کد خبر: ۲۷۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

کشف حفره عظیم در قطب جنوب خورشید

محققان ناسا موفق به کشف حفره عظیم در قطب جنوب خورشید شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این حفره عظیم در تولید توفان‌های خورشیدی نقش بسیاری داشته و فعالیت‌های مغناطیسی خورشید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به عقیده دانشمندان ناسا، خورشید تا پایان سال 2014 آرام بود، اما با آغاز سال جدید واکنش‌های بسیار بزرگی در سطح کرونای قطب جنوب این ستاره عظیم آنها را شگفت‌زده کرده است.

محققان ناسا با استفاده از تصویر شکار شده توسط سامانه AIA موفق به شکار این حفره عظیم در سطح قطب جنوب خورشید شدند. تلسکوپ و دوربین AIA با تکنولوژی تصویربرداری فراجوی، تصاویر با کیفیت بسیار بالا را شکار می‌کند.

محققان ناسا پس از بررسی تصاویر ارسالی از این تلسکوپ دریافتند که سرعت بادهای خورشیدی در این منطقه از مرز 800 کیلومتر در ثانیه نیز فراتر رفته است.

پروفسور ریک هاریسون، محقق و دانشمند ناسا اظهار کرد: در ابتدا تصور وجود حفره‌های خورشیدی ناممکن بود، اما با استفاده از تلسکوپ‌های پرقدرت ناسا حفره‌های عظیم سطح خورشید قابل شناسایی شدند.

دانشمندان معتقدند که مطالعه در مورد توفان‌ها و حفره‌های خورشیدی بسیار مهم است، چرا که وضعیت جوی خورشید تاثیر مستقیم بر جو زمین دارد و توفان‌های شدید خورشیدی به راحتی می‌توانند از کمربند محافظتی زمین عبور کنند. پس با مطالعه شرایط خورشید می‌توان تدابیر لازم جهت ایمنی ساکنان زمین و وسایل ارتباطی فرا جوی را فراهم کرد.

این مطالعه در نشریه NASA منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین