کد خبر: ۲۷۹۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

چرا رضازاده در تبلیغات رابینسون بود؟

مازیار ناظمی درباره استفاده از چهره‌های هنری و ورزشی برای تبلیغات گفت: خواهشم این است که با همه بحث‌هایی که مطرح می‌شود، کمی هم به واقعیت‌های زمانه نگاه کنیم؛ من با این قضیه موافق هستم که هم هنرمندانمان و هم ورزشکارانمان در تبلیغات حضور پیدا کنند، اما با تعاریف واقعی.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا این مجری تلویزیون در نشست «بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در امر تبلیغات» گفت: سه سال گذشته در همین زمینه بحث‌های مفصل و زیبایی در امر تبلیغات انجام شد. از آنجا که با ورزشکاران بیشتر در ارتباط هستم، آن‌ها می‌گویند که ما اسطوره نیستیم ولی چرا شما در صداوسیما مدام اصرار دارید و می‌گویید فلان اسطوره ما، فلان عزیز ما و ... ؛ ما نمی‌خواهیم شخصیت فرهنگی شویم، باید با چه کسی صحبت کنیم. حتی در این زمینه من از افراد زیادی سوال کردم که به دلیل اینکه شما مشهور هستید شخصیت فرهنگی هم هستید که گفتند نخیر.

او ادامه داد: ما باید در این راستا به سال‌های گذشته برگردیم؛ به عنوان مثال دستگاه ویدئو در این کشور عنصر نامطلوب فرهنگی محسوب می‌شود و حتی برای این امر در سال 72 قانون داشتیم اما در حال حاضر خیابانی به نام جمهوری اسلامی سرتاسرش دستگاه‌های ویدئو می‌فروشند، پس چه شد؟ این نشان می‌دهد که قانون می‌تواند تغییر کند و خیلی اتفاقات دیگر بیفتد. در ساز و کار جهانی همیشه اتفاقات مهمی می‌افتد که بخش‌های مهمی از آن‌ها کسب و کار است.

ناظمی در ادامه گفت: به عنوان مثال شخصیتی مثل آقای مورینیو، گران‌ترین مربی جهان است و بخش مهمی از درآمدش هم در همین تبلیغات است؛ البته در این امر یک زاویه دیگر هم داریم. بله قبول داریم که ما یک جامعه ارزشی هستیم و در واقع جامعه‌ای هستیم با مفاهیم خودمان اما از آن طرف هم بالاخره باید تعریف‌هایی داشته باشیم.

من به یاد دارم که حسین رضازاده در تبلیغات رابینسون، شرکت کرد و خود من شخصا یکی از کسانی بودم که برای رضازاده نقد نوشتم و عنوانش هم از ابوالفضل تا رابینسون بود. من به ایشان خیلی جدی اعلام کردم که تو اصلا حق نداشتی به عنوان قهرمانی که مردم با تو گریه کرده‌اند و کیف کرده‌اند این کار را انجام بدهی. من با حسین رضازاده دوست هستم. اولا در این ماجراها هیچ مشاوری وجود ندارد که راجع به این مسائل با هنرمندان و ورزشکاران صحبت کند و نکاتی را به آن‌ها گوشزد کند و جالب بود که آقای رضازاده آن زمان در پاسخ به من گفت رییس رابینسون خودش از فرزندان جبهه و جنگ بود و به من فلان قدر پول می‌داد، من هم تأمین می‌خواستم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش در همین راستا گفت: به نظرم حرف حسین رضازاده درست است. آن طرف قضیه‌ی ما عامل انسانی وجود دارد که باید به آن توجه و فکر کرد. آیا فقط قوانین کفایت می‌کند. این روزها می‌گذرد و این افراد نیازهایی دارند. جامعه ما میل بسیار زیاد و جدی‌ به اسطوره‌سازی و افسانه‌پردازی دارد و شک نکنید که بعدها به جان همان افسانه‌ها و اسطوره‌هایش می‌افتد.

ناظمی سپس گفت: من این فرمایش را قبول دارم که می‌گویند از هنرمندان و ورزشکاران استفاده ابزاری نکنیم، ولی این افراد باید بپذیرند و قبول کنند که مثلا شما شخصیت فرهنگی هستید؛ این در حالی است که خیلی از آن‌ها چنین نظری ندارند اما جامعه به آن‌ها می‌گوید باید این گونه باشید. در این زمینه ما با یک پارادوکس بسیار جدی روبرو هستیم که باید در یک جایی حل شود و با این روند جهانی که در حال رخداد است صرفا همه چیز را در پول درآوردن نبینید. حوزه فرهنگ، حوزه قشنگی است اما من به جرأت می‌گویم که با تجاربی که دارم هر کجا قافیه به تنگ می‌آید موضوع فرهنگ را به وسط می‌اندازند و راجع به آن حرف می‌زنند.

او در این نشست گفت: ما ابتدا باید بدانیم تعریف کار فرهنگی چیست؟ به چه شکلی باید انجام شود و ثمره‌اش کجاست؟ این موضوعات ابتدا باید روشن شود. دراینجا جا دارد نقدی هم به حسین‌آقای رضازاده داشته باشیم و آن هم این است که به نظرم لایک داشتن نشانه هیچ چیزی نیست. می‌تواند در بحث بازار یک تعریفی داشته باشد. خیلی راحت می‌گویم در همین اینستاگرام یک سری از حضرات می‌آیند و یک عکس می‌گذارند و ناگهان می‌بینیم هزار لایک خورده است. جامعه جو زده را باید کمی از جنبه روان‌شناسی بررسی و روی آن فکر کرد. ما به این راحتی نمی‌توانیم راجع به این ماجراها قضاوت کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین