کد خبر: ۲۷۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

نوبخت: برای نوسانات قیمت نفت برنامه داریم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به خرسندی برخی کشورها از کاهش قیمت نفت خاطر نشان کرد: این اقدامات حتی موجب کندی روند توسعه هم نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «محمد باقر نوبخت» امروز(یکشنبه) در گفت و گویی با بیان این که حتی اگر قیمت نفت به نصف هم کاهش پیدا کند، اگر چه ممکن است زحمت هایی را برای ایران داشته باشد اما این اقدامات نخواهد توانست ملت را وادار به تسلیم کند.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، معاون رییس جمهوری درپاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران اکنون برنامه ای برای مذاکره دوجانبه با عربستان برای کاهش نرخ نفت و تولید آن دارد یا خیر؟ اظهار داشت: ما از برادران مسلمان خود، از مسوولان دولت عربستان انتظار داریم که در یک مذاکره برد – برد، برای دو ملت تصمیمات مناسب بگیریم و این خواست ما است و از آن استقبال می کنیم.

سخنگوی دولت افزود: اوپک برای حفظ قدرت تولید و قیمت نفت تشکیل شده و طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که اعضای این سازمان متناسب با تقاضا، عرضه خود را تنظیم کنند.

نوبخت اظهار داشت: انتظار ما این بود که در جلسه اوپک این واقعیت را که عرضه نفت بیش از تقاضا است، بپذیرند و نسبت به کاهش عرضه اقدام کنند و برخی از کشورهای عضو اوپک در کاهش عرضه و تناسب آن برای تثبیت قیمت نفت تصمیم عادلانه و عاقلانه ای اتخاذ کنند تا هم از منابع ملی صیانت کنند و هم ملت هایشان از منافع آن استفاده کنند که متاسفانه این طور نشد.

* کاهش قیمت نفت دلایل سیاسی دارد 

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره بحث توطئه آمریکا و عربستان برای کاهش قیمت نفت و اظهارات ' ویلیام برنز ' معاون وزیر خارجه این کشور و مذاکره کننده ارشد آمریکایی درمذاکرات گروه 1+5 درباره کاهش قیمت نفت با هدف اعمال فشار بر ایران و امتیاز گیری گفت: تصمیم برای جلوگیری از عدم افزایش قیمت نفت و یا تلاش برای کاهش آن یک امر اقتصادی نیست بلکه انگیزه ها و اغراض سیاسی هم درآن وجود دارد.

نوبخت افزود: شاید در 35 سال گذشته فرصتی بود تا خیلی ها ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را بیازمایند که آیا می شود با لشکر کشی یعنی با اهرم نظامی این کشور را تسلیم کرد؟ آیا تحریم های گسترده، بمباران ها، موشک پرانی ها در داخل شهرها که باعث شهید شدن مردم بیگناه می شد، توانست ایران را وادار به تسلیم کند؟

وی کاهش قیمت نفت را سیاستی نسنجیده دانست و اظهارداشت: به مراتب کاهش قیمت نفت به قیمت دو دلار کم اثرتر از آن تحریم ها است.

* مذاکره ایران و عربستان امکان پذیر است

سخنگوی دولت که با شبکه العالم گفت و گو می کرد با اشاره به امکان برگزاری مذاکرات میان مسوولان دو کشور در آینده برای تصمیم گیری مشترک، گفت: اگر این تصمیم مشترک اتخاذ نشود ما نسبت به جهت و خط و سرعتی که انتخاب کردیم، عدول نخواهیم کرد و حتی خود را برای شرایط بدبینانه تر هم آماده تر کرده ایم، ضمن اینکه ما خوشبین هستیم که برادران ما در کشور مسلمان عربستان با مسوولان مسلمان کشور ایران برای نفع دو ملت تصمیمات سنجیده ای بگیرند.

* تحریم های احتمالی سنا، پیروزی سیاسی برای ایران

نوبخت در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا بخواهد تحریم های جدیدی اعمال کند، این موضوع تا چه حد در مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود؟ افزود: صرف نظر از این که این امر منافع و دستاورد دیگری برای ایران خواهد بود، نشان خواهد داد که آمریکایی ها در حرف هایی که می زنند، صادق نیستند.

وی ادامه داد: ما تعهدات خود را بر اساس مذاکرات اجرا کردیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این را تایید کرد، خود مسوولان آمریکایی هم در اظهاراتشان گفتند که ایران هر چه در مذاکرات قول داد، انجام داد.

معاون رییس جمهوری گفت: با این وضعیت که آمریکایی ها تلاش می کردند که به جهان نشان دهند که این جمهوری اسلامی ایران است که حاضر نیست منطق را در مذاکره قبول کند، اکنون اگر این اتفاق بیفتد، نشان می دهد که آن ها صادق نیستند و در فعل و گفتارشان صداقت ندارند و این دستاورد بزرگ سیاسی برای ما خواهد بود.

نوبخت اظهارداشت: در کنار آن، ممکن است آن ها همان مصوبه سنا مبنی بر تقلیل (تولید نفت) را ادامه دهند. ما طی این سال ها، خودمان را برای اقتصاد و بودجه بدون نفت هم آماده کرده ایم و اگر یادتان باشد یک روزی ما می خواستیم که برای کارهای درمانی و بهداشتی از انرژی هسته ای و سوخت تا سطح 20 درصد استفاده کنیم و این سوخت را برای کشور ما منع کردند و ما به آن ها گفتیم که اگر شما نخواهید این حق ما را بدهید ما خودمان را به سطح 20 درصد می رسانیم؛ یعنی آن رفتار غیرمنطقی و به نظر من وحشیانه آمریکا باعث شد که ما به این دستاورد برسیم که امروز بالای 20 درصد می توانیم غنی سازی کنیم.

* خودمان را برای بدبینانه ترین شرایط آماده کرده ایم

نوبخت گفت: بنابراین اگر این اتفاق بیفتد، ما وابستگی را به نفت عملا به صفر خواهیم رساند، کما این که در تمام یک سال گذشته، ما بیکار نماندیم. دولت تدبیر و امید دولت آقای روحانی ضمن این که دست دوستی به همه ملت ها داد و منطق خودش را در مذاکرات با کشورهای بزرگ 5 + 1 نشان داد، ولی این طور نبود که ما دلخوش شویم به این که این مذاکرات بتواند نتیجه دهد، ضمن این که امیدواریم، ولی خودمان را برای بدبینانه ترین شرایط آماده کرده ایم. 

وی ادامه داد: می گویند مدیریت، یعنی آماده شدن برای بدترین شرایط، در حالی که در عین حال امیدواریم به بهترین شرایط.

نوبخت تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، ما خودمان را تجهیز می کنیم و نفع دوم را هم خواهیم برد. ضمن این که آمریکا مفتضح خواهد شد و نشان داده خواهد شد که این ایران نیست که مانع مذاکرات و حل و فصل است، چون همه دنیا تایید کرده اند که ایران آماده مذاکرات منطقی در چارچوب منافع ملی است و به آن چه تعهد کند، پایبند است. اما این مساله، نشان خواهد داد که آن ها خواهان این کار نیستند.

* برای قیمت نفت در حالت های مختلف برنامه داریم

معاون رییس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره آینده قیمت نفت، اظهار داشت: غیر از این که برخی از کشورها، قیمت نفت خود را در بودجه بسیار بیشتر از این اعداد فعلی بازار بسته اند، تعدادی از موسسه های معتبر که پیش بینی بازار نفت آن ها معمولا قرین به صحت بود، همه این ها اظهارنظر کرده اند که قیمت نفت، حتما به بالای 80 دلار بر می گردد. 

نوبخت افزود: البته انتظار داریم، قیمت نفت به همان اعدادی که در سال گذشته بود برگردد، ولی این پیش بینی وجود دارد. ما در بودجه، ضمن این که خود را برای قیمت های کمتر از وضع موجود آماده کرده ایم، شرایطی را هم پیش بینی کرده ایم که اگر درآمدهایمان بالای این مبلغ باشد، از آن درآمدها به چه صورت استفاده کنیم. یعنی هم در ادامه روند موجود، هم در شرایط بدبینانه و هم در شرایط خوش بینانه، برنامه های خود را آماده کرده ایم.

* هرچه ما را بیشتر تحریم کنند، از توانمندی هایمان بیشتر استفاده می کنیم

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد، الان هم داریم خودمان را آماده می کنیم. ثابت شده است هر چه ما را تحریم کنند، این طور نیست که ما تسلیم شویم. بلکه به خودمان فشار می آوریم و در داخل آن را تامین می کنیم.

نوبخت اضافه کرد: بسیاری از موشک هایی که می بایست به ما بدهند و ندادند، ما خودمان آن را تولید کردیم. پهپادهایی که آن ها فکر می کردند اگر به ما ندهند ما نخواهیم داشت، دیدند که ما به فن آوری آن دست پیدا کردیم. یعنی هر چه بیشتر ما را در مضیقه قرار دهند، استعدادهای ملی ما شکوفاتر می شود و از ظرفیت هایمان بیشتر استفاده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مطمئن باشید آن هم خیر دومی برای ماست، زیرا جمهوری اسلامی ایران، ناچار می شود که وابستگی خود را به اقتصاد نفت قطع و خود را برای عرصه های آینده آماده تر کند.

سخنگوی دولت افزود: گذشته ما نشان داد، هر چه ما را بیشتر تهدید کنند، سعی می کنیم که استعدادهای ملی را شکوفا کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین