آفتابنیوز : آفتاب: همانطور که مطلع هستید وزیر راه وشهر سازی هم معتقد به این است شرکت هواپیمایی ایران ایر که به حامل پرچم ملی است باید به عنوان یک ایر لاین دولتی حفظ شود از این رو ما از این پیشنهاد تامین اجتماعی هم برای پیوستن دوباره هتل هما به ایران ایر استقبال میکنیم.
فرهاد پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا ادامه داد: ایر لاین هما در ارزش گذاری، قیمت گذاری، انتشار فراخوان و قرارداد مصوبه هیات وزیران هیچ نقشی نداشت ما یک تشکیلات دولتی هستیم و تابع مقررات.
وی در پاسخ به این سوال که مدیر کارگوی ایران ایر در حال حاضر صاحب ۱۰ هزار متر مربع زمین هتل هما است نیز اظهار داشت: مدیر کارگوی ایران ایر هیچ نقشی در خرید آن مقدار از زمین نداشته است آن مقدار از زمین هتل هما متعلق به ایر لاین هما بوده و زمانی هم که هتل هما جز ایران ایر بود یک مجموعه بودند اما حال که جدا شدهاند ما حتی بابت دفتر ایران ایر که در هتل هماست به مجموعه هتل هما اجاره میپردازیم.
پرورش با بیان اینکه آن ده هزار متر زمین هتل هما متعلق به ایران ایر بوده، تاکید کرد: ایران ایر اختیار فروش آن متراژ زمین را داشته زمین با کاربری پارکنیگ است و برای فروش آن تمام تشریفات قانونی انجام شده است و اینکه ایران ایر با ترک تشریفات زمین را فروخته است ادعای نادرستی است.
مدیر عامل ایران ایر ادامه داد: همه قوانین دولتی برای فروش آن قطعه زمین توسط واحد حقوقی ایران ایر انجام شددر روزنامه آگهی زده شد کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری کرد و در نهایت زمین فروخته شد.
پرورش با تاکید بر اینکه ایران ایر در جریان فروش ده هزار متر مربع زمین هتل هما هیچ تخلفی مرتکب نشده است اظهار کرد: پرونده دادگاهی شده اما مطمئنم هیچ مشکلی برای هواپیمایی هما ایجاد نمیشود.
پرورش با بیان اینکه از پیشنهاد تامین اجتماعی برای واگذاری مجدد هتل هما به مجموعه هواپیمایی هما استقبال میکنیم گفت: همانطور که مطلع هستید وزیر راه وشهر سازی هم معتقد به این است شرکت هواپیمایی ایران ایر که به حامل پرچم ملی است باید به عنوان یک ایر لاین دولتی حفظ شود از این رو ما از این پیشنهاد تامین اجتماعی هم برای پیوستن دوباره هتل هما به ایران ایر استقبال میکنیم.
پرورش با انتقاد به وضعیت دوگانه پیش آمده برای ایرلاین هما اظهار کرد: ما باید از این وضعیت دوگانه هر چه زودتر آزاد شویم ایران ایر از سال ۸۶ مشمول واگذاری بوده هر جا که به نفع بخش دولتی نبود گفته میشد ایران ایر هنوز خصوصی است وهر جا که به نفع بخش خصوصی نبود گفته میشد ایران ایر دولتی است.
وی ادامه داد: با وجود آمدن این وضعیت ایران ایر نه توانست از تسهیلات و امکانات دولتی استفاده کند و نه توانست از مزایای خصوصی بودنش استفاده کند.
مدیر عامل ایران ایر از ارائه لایحهای به مجلس برای حفظ ساختار دولتی ایران ایر خبر داد وگفت: با پیگیریهای وزیر راه و شهر سازی لایحهای را تنظیم کردهایم که شرکت ایران ایر به حالت دولتی حفظ شود البته طبق گفته دکتر آخوندی ایران ایر باید افزایش سرمایه بیاورد و شرکت بازسازی شود.
وی ادامه داد: با تغییر و تحولاتی که انجام خواهد شد اعتبار و نام قبلی ایران ایر حفظ میشود و در حال حاضر لایحه تنظیم شده را برای دولت ارسال کردهایم و بعد از پیگیری در دولت به مجلس برای تایید نمایندگان میرود.
پرورش با اشاره به پیشنهاد تامین اجتماعی برای واگذاری مجدد هتل هما به ایران ایر اظهار داشت: از واگذاری هتلهای هما به مجموعه ایران ایر استقبال میکنیم اما پولی به هما پرداخت نشده که حالا برای باز پس گرفتن هتلهای هما پولی بپردازیم.
وی ادامه داد: پول هتل فروش هما به خزانه واریز شد که آن ۳۰۰ میلیارد تومان هم هیچ ارتباطی به ایران ایر نداشت.
مدیر عامل ایران ایر در باره قیمت هتل هما در زمان واگذاری گفت: در آن زمان هتل هما به قیمت ۶۲۵ میلیارد تومان واگذار شد که چیزی از این مبلغ به ایران ایر داده نشد.
پرورش با تاکید براینکه باید در واگذاری ایران ایر تور هم تجدید نظر شود گفت: متاسفانه فرآیند خصوصی سازی ایران ایر تور هم به خوبی انجام نشد که معتقدم در فرایند خصوصی سازی این شرکت هم باید بازنگری صورت بگیرد.
وی همچنین درباره اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: ایران ایر هنوز یک ریال هم از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی دریافت نکرده است.
پرورش با بیان اینکه در حال حاضر جوانترین هواپیما در اختیار ناوگان هوایی ایران ایر است گفت: جوانترین هواپیمای ایران متعلق به سال ۲۰۱۴ و با ۱۵ سال سن جوانترین هواپیمای ایران است که متعلق به ایران ایر است.
وی همچنین با اشاره به سیستم چارتی گفت: ایران ایر هیچ وقت سیستم چارتر نداشته است کمااینکه در پروازهای عتبات عالیات در اربعین هیچ بلیتی با عنوان چارتر از ایران ایر فروخته نشد.
وی ادامه داد: پروازهای عتبات عالیات ایران ایر با یک نرخ توافقی در اختیار سازمان حج و زیارت است و در ایام اربعین هم که پرواز فوق العاده به نجف داشتیم بیلت را با همان قیمت ۶۵۰ هزار تومان برای رفت و برگشت به زائران فروختیم.
پرورش همچنین از افزایش ۴۰۰ درصدی پروازهای ایران ایر به عراق خبر داد و گفت: از سه سال گذشته تا به امروز پروازهای ایران ایر به مراکز عراق ۴ الی ۵ برابر شده که همچنین از ده مرکز استان کشورمان امکان سفر به عتبات عالیات را فراهم کردهایم.