کد خبر: ۲۷۸۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

«بازسازی» تئاترشهر را از فجر جدا می‌کند؟

بازسازی سالن‌های قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر تا زمان برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به پایان نمی‌رسد و این مجموعه تنها با سالن اصلی و چهارسو میزبان جشنواره می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، روز 6 مهرماه خبر آغاز تخریب و بازسازی سالن‌های قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر از سوی روابط عمومی مجموعه برای رسانه‌ها ارسال شد. این بازسازی در راستای بهبود وضعیت بنا و همچنین امکانات و تجهیزات مجموعه تئاتر شهر انجام شد.

مجموعه تئاتر شهر که سال‌ها مورد استفاده و بهره‌برداری هنرمندان و خانواده تئاتر بوده، به دلیل استفاده بیش از حد ظرفیت، افزایش تعداد سالن‌های مجموعه و نبود مرمت و بازسازی کارشناسانه در طول بیش از 4 دهه فعالیت خود، فرسوده شده است. سال 86 هم که بعد از سال‌ها استفاده و بهره‌برداری، مجموعه تئاتر شهر در زمانی مشابه با بازسازی فعلی مورد بازسازی قرار گرفت به دلیل کارشناسانه نبودن این امر، تغییر و به‌سازی مناسبی در مجموعه رخ نداد.

در آن ایام هم مدیریت مجموعه تئاتر شهر و مدیرکل هنرهای نمایشی در نیمه اول سال که مجموعه به بهانه بازسازی تعطیل شد، در ابتدا قول اتمام بازسازی تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دادند که این امر میسر نشد و در نهایت در ماه پایانی زمستان همان سال سالن چهارسو با اجرای «مرغابی وحشی» نادر برهانی مرند و سالن اصلی با اجرای «ملاقات بانوی سالخورده» زنده‌یاد حمید سمندریان، فعالیت خود را از سر گرفتند. البته معایب ایجاد شده از بازسازی تئاتر شهر به اندازه‌ای بود که وضعیت حتی از وضعیت پیش از بازسازی مورد نظر نیز نامناسب‌تر شد.
این شرایط باعث شد تا بحث بازسازی دوباره مجموعه تئاتر شهر مطرح شود و در نهایت بعد از چند تغییر زمانی، بازسازی مجموعه در مهرماه سال جاری آغاز شد. این پروژه شامل تخریب و بازسازی کارگاه نمایش، سالن سایه و سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر شد.

طی صحبت‌ها و بازدیدی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم هم از روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر داشت، همچنین پیگیری‌های علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد نگرانی اهالی تئاتر در خصوص تأمین بودجه این بازسازی و همچنین سطح کیفی آن برطرف شد.

علی جنتی در آن بازدید که در 20 مهرماه انجام داد، اظهار کرد: بنا بر توصیه‌های مؤکد درباره تسریع بازسازی ساختمان تئاتر شهر، قول تکمیل این کار را در مدت 3 ماه گرفته‌ایم.

پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز در آن زمان درباره جزییات بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند بازسازی مجموعه، توضیح داد: وزیر ارشاد بر انجام تعمیرات و بازسازی تئاتر شهر تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود در 20 مهرماه با اشاره به حضور معاون هنری وزیر، مدیرکل وقت هنرهای نمایشی، مدیرعامل خانه تئاتر و سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در بازدید وزیر از بازسازی تئاتر شهر، تصریح کرد: در این جلسه وزیر ارشاد از روند بازسازی مطلع شد و مهندس معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی، توضیحاتی را درباره روند کار به وزیر ارشاد ارائه داد. مهندس معمار عنوان کرد که منابع مالی این پروژه آماده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و قرار است که طبق زمان‌بندی، 3 ماهه پروژه بازسازی تئاتر شهر به اتمام برسد. آقای وزیر هم بر انجام تعمیرات در همین زمان‌بندی تأکید کرد تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، پروژه به پایان برسد.

نکته قابل توجه در این مرحله از بازسازی مجموعه تئاتر شهر این بود که در همان اوایل بازسازی مجموعه، طرح مورد نظری که قرار بود در بازسازی اجرایی شود، مشخص نبود. همین امر باعث نگرانی هنرمندان تئاتر در خصوص تمام نشدن بازسازی تئاتر شهر تا آغاز سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شد.

روز یکشنبه 27 مهرماه نیز نشست رسانه‌ای بازسازی مجموعه تئاتر شهر با حضور رئیس مجموعه، عبدالخالق مصدق نماینده تئاتری‌ها در بازسازی و همچنین مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی در سالن کنفرانس مجموعه برگزار شد. در آن نشست هم با وجود اینکه مشخص شد هنوز طرحی برای اجرایی شدن در بازسازی 3 سالن تئاتر شهر قطعی نشده، از برنامه ریزی برای پایان بازسازی تا پیش از آغاز تئاتر فجر صحبت شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که در تاریخ 20 آبان‌ماه و همزمان با نمایشگاه مطبوعات با یکی از رسانه‌ها انجام داد، درباره وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر چنین گفت: بازسازی تئاترشهر وضعیت خوبی را طی می‌کند و تا بهمن ماه آماده استفاده خواهد بود.

حسین طاهری مدیرکل سابق هنرهای نمایشی نیز در گفتگوهای ضمنی خود در نمایشگاه مطبوعات بر پایان بازسازی مجموعه تئاترشهر تا پیش از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اشاره داشت.

اما پس از این صحبت‌ها و گفتگوها شرایط و روند بازسازی حاکی از واقعیتی دیگر داشت مبنی بر اینکه بازسازی 3 سالن مجموعه تئاتر شهر تا پیش از برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به پایان نخواهد رسید.

در روز یکشنبه 23 آذرماه عبدالخالق مصدق نماینده تئاتری‌ها در بازسازی تئاتر شهر درباره روند این پروژه به خبرنگار مهر گفت: سرعت کار بازسازی بالا رفته ولی در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که آیا بازسازی تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر به پایان می‌رسد یا نه. به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی رسانه‌هایی که پیگیر امر بازسازی مجموعه تئاتر شهر هستند، گفته‌ایم که از 27 تا 30 آذرماه می‌توان اعلام کرد بازسازی مجموعه تا پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر تمام می‌شود یا نه.

بعد از این اظهار نظر، بحث بر سر تمام شدن یا نشدن بازسازی مجموعه تئاتر شهر تا پیش از برگزاری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر خیلی جدی‌تر از پیش مطرح شد تا اینکه بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از مجموعه تئاتر شهر در روز چهارشنبه 10 دی‌ماه، وضعیت مجموعه تئاتر شهر در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر را مشخص کرد.

علی مرادخانی در آن بازدید گفت: ترجیح می‌دهیم تعجیل برای جشنواره موجب نشود از برخی اتفاقات خوب در بازسازی صرف‌نظر شود. اگرچه آماده شدن سالن‌ها برای جشنواره برای ما ضرورت دارد اما کیفیت مهم‌تر است. در مورد بازسازی، اهالی تئاتر هم نظراتی دارند که قرار است تمامی نظرات تجمیع شود. به همین دلیل نمی‌خواهیم فشار کاری و کمبود زمان موجب شود از برخی مسایل چشم‌پوشی کنیم.

وی در سخنان خود در آن بازدید بحث جایگزینی سالن‌های دیگری را در صورت تمام نشدن بازسازی تئاتر شهر مطرح کرد و گفت: در حال حاضر موضوع استفاده از مجموعه خاوران را پیگیری می‌کنیم و در این زمینه مذاکراتی هم با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و مجموعه دست‌اندرکاران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران انجام شده است.

به طور حتم هیچ یک از هنرمندان، کارشناسان و صاحب نظران تئاتر با امر بازسازی مجموعه تئاتر شهر نه تنها مخالف نیستند، بلکه طی گفتگوهای رسانه‌ای که از برخی چهره‌های تئاتری در رسانه‌ها منعکس شد، بازسازی تئاتر شهر را امری واجب و ضروری می‌دانند. حتی این نکته که بازسازی مجموعه تئاتر شهر نباید به سرعت و بدون صرف زمان لازم انجام شود زیرا این مجموعه تئاتری که قلب تپنده تئاتر ایران است، باید به درستی و در شأن یک بنای هنری و میراث ملی بازسازی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین