کد خبر: ۲۷۸۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

متن مناظره بذرپاش و کواکبیان

کواکبیان در ادامه تاکید کرد:‌ این که دوستان آمار می‌دهند که چقدر خسارت وارد شده را از کجا آورده‌اند. آن زمان هم وزیر اطلاعات وقت گفته بود که 17 میلیارد دلار به سران فتنه کمک مالی شده است ما در مجلس هشتم از ایشان سوال کردیم که مستنداتش چیست تا تکلیف قضیه را مشخص کنیم. بعد از بررسی در کمیسیون دیدیم که از خلقت حضرت آدم هر کسی هر کاری کرده را به فتنه 88 و بعد از آن به سران آن ربط داده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره درباره‌ مذاکرات هسته‌ای بین مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مناظره‌ای به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شب گذشته (دوشنبه) بین مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری برگزار شد، البته مهمانان این جلسه بیشتر پاسخگوی سوالات دانشجویان در زمینه‌های مختلف بودند.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از سیاست‌های دولت یازدهم درباره‌ مذاکرات هسته‌ای چیست، گفت: تا قبل از روی کارآمد دولت یازدهم عملا مذاکرات دچار بن‌بست شده بود. یعنی ما به مذاکره می‌رفتیم تا درباره‌ی تاریخ بعدی مذاکره صحبت کنیم. اما با روی کارآمدن دولت فعلی چند اتفاق افتاد. اول اینکه موضوع هسته‌ای به جای اینکه صرفا در شورای عالی امنیت ملی حل و فصل شود به وزارت امور خارجه سپرده شد و به جای نگاه صرفا امنیتی یک نگاه دیپلماتیک به این مساله صورت گرفت. دوم آنکه محور مباحث شعارهایی که روحانی مطرح کرده بود، این بود که ما باید به سمت حل مساله‌ی هسته‌ای و بخصوص لغو تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی برویم و بحث غنی‌سازی در داخل توسط غربی‌ها به رسمیت شناخته شود. سوم آنکه نوعی اعتمادسازی در روابط ما و غرب صورت گیرد. چون به هر دلیلی که وجود داشت یک چهره‌ی بسیار نامطلوبی از ایران و مسئولین در افکار عمومی جهان ایجاد شده بود.

به گفته وی، با این سه هدف دولت به دنبال پیگیری دستاوردی بود که آن هم گشایش اقتصادی در وضع مردم بود. چون اگر مذاکرات به نتیجه می‌رسید و از نظر اقتصادی اتفاق خاصی نمی‌افتاد، فایده‌ای نداشت. تصور من این است که ما با رویکرد تازه خود به جز مساله‌ی لغو تحریم‌ها تا حد زیادی به اهدافمان رسیدیم. ما در مجلس هشتم که بودیم خیلی فریاد زدیم که این قطعنامه‌ها علیه ایران مشکل ساز خواهد شد اما بعضی‌ها می‌گفتند کاغذ پاره است و آنقدر قطعنامه صادر کنند تا فلان و فلان شوند. اگر به داخل کشور بازگردیم می‌شد پیش از این هم بعضی کارها صورت نگیرد تا این تحریم‌ها انجام نشود. البته عمده‌ی تحریم‌ها زورمندانه بوده و هست که به ایران تحمیل کردند و رئیس دولت دهم هم اواخر کارش متوجه شده بود که تحریم‌ها اثر دارد.

بذرپاش نیز در ارزیابی از عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم اظهار داشت: سیاست خارجی دولت یازدهم بر مبنای تحریم‌ها رقم خورده بود آن هم تحریم‌هایی که دوستان این دولت در سال 88 باعث ایجاد آن شده بودند. ما بعد از انقلاب سه نسل تحریم داشتیم یکی داماتو دومی تحریم‌های معروف به تحریم جامع ایران و لیبی و سومی همین تحریم‌هایی که بیشتر آن از سال 88 به بعد صورت گرفت.

قطعنامه 1929 در سال 89 و پس از اتفاقات 88 رقم خورد و کسانی که از داخل به خارج رفتند و دریوزگی تحریم کردند تا خواسته‌های جنبش سبز را مطرح کنند به آن دامن زدند. وگرنه مذاکرات در سال 87 تقریبا به سمت نتیجه گرفتن پیش می‌رفت. اما طرف مقابل پس از آن که مذاکرات را به بعد از انتخابات 88 موکول کرد و بعد از آن نیز اتفاقاتی که دیدیم آقایان به وجود آوردند کسانی مثل اوباما، صدر اعظم آلمان و چند مقام غربی دیگر گفتند که حکومت ایران مشروعیت ندارد و حتی آنقدر گستاخ شدند که گفتند تا مردم ایران در خیابان‌ها هستند باید کار حکومت را از طریق فشار معیشتی و تحریم یکسره کنیم.

وی معتقد است که بعضی ازاین وطن فروش‌ها مثل مخملباف و دیگران نیز بارها می‌گفتند که چه نشسته‌اید که اگر حکومت ایران را تحریم کنید در مقابل خواسته‌های جنبش سرد تسلیم خواهد شد.

به گفته وی، تحریم علیه یک کشور با یک کاغذ پاره خواندن توسط یک نفر اتفاق نمی‌افتد. ما پیش از آن 30 سال تحریم بودیم اما این قدری که پس از سال 88 تحریم‌ها اثر گذاشت، در آن 30 سال اثر نداشت و دلیل آن را می‌توان عده‌ای وطن‌فروش دانست که کلی از اطلاعات کشور را به خارجی‌ها دادند تا سازمان‌ تحریم‌ها شکل بگیرد. چطور آمریکا الان حاضر نیست بخشی از تحریم‌ها را قطع کند چون می‌داند اگر تحریم‌ها را بردارد، این سازمان تحریمی که شکل گرفته به هم می‌خورد و برای شکل دادن دوباره آن زمان زیادی لازم است.

وی افزود: اگر مذاکره‌کنندگان ما بتوانند همه تحریم‌ها را بردارند، که با شواهد کنونی تقریبا محال است، ما تازه به سال 88 برمی‌گردیم. عده‌ای می‌خواهند فتنه را به دعوای بین احمدی‌نژاد وموسوی تقلیل دهند و می‌گویند که یکدیگر را ماچ کنید تا تمام بشود و برود. نخیر. فتنه یعنی 230 تا 240 هزار میلیارد تومان که تا الان به زیان ممکلت کار صورت گرفته. فتنه یعنی کاهش رتبه‌ی ایران در اقتصاد بین‌الملل. در سال 88 فتنه‌ای اتفاق افتاد و یک عده هم ساکت بودند. از جمله کلی از این خوب‌های دولتی فعلی. که حالا جلو فریاد می‌زنند آی دزد که یادشان برود خودشان باعث و بانی فتنه بودند و باعث شدند که تحریم‌ها شکل بگیرد. حالا این که می‌گویند شخصی گفت تحریم‌ها کاغذ پاره است یا تیم مذاکره کننده در دولت قبلی فقط می‌رفت تا بیانیه بخواند. در حالی که در آلماتی 2 توافقی بهتر از توافق ژنو 1 در حال شکل گرفتن بود. اما برخی ها نگذاشتند.

این نماینده مجلس گفت: دولت فعلی بر مبنای تحریمی که بسیاری از رفقا و دوستداران خودش باعث و بانی آن شدند آمد و رای گرفت. و گفتند که کشور تحریم است و بر اثر بی‌عرضگی این طور شده که تحریم‌ها تنها 20 درصد اثر دارد ولی زمانی که خودشان روی کار آمدند گفتندکه تحریم‌ها اثر صددرصدی دارد. آقایان با روش‌های تبلیغاتی و این که سانتریفیوژها باید بچرخند و چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد، رای گرفتند و ته مذاکراتشان به توافق ژنو 1 رسید که با همان هم می‌خواهند سیاست داخلی را تنظیم کنند و در انتخابات‌های بعدی هم استفاده آن را ببرند. حالا کاسب تحریم ماییم یا رفقایی که از تحریم استفاده کردند و با شرطی‌کردن جامعه نسبت به تحریم‌ها رای گرفتند و گفتند گلستان می‌سازیم.

کواکبیان در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش وزارت خارجه به تحریم‌های جدید گفت: شکی نیست که همه تحریم‌ها ظالمانه است البته غربی‌ها مدعی هستند که این ها تحریم جدیدی نیست و در ادامه تحریم‌های قبلی است اما ما که باور نمی‌کنیم و معقتدیم اینها ادامه ظلم قدرت‌های استکباری به حساب می‌آید. موافقم که تحریم‌ها ظلم است و به هر حال باید به رخ غربی‌ها کشیده شود و روی میز باشد. این مساله را هم منکر نیستم که قدرت‌های سلطه‌گر غربی از اتفاقات سال 88 نهایت سوء‌استفاده را کردند. شاید اگر وضعیت عادی‌تر بود آنها نمی‌توانستند این گونه عمل کنند. ولی اگر در داخل هم تدبیری صورت می‌گرفت شاید کار به اینجا نمی‌رسید.

به گفته وی، بهتر بود حوادث همان موقع جمع و جور می‌شد اما کسی به فکر نبود که دشمنان در حال سوء‌استفاده هستند. در سال 88 اشتباهات زیادی صورت گرفت. مثلا همان جشن پیروزی که آقای احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر گرفت و آقای بذرپاش هم در آن حضور داشت، اگر در آنجا احمدی‌نژاد می‌گفت که انتخابات تمام شد و ما بیاییم دست به دست هم بدهیم و مسائل کشور را حل کنیم، بهتر بود یا اینکه مردم را به الفاظی ملقب کند؟ در واقع بی‌تدبیری اینجاست. من در تلویزیون هم گفتم که 9 دی خیلی تاثیرگذاشت تا این حوادث جمع شود. اما می‌شد همان اول هم حوادث را جمع و جور کرد تا به آنجا نکشد.

دبیرکل حزب مردمسالاری اظهار داشت: خود من چند بار نزد آیت‌الله مهدوی کنی رفتم و طرحی که داشتیم را ارائه کردم. طرحی بود با عنوان لوئی جرگه ایرانی، که گفتیم با دعوت آیت‌الله مهدوی کنی در مجلس اجلاسی برگزار شود و تمام کسانی که در قضیه 88 هستند بیایند اولا انتخابات به رسمیت شناخته شود و همه آن را قبول کنند. ثانیا همه تخلفاتی که در انتخابات صورت گرفته پیگیری شود و ثالثا اولویت‌های اصلی قانون اساسی را تعیین کنیم تا همه همکاری کنند تا به آن اولویت‌ها دست یابیم. بحث آزادی زندانیان سیاسی خسارت‌های مالی که به وجود آورده بود و سایر مسائل نیز مطرح بود. اما بعضی از دوستان این حرف را مسخره می‌کردند و می‌گفتند حالا بیاییم و از افغانی‌ها یاد بگیریم که چه کار کنیم؟ البته در همین انتخابات اخیر افغانستان دیدیم که گویا افغانی‌ها بهتر از ما عمل کردند.

وی ادامه داد: من خودم هم معتقدم که از اتفاقات 88 سوء استفاده‌هایی صورت گرفته. روند هم همین طور است که وقتی دشمنان می‌بینند مسئولان و بزرگان یک کشور به جان هم افتادند از این مساله سوء استفاده می‌کنند اما مهم این است که دولتی که بر سر کار است طوری عمل کند که آنها که می‌خواهند سوءاستفاده کنند نتوانند به اهداف خود برسند. ما نمی‌گوییم که یک جمله کاغذپاره است اثر گذاشته بلکه این نوع نگاهی که می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارد باعث چنین مسائلی می‌شود.

کواکبیان در ادامه تاکید کرد:‌ این که دوستان آمار می‌دهند که چقدر خسارت وارد شده را از کجا آورده‌اند. آن زمان هم وزیر اطلاعات وقت گفته بود که 17 میلیارد دلار به سران فتنه کمک مالی شده است ما در مجلس هشتم از ایشان سوال کردیم که مستنداتش چیست تا تکلیف قضیه را مشخص کنیم. بعد از بررسی در کمیسیون دیدیم که از خلقت حضرت آدم هر کسی هر کاری کرده را به فتنه 88 و بعد از آن به سران آن ربط داده است.

در ادامه بذرپاش در واکنش به صحبت‌های کواکبیان گفت: در روز جشن پیروزی احمدی‌نژاد تا آنجایی که من یادم هست آقای احمدی‌نژاد گفت که پیروز انتخابات همه‌ی 40 میلیونی هستند که در آن شرکت کردند و نگاه نکنید در گوشه و کنارها 4 تا خس و خاشاک یک کارهایی می‌کنند این ها در اقیانوس ملت حل خواهند شد و این جمله حرفی نیست که بتوان از آن فتنه‌ای با این بزرگی بیرون کشید.البته در خیلی از جاها درست است که باید تکلیف صورت می‌گرفت و بهتر عمل می‌شد .

وی ادامه داد: به نظر خود آقای کواکبیان هم چنین موضوعی را باور ندارند که با یک کلمه خس و خاشاک کشور را به هم بریزند و چنین طراحی‌های سازمان یافته‌ای صورت بگیرد. خود آقای کواکبیان آن زمان در مجلس بودند و می‌دانند که کمیته‌ی تحقیق به نزد کاندیداها رفت تا مستندات خود را از ادعاهایشان ارائه کنند. کاندیداها از مجموع 150 هزار صندوق حدود 40 هزار ناظر سر صندوق داشتند و به آنها گفته شد که با حضور ناظرانشان صندوق‌هایی که آنها به آن شک دارند دوباره شمارش شوند ولی گفتند کل انتخابات مخدوش است.

این نمانیده مجلس ادامه داد: وقتی پرسیده شد کجای آن مخدوش است؟ گفتند که رئیس جمهور وقت 4 ماه قبل از انتخابات سیب زمینی توزیع کرده است. چرا همان 4ماه قبل به خاطر این مساله کنار نکشیدند و آمدند تبلیغات انجام دادند و در مناظره‌ها شرکت کردند و بعد از آنکه نتیچه به نفعشان نبود تازه به یاد تخلفات افتادند و یا این مطالب که مطرح کردند 3 ماه قبل از انتخابات سود سهام عدالت توزیع شده و انتخابات مخدوش است. و یا یکی از این بنده‌های خدا که می‌گفت صندوق‌هایی از خارج وارد شده که رای‌های دیگران را سفید می‌کند و فقط رای احمدی‌نژاد را نگاه می دارد. که حتی عده‌ای گفتند اینهایی که می‌گویید برویم ببینیم . چون این صندوق‌ها یکی دوتا نیست بلکه 150 هزار صندوق است و اقلا بهتر است یک نمونه از این معجزات پیدا شود.

وی با اشاره به حماسه 9 دی یاد آور شد: برای کنار رفتن غبارها باید نماز جمعه 26 تیر و روز قدس که شعار نه غزه نه لبنان درآن داده شد ، 16 آذر دانشگاه تهران که جمهوری ایرانی مطرح شد شعارهای ناهنجار و آن جسارت به عکس امام و همچنین جسارت روز عاشورا رخ می‌داد تا همه چیز برای مردم شفاف شود و حماسه 9 دی شکل بگیرد. این مسائل باید کم کم برای مردم شفاف می‌شد تا خود مردم غبارها را کنار بزنند. این معادله‌ی سختی نیست که دولتی در سال 88 انتخاباتی برگزار می‌کند و شورای نگهبان هم آن را تایید می‌کند، ولی عده‌ای نتایج را قبول نمی‌کنند، اما همان دولت و همان شورای نگهبان در سال 92 نیز انتخابات برگزار می‌کند و از نظر آقایان انتخاباتی در تراز ملت ایران برگزار می‌شود.

این نماینده‌ی مجلس نهم همچنین بیان کرد : جنس عده‌ای این گونه است که وقتی نتایج انتخابات به نفع آنها نباشد یا آن انتخابات را مخدوش می دانند یا می‌گویند که کسانی که رای آورده‌اند نماینده مردم نیستند هر انتخاباتی که خودشان نباشند از نظرشان مخدوش است، اما وقتی به پیروزی می‌رسند حتی با حد نصاب 250 هزار رای به پیروزی می‌رسند انتخابات از نظرشان در تراز ملت ایران است و همه باید پیام آن را درک کنند.

وی ادامه داد: حرف ما همین تفاوت‌هاست که ما می‌گوییم اگر در انتخاباتی نتیجه نگیریم نه آشوبی می‌شود و نه سطل آشغالی آتش می‌گیرد، نه مردم کشته می‌شوند، اما هنوز که هنوز است آقایان حاضر نیستند قبول کنند در آن زمان اشتباهاتی انجام داده‌اند. بخشیدن با فراموش کردن فرق دارد. از صدر اسلام تاکنون از هر جایی‌که فراموش کرده‌ایم ضربه خورده‌ایم. شما قبول کنید که چقدر بلا به سر مردم آوردید و معیشت مردم را به خطر انداختید و آن اتفاقات را رقم زدید.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که از سال 82 آغاز شد، خاطر نشان کرد: آقایان می‌گویند که تیم مذاکره کننده دولت قبل فقط می‌رفت و بیانیه می‌خواند. از سال 82 که مذاکرات زمان خود آقای روحانی شروع شد و پس از آن آقای لاریجانی ادامه داد و بعد به آقای جلیلی رسید یعنی در طول این مدت تعامل صورت می‌گرفته و مذاکرات رو به جلو حرکت می‌کرد. حالا من می خواهم یک سوال بپرسم که دستاوردی که این دوستان بدست آورده‌اند، چه بوده است.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم که چرا هر وقت اصلاح‌طبان سر کار می‌آیند قیمت نفت نصف می‌شود. خودشان می‌گفتند که ما اگر بیاییم مشکلات با عربستان تمام می‌شود و کلا مشکلات جهان اسلام را حل خواهیم کرد، اما می‌بینیم بلایی که عربستان در این مدت سر جهان اسلام و به ویژه ایران آورده در تاریخ صعودی بی نظیر است. اصلا توافق اصلی در وین بین صعود الفیصل و جان کری صورت گرفت، نه بین آقای ظریف و 1+5 . آیا سیاست خارجی این است احتمالا از نظر آقایان چند وقت دیگر تغییر قیمت نفت هم تقصیر منتقدین است. در حالی که قیمت نفت دستاورد بزرگ ساده لوحانه‌ی عده‌ای است به سردمداری آمریکا و عربستان در منطقه.


ادامه دارد ...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین