتش احترام گذاشت. هر چند برخی از سلایق سیاسی او خوششان نیاید." و هیچ ابایی هم از این نداشت که از صدای شجریان در فیلم تبلیغاتی خود استفاده کند. علاوه بر رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگش نیز درباره شجریان می‌گوید: ...آقای شجریان به عنوان یکی از برجسته ترین اساتید موسیقی کشور احترام زیادی دارند و ما تلاش‌مان این است که ایشان بتوانند از بسترهایی که برایشان فراهم است استفاده کنند و همچنین علاقه‌مندانشان از ایشان استفاده کنند... و در جایی دیگر می گوید: در بین گروه های موسیقی سنتی که در صحنه هستند آقای شجریان را فردی کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر می‌دانم. و در در مراسمی نیز به استاد شجریان کارت هنر اهدا کرد.
 
بنابراین معلوم نیست که اظهارات سخنگوی ارشاد ناشی از چیست. جناب سخنگو نیز حتماً متوجه این نکته هستند که جایگاه سخنگویی ارشاد، تریبون اظهارنظر و بیان عقاید و مواضع شخصی نیست که وی چنین برخلاف سیاست‌های دولت و وزارت ارشاد درباره بزرگان این کشور و مسائل فرهنگی و ... موضع‌گیری و اظهارنظر می‌کند. البته با این اظهارات، دلایل سخنان نوش‌آبادی درباره شجریان تاحدودی مشخص شده است. به نظر می‌رسد در ارشاد این جناب سخنگو است که علاقه‌ای به صدای استاد ندارد و چنین مواضعی درباره شجریان گرفته است. اما اگر همین روند ادامه داشته باشد، چالش‌های بیشتر و جدی‌تری در انتظار علی جنتی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
فرح حاجیوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
1
0
قربون خودم برم که از جوونی هم اون موقعها که این مردک در باغفردوس کنسرت که نه یک محفلی داشت بدم می اومد خدا را شکر که مثل مرغ خاک بر سر خودش می کنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین