کد خبر: ۲۷۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

10 + 2 فیلم جشنواره‌ی فجر را بشناسیم

جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو برای اولین‌بار در بخشی با عنوان «هنر و تجربه»، 10 فیلم سینمایی و 2 فیلم مستند بلند را برای انتخاب دو برگزیده نهایی، راه‌اندازی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، از میان 12 فیلم انتخاب شده برای این بخش، 5 فیلم تنها در این بخش تازه‌ راه‌اندازی شده،حضور دارند.

«دریا و ماهی پرنده» ساخته مهرداد غفارزاده، یکی از این فیلم‌هاست که با بازی نیوشا ضیغمی، همایون ارشادی، علی اکبر صحرایی، امیرحسین رستمی، نادر فلاح، سید جواد طاهری، عرشیا طالبی درباره نوجوانی ناشنوا است که دوره محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت می‌گذراند. به دلیل آنکه نمی‌تواند از خود دفاع کند با نقاشی‌هایی که روی در و دیوار کانون می‌کشد، سعی می‌کند، بی‌گناهی خود را ثابت کند.

«مردی که اسب شد» به کارگردانی امیر حسین ثقفی با بازی ملیسا ذاکری، محمود نظر علیان، لوون هفتوان، مزدک میر عابدینی، بهمن صادق حسنی، میثم غنی زاده و احمد محمدی در خلاصه داستانش آمده است: «من دیگر نمی‌توانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم.اسب دیگرنمی‌توانست بدون گاری بایستد یا راه برود.من دیگر نمی توانستم...من..اسب...»

«روز مبادا» ساخته فائزه عزیزخانی با بازی شیرین آقارضاکاشی، ولی‌الله عزیزخانی، وحید عزیزخانی، مجید عزیزخانی، سمیرا مدنی، فرزانه گرایلی، شانی عزیزخانی، حسین کاکاوند، اعظم دهقان منشادی و هدیه تهرانی درباره مادری است که هوای رفتن کرده و زندگیش رنگ دیگری گرفته ... اما اهل خانه او را باور نمی‌کنند.

«داره صبح می‌شه» ساخته یلدا جبلی با بازی رویا نونهالی، رعنا آزادی‌ور، الهه حصاری، بابک کریمی، مهدی احمدی، امیر حسین آرمان، ایرج شهزادی، فریبا جدیکار، گیلدا حمیدی و ارشیا جم، عاشقانه چهار خانواده است که در یک شب تا صبح روایت می‌شود و هر خانواده رازی را در خود دارد که ریشه‌اش در قصه خانواده دیگر است.

«موقت» دیگر فیلم این بخش ساخته امیر عزیزی با بازی پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، نگار جواهریان، بابک کریمی، طاهره زندیان، ساناز عزیزی، سهی بانو ذوالقدر، وحید قاضی زاهدی و بینا منتظر درباره خانواده‌ای است که همزمان با اسباب کشی و جابه جایی خانه‌شان ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند.

سه فیلم بخش «هنر و تجربه» در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند.

«من دیه گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی با بازی گلاب آدینه، سعید آقاخانی، ویشکا آسایش، پانته آ پناهی‌ها، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان و هومن سیدی که در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تو میدونی من از چیه مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگیش هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت.

«ارغوان» دیگر فیلمی که در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارد ساخته کیوان علی محمدی و امید بنکدار است. این فیلم با بازی مهتاب کرامتی، مرتضی اسماعیل کاشی، مهدی احمدی، الهام کردا، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، مریم بوبانی، نیکی نصیریان و یاسمین پازوکی درباره فربد و آوا است که در شب مرگ هنرمند مورد علاقه‌شان به طور اتفاقی در شهر کتاب با هم آشنا می‌شوند و این آشنایی ما را به گذشته‌ای می‌برد که حال و آینده این دو شخصیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

«خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن با بازی سعید آقاخانی‌، ساره بیات‌، میترا حجار و نادر فلاح درباره شخصی به نام یحیی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند.

دو فیلم هم از بخش نگاه نو در بخش هنر و تجربه جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارد؛ «احتمال باران اسیدی» ساخته بهتاش صناعی‌ها با بازی مریم مقدم، محمد شمس لنگرودی، پوریا رحیمی سام،ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب پوریسفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، سام جابرانصاری، حسن حسینی، سعید پیامی پور، علی نادر بیگی ، احمد ذبیحی و الهه بخشی.

این فیلم درباره منوچهر است که شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است ولی همچنان هر روز به اداره می رود، مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالیکه منوچهر حتا دوستی هم در زندگی نداشته..به جز خسرو....

«در دنیای تو ساعت چند است؟» اولین ساخته صفی یزدانیان با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، زهرا حاتمی، ابراهیم ضمیر، پیام یزدانی، زینب شعبانی و کریستف رضاعی درباره شخصیتی بنام گلی است که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد.

دو اثر مستند نیز از فیلم‌های راه یافته در بخش اصلی مستند فجر نیز برای بخش هنر و تجربه انتخاب شده‌اند.

«آتلان» که پیش از این در جشنواره سینما حقیقت به عنوان بهترین فیلم معرفی شد به کارگردانی معین کریم الدینی درباره علی،پدرش و برادرانش است که مربی اسب هستند. اسب تمام هستی آنهاست. ایلحان نام اسبی است که مقام‌های زیادی نصیب خانواده یآنها کرده. علی قرار است با پولی که از جوایز ایلحان در می آورد ازدواج کند اما ممکن است در کورس همه چیز بر وفق مراد پیش نرود.

«من می خوام شاه بشم» دیگر فیلمی که در جشنواره سینما حقیقت نمایش داشت به کارگردانی مهدی گنجی داستان مردی از استان فارس است که می‌خواست خان ایل باشد قومی که ریشه دار باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین