کد خبر: ۲۷۹۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

لبی که با وافور باز شود...

در میزگرد بررسی ریشه‌های گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی عنوان شد که متأسفانه به عمق تخریب مواد مخدر صنعتی در جامعه و خانواده‌ها پی نبرده‌ایم و این مواد هر سال با اشکال مختلف خودنمایی می‌کند و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها برای نظارت بیشتر و کنترل مناسب فرزندان، گام اول در مبارزه با این بلای خانمانسوز است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرهنگ «حسن سماواتی» جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایلام در میزگرد بررسی ریشه‌های گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر صنعتی و ارائه راهکارها برای مقابله با این پدیده اجتماعی که در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، اظهار کرد: اعتیاد یک مسئله خانمانسوز و چالش‌برانگیز در جامعه بوده و باید بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، چون اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از مضرات این پدیده خطرناک مؤثرترین راهکار برای پیشگیری و مبارزه با آن است.

وی با بیان اینکه در برخی مکان‌ها و صداوسیما صحبت‌های بی‌پرده‌ای در راستای مواد مخدر صنعتی صورت می‌گیرد، اما سانسور می‌شود، افزود: سانسور کردن به نفع جامعه نیست، لذا باید برخی صحبت‌ها بدون اغماض به اطلاع مردم برسد تا از خطرات آن جلوگیری شود.

‌سماواتی ادامه داد: ‌مصرف مواد مخدر کراک قبل از اینکه اطلاع‌رسانی‌، قربانیان زیادی گرفت، اما با آگا‌هی بخشی در زمینه خطر وحشتناک این مواد به جامعه الان مصرف آن به‌شدت کاهش‌یافته است.

جانشین انتظامی استان با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با مواد مخدر سه مقوله پیشگیری، درمان و حمایت لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: پیشگیری بسیار بهتر از دیگر مقوله‌ها بوده که پلیس در این راستا بسیار تلاش مجدانه انجام می‌دهد، اما اقدامات نیروی انتظامی به‌تنهایی کافی نیست، بنابراین باید همه دستگاه و ارگان‌های به‌صورت جدی پای‌کار بیایند تا اقدامات مؤثر واقع شود.

وی با تأکید بر اینکه در پیشگیری اگر خوب عمل کنیم دیگر نیازمند درمان و هزینه در این راستا نیستیم، تصریح کرد: راه و روش درست پیشگیری در رسانه‌ها باید به‌خوبی تبیین شود، چراکه گاهی اوقات برخی اطلاع‌رسانی نادرست و غیر کارشناسانه علاوه بر اینکه از مشکل جلوگیری نمی‌کند، بلکه موجب گسترش آن می‌شود.

سماواتی ادامه داد: معتاد در قانون بیمار تعریف‌شده و مریض هستند و نمی‌توان برخورد قهریه کرد، اما نیروی انتظامی بنا بر اجرای طرح‌های ابلاغی وظیفه جمع‌آوری و نظارت پلیسی در کمپ‌های انجام می‌دهد تا کمتر به جامعه آسیب وارد کنند.

مصرف مواد افیونی صنعتی در چند سال‌ گذشته رشد داشته است

جانشین انتظامی استان بابیان اینکه در امسال 15 باند قاچاق مواد مخدر در استان متلاشی‌شده و کشفیات مواد مخدر صنعتی رشد داشته است، افزود: کل مواد مخدر کشف‌شده 63 درصدی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و در چندین مرحله طرح پاک‌سازی نقاط آلوده و جرم خیز در امسال یک هزار و 20 خرده‌فروش مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در استان تبدیل‌ شده است، خاطرنشان کرد: تغییر شکل مصرف مواد مخدر در بین معتادان از شکل سنتی به شکل صنعتی خطری جدی بوده و بررسی‌های انجام‌ گرفته نشان می‌دهد که بیشتر مصرف مواد مخدر در سطح استان ایلام به شکل سنتی است، ولی مصرف مواد افیونی صنعتی نیز در چند سال‌ گذشته رشد داشته است.

سماواتی کشفیات تریاک و حشیش در این مدت را چشمگیر دانست و تصریح کرد: کشفیات مواد مخدر صنعتی شیشه 198 درصد افزایش داشته است.

حمایت مطلوب از معتادهای پاک‌شده صورت نمی‌گیرد

جانشین انتظامی استان با تأکید بر اینکه باید از معتادهای که پاک می‌شوند و به دامن جامعه برمی‌گردند، به‌صورت جدی حمایت شوند تا دوباره به اعتیاد برنگردند، گفت: متأسفانه حمایت‌های مطلوبی ازاین‌گونه افراد از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و گاهی اوقات یک وام به آن‌ها می‌دهند که اگر به آدم سالم هم واگذار شود، آن را نمی‌گیرد، چه برسد به افراد پاک‌شده از دامن اعتیاد که آهی در بساط ندارند.

‌وی ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین مقوله‌های جلوگیری از گرفتار شدن جوانان به دامن اعتیاد دانست و افزود: باید به حمایت‌های بعد از خروج معتادان از کمپ‌ها توجه جدی شود.

سماواتی بابیان اینکه حلقه مبارزه با مواد مخدر یعنی حمایت از معتادان‌ ناقص است، خاطرنشان کرد: این رویه باعث بی‌اثر شدن همه زحمت‌ها در پیشگیری و درمان شده است.

اعتماد نکردن جامعه به افراد معتاد چالشی جدی است

جانشین انتظامی استان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش جامعه، بیکاری است، تصریح کرد: متأسفانه معتاد پاک‌شده که به دامن جامعه برمی‌گردد، کسی به وی اعتماد نمی‌کند و به او کار نمی‌دهد، بنابراین بعد از مدتی به حالت اول خود برمی‌گردد و این‌ یک چالش جدی است.

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی در بحث برخورد با قاچاقچیان، توزیع‌کنندگان و حمل‌کنندگان مواد مخدر تلاش‌های زیادی کرده و در این زمینه شهید داده است، افزود: کشفیات و دستگیری‌ها نشان از مطلوب بدون برخورد انتظامی با این قضیه است.

سماواتی تاکید کرد: مسئله مواد مخدر مهم‌ترین تهدیدکننده بنیان خانواده و چالش جامعه است، بنابراین اگر این مسئله را مهار کنیم، بسیاری از مشکلات اجتماعی خودبه‌خود حل می‌شوند.

‌وی با بیان اینکه برخی افراد به دلیل وضع مالی خوب و تفریح مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند، اما به دلیل تغذیه خوب تشخیص داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اعتیاد شیشه بر روح و روان تاثیر می‌گذارد و آثار آن در جامعه بسیار بد است.

‌جانشین انتظامی استان با تأکید ‌کسی که موادمخدر مصرف می‌کند، خوی حیوانی به خودش می‌گیرد و نمی‌فهمد چه‌کاری انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: مواد مخدر یکی از حربه‌های دشمن برای ضربه زدن به پیکر نظام است و باید از جوانان و نوجوانان مراقبت جدی صورت بگیرد تا در دام توطئه‌های دشمن قرار نگیرند.

وی ادامه داد: وقتی بچه را از یک کار منع می‌کنیم، تمام فکر و ذکر کودک این است که بفهمد چرا از این کار منع شده و به‌سوی آن حرکت می‌کند، بنابراین باید به‌صورت درست و پیشگیرانه مبارزه با مواد مخدر صنعتی انجام شود و در معرفی آن به جامعه دقت لازم را داشته باشیم.

اقدام مطلوبی برای میازره با مواد مخدر صورت نگرفته است

«رضا صادقیان» رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام نیز در این میزگرد گفت: با وجود اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ مبارزه با مواد مخدر، هنوز به نحو مطلوب، کاری برای این مهم انجام‌ نشده است.

وی افزود: وقتی دشمن نتوانست از طریق جنگ سخت بر نظام فائق آید، رو به جنگ ناجوانمردانه نرم آورد که یکی از مصداق‌های آن تبلیغ مواد مخدر صنعتی در شبکه‌ها برای منحرف کردن جوانان است.

صادقیان ادامه داد: استان ایلام نسبت به دیگر استان ازلحاظ مصرف مواد مخدر صنعتی پاک‌تر است، اما به این معنی نیست که این معضل در استان تاثیر نگذاشته باشد، لذا باید تهدیدات این پدیده جدی گرفته شود.

روان‌گردان‌ها، عامل فزاینده قتل

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام با اشاره به اینکه روان‌گردان‌ها عامل فزاینده قتل‌ها هستند و به‌عنوان یک باور در بین مصرف‌کنندگان تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده باور دارد که با مصرف یک قرص شاد می‌شود و نمی‌داند با مصرف آن عمل جنون‌آمیز و وحشتناک انجام می‌دهد.

‌وی با تأکید بر اینکه شیشه و قرص‌های روان‌گردان چنان بر روی روح و روان تاثبر می‌گذارند که اصلاً قابل‌تصور نیست، تصریح کرد: در برخی مکان‌ها مصرف‌کننده مواد مخدر مرتکب فعل حرام می‌شود که نشان دهنده عمق فاجعه مصرف مواد مخدر صنعتی است.

صادقیان موضوع توهم‌زنی در مصرف مواد مخدر صنعتی را جدی عنوان کرد و ادامه داد: در گفت‌وگوهایی که با مصرف‌کنندگان شیشه داشتیم، می‌گویند وقتی این مواد را مصرف کردیم ،فرزند خردسال خود را مثل یک بره دیده‌ام و هوس کردم سرش را ببرم، بریدن سر زن، فرزند، مادر و پدر با مصرف مواد مخدر تهدید خطرناک و وحشتناک مواد مخدر صنعتی را نشان می‌دهد که باید اقدام مقابله‌ای همسو با آن انجام شود.

به عمق تخریب مواد مخدر صنعتی پی نبرده‌ایم

وی با بیان اینکه متأسفانه به عمق تخریب مواد مخدر صنعتی در جامعه و خانواده‌ها پی نبرده‌ایم، تصریح کرد: این پدیده هرسال با اشکال مختلف خودنمایی می‌کند، آگاهی بخشی به خانواده‌ها برای نظارت بیشتر و کنترل مناسب فرزندان ضروری است و اگر به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی در مورد مضرات جدی مواد مخدر صنعتی شود، قطعاً تلفات در این حوزه کاهش می‌یابد.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام تاکید کرد: مواد مخدر صنعتی شیشه بدون بو، رنگ و به‌راحتی قابل‌ حل در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها‌ست و این عمل می‌تواند به طور شیطنت‌آمیز مورد استفاده قرار گیرد.

‌مصرف‌شیشه ‌در دانشجویان رو به افزایش است

صادقیان با اشاره به اینکه متأسفانه مصرف شیشه، روان‌گردان و هروئین در بین دانشجویان به‌عینه قابل‌ مشاهده بوده و روند روبه رشدی دارد، تصریح کرد: باید به این قشر از جامعه توجه بیشتری کرد، چرا که به‌صورت غلط بین آن‌ها جا افتاده که مصرف شیشه در هوش و درس خواندن آنان مؤثر است.

وی با بیان اینکه کشور ایران در محور ترانزیت مواد مخدر از بزرگ‌ترین تولیدکننده خشاش جهان یعنی افغانستان قرارگرفته که حدود 240 هکتار از زمین‌های خود را به کشت خشخاش اختصاص می‌دهند که تهدیدکننده است، گفت: ارزش مالی قاچاق مواد مخدر بالا بوده به‌نحوی‌که در سال در کشور ما 85 میلیارد تومان گردش مالی مواد مخدر صورت می‌گیرد.

صادقیان ادامه داد: در سال گذشته در کشور 495 کیلوگرم مواد مخدر کشف‌شد که امسال به 600 کیلوگرم رسیده است و سال گذشته یک کیلو گرم مواد مخدر صنعتی کشف شد که امسال به 4 کیلو و 400 گرم افزایش‌یافته است.

انتقاد از مصرف متادون در کمپ‌های ترک اعتیاد

وی با بیان اینکه بنابر آمارها 48 درصد زندانیان کشور ما به نحوی با مواد مخدر در ارتباط هستند و مصرف مواد مخدر بخصوص صنعتی در روز بین 8 تا 9 نفر تلفات جانی می‌گیرد، ادامه داد: سوءمصرف مواد مخدر وحشتناک است، به‌طوری‌که در کنار اسلحه، تروریست‌ و نفت مواد مخدر چهارمین چالش اجتماعی محسوب می‌شود.

صادقیان از عدم نظارت و کنترل بر مصرف متادون در کمپ‌های ترک اعتیاد انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مصرف این قرص با بهانه ترک اعتیاد وحشتناک است.

وی دسترسی آسان، فشار دوستان، اعتیاد والدین، عدم حضور یکی از والدین در خانواده، ازهم‌پاشیدگی نظام خانواده و آشفتگی، باورهای غلط، معاشرت‌های ناسالم، حس کنجکاوی، ناراحتی‌های روحی و روانی را عامل گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر صنعتی عنوان کرد.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام بعد جغرافیایی، بعد فرهنگی، بعد اجتماعی و بعد اقتصادی را چهار بعد مصرف مواد مخدر در جامعه بیان کرد که هرکدام نیازمند راهکار جدی و عملی برای پیشگیری و مقابله ‌با این پدیده شوم هستند.

صادقیان تأکید کرد: باید به رویکرد اجتماعی مصرف مواد مخدر توجه کرد، چرا که این مهم با آگاهی‌بخش قابل‌کنترل و کاهش است.

برخورد قضایی با مجرمان مواد مخدر فقط 30 درصد تأثیرگذار است

«قاسم رضایی» قاضی رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر دادگاه عمومی و انقلاب ایلام نیز با تأکید بر اینکه بیکار و درآمد بالا مواد مخدر علت اصلی گرایش به‌سوی قاچاق، توزیع و حمل مواد مخدر صنعتی است، اظهار کرد: اعتیاد مقوله بسیار مهمی است که باید رسانه‌ها و دستگاه‌ها فرهنگی بیشتر به آن توجه کنند، چراکه توجه به این مهم و مقابله با آن‌یک فریضه است.

وی با بیان اینکه اعتیاد ریشه اصلی جرائم در جامعه از جمله درگیری‌های خانوادگی، طلاق، نزاع، قتل‌ها و دیگر جرائم خشن است، افزود: فقر فرهنگی و تربیت ناسالم از دیگر علت‌های گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر و جرم است.

رضایی با بیان اینکه کسانی که دست به اقدامات ناهنجار و جرم می‌زنند، اغلب درست تربیت‌ نشده‌اند و معقول نیست که فرد با کوچک‌ترین مشکل بلغزد و خلاف کند، خاطرنشان کرد: در این راستا خانواده و مدرسه بیشتر از همه مسئول هستند.

این قاضی رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر دادگاه عمومی و انقلاب ایلام، ادامه داد: قبلاً مواد مصرفی تریاک، هروئین، سوخته تریاک یا شیره بود که دسترسی به آن کم و بسیار سخت تهیه می‌شد و پیامد آن‌هم کم بود، اما الآن با توجه به پدیده‌های نوظهور گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی که به راحتی قابل‌دسترسی هستند و می‌توان آن را در دخل یک آشپزخانه درست کرد، بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه اغلب کسانی که تریاک مصرف می‌کنند، دارای سن بالا هستند، اما متأسفانه امروز جوانان از مواد مخدر صنعتی شیشه استفاده می‌کنند که تلفات آن با تریاک اصلاً قابل قیاس نیست، خاطرنشان کرد: مواد مخدر مانند تریاک با مدت کوتاهی خودش را در ظاهر فرد نشان می‌دهد، اما مواد مخدر صنعتی مدت زیادی طول می‌کشد که در ظاهر فرد نمایان شود و کسی که معتاد به مواد مخدر صنعتی است، برای مثال وقتی می‌رود خواستگاری خانواده دختر به‌راحتی نمی‌توانند تشخیص دهند که معتاد است یا نه که بعد از ازدواج خودش را نمایان می‌کند و در اغلب موارد به طلاق می‌انجامد.

رضایی با اشاره به اینکه در بررسی قتل‌ها مشخص‌شده پدر که شیشه مصرف کرده بچه‌ی خود را مثل بره دیده و به زنش گفته این بره را باید سر برید، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان شیشه بعد از مصرف دیگر همه‌چیز را از نگاه حیوانی می‌بیند، لذا آثار و تبعات آن برای جامعه بسیار خطرناک است، بنابر تشخیص پزشکان افرادی که موادمخدر صنعتی مصرف می‌کنند، دیگر توان کنترل و درک درست ندارند.

//////////////

این قاضی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام تصریح کرد: شیشه تا سال 89 جرم نبود، مجرم را می‌گرفتند، اما خلاء قانونی برای برخورد دستگاه قضا با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان این مواد وجود داشت و پرونده‌های این‌گونه که به دست قاضی می‌رسید، دست قاضی برای برخورد بسته بود، اما در سال 92 ماده 8 قانون مجازات اسلامی به برخورد مجرمان این مواد اختصاص یافت و هم اکنون نگهداری، حمل، فروش و ساخت شیشه جرم است و الآن به‌راحتی می‌توان برخورد قضایی با مجرمان انجام داد.

وی بابیان اینکه مجازات حمل، نگهداری و فروش 30 گرم شیشه و مواد روان‌گردان اعدام است، تصریح کرد: برخورد قضایی در جلوگیری و کنترل فقط 30 درصد تأثیرگذار است، آن‌هم برای افرادی که برای بار اول مرتکب جرم مواد می‌شوند.

رضایی با تأکید بر اینکه برخورد با افراد معتاد اصلاً جواب نمی‌دهد، افزود: طبق بخشنامه‌های جدید به قضات محول شده که افراد معتاد به زندان فرستاده نشوند و ما هم قانون اعدام مثل دیگر کشورها برای برخورد با معتادها نداریم که جامعه را از لوث آن‌ها پاک‌ کنیم، بنابراین معتادان برای جامعه دردسرساز شده‌اند.

زندان "دالاب" جایی مناسبی برای نگهداری مجرمان مواد مخدر نیست

این قاضی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام ادامه داد: استان ایلام زندان استاندارد برای نگهداری مجرمان موادمخدر ندارد و فقط زندان «دالاب» بخش چوار وجود دارد که از امکانات بسیار پایین برخوردار است، به‌نحوی‌که اگر فرد سالمی وارد این مکان شود بعد از یک هفته معتاد است.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم کنترل‌های شدید متأسفانه در زندان‌های کشور ورود مواد مخدر از طرق مختلف به داخل زندان زیاد است، خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها در بزهکاری هوش بالایی دارند و گاهی اوقات مواد مخدر از طریق‌هایی وارد زندان می‌شود که آدم شاخ درمی‌آورد. برای مثال در حین ملاقات حضوری از طریق دهن به دهن مواد ردوبدل شده است.

فقر و بیکاری آغاز ورود افراد به دامن اعتیاد

رضایی، فقر و بیکاری را کلید ورود افراد به دامن اعتیاد و قاچاق موادمخدر دانست و تصریح کرد: بسیاری از مجرمان به دلیل فقر مالی و درآمد بالای فروش مواد، سریع به‌سوی آن سوق پیدا می‌کنند و از طرف دیگر هم بیکار هستند و زمینه لازم برای انجام اعمال مجرمان مواد مخدر دارند.

وی باور غلط را از دیگر عوامل مصرف شیشه در بین جوانان بخصوص دانشجویان دانست و افزود: دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها باید در این زمینه اقدامات عملی و آگاهی‌بخشی لازم را انجام دهند.

قاضی رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر دادگاه عمومی و انقلاب ایلام با تأکید بر اینکه یک مشکل اساسی در بحث شیشه این است که به‌راحتی در داخل تولید و مواد اولیه آن تهیه به‌وفور پیدا می‌شود، تاکید کرد: افرادی داریم اعدام یا حبس ابد می‌خورند که گاهی اوقات عفو شامل حال آن‌ها شده و بعد از برگشت دوباره مواد فروشی را تکرار کرده‌اند، این نشان‌دهنده این است که زندان هیچ اثر تربیتی نداشته است.

رضایی با تاکید بر اینکه لبی که با وافور بسته شود، با کافور بسته می‌شود، تصریح کرد: پیشگیری و آگاهی بخشی به جامعه موثرتر از برخورد است.

وی اضافه کرد: روزانه در استان به 10 پرونده مواد مخدر رسیدگی می‌شود و میانگین سنی مجرمان این پرونده‌ها 14 تا 30 سال است.

مصرف مواد مخدر تعطیلی دارد اما ترک نه!

«ساسان احمدی» کارشناس اجتماعی نیز در این میزگرد اظهار کرد: بیش از دو دهه از مبارزه جدی با بلای خانمانسوز اعتیاد می‌گذرد، اما همچنان روزبه‌روز به تعداد قربانیان آن اضافه می‌شود و متأسفانه با تمام تمهیدات و برنامه‌های که جهت مبارزه با آن در نظر گرفته‌ شده است، رشد آن همچنان ادامه داد و سن استفاده از آن پایین آمده و در بین نوجوانان جای خود را باز کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مورد مصرف مواد مخدر در جامعه باورهای عامه‌پسندانه و فریبنده‌ای که هیچ مبنای علمی ندارند، وجود دارد، افزود: اگرچه ممکن است عده زیادی از مردم به آن‌ها معتقد باشند، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها درست نیست و پیروی از آن‌ها موجب گمراهی و منجر به اعتیاد می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه افراد با استفاده از مواد مخدر دچار حالات غیرطبیعی شده و نسبت به مصرف آن وابستگی شدید پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی فرد دچار اعتیاد شد، برای به دست آوردن و ساخت خود، دست به هر کاری ازجمله جنایت هولناک می‌زند.

این کارشناس اجتماعی مشکلات شخصیتی، نارحتی روحی روانی، بیماری جسمی، تنش و درگیری در خانواده، فرزندان طلاق، بی‌توجهی و به فرزند، وجود افرا معتاد در خانواده، محل زندگی ناسالم، دوستان ناباب، طرد شدن از خانواده و گروه همسالان، در دسترس بودن مواد مخدر و فشارهای محیطی از عوامل مؤثر در سوق پیدا کردن به‌سوی مصرف مواد مخدر عنوان کرد.

وی تغییرات ناگهانی در رفتار و حالات فرد، تیره شدن رنگ پوست به‌خصوص لب‌ها و اطراف چشم‌ها، کاهش قابل‌توجه وزن و بی‌اشتهایی، عدم توجه به بهداشت فردی و مرتب بودن وضع ظاهری، بی‌انگیزگی، ناامیدی و بی‌تفاوتی نسبت به خانواده، چرت زدن بی‌موقع و عدم پای بندی به عهد و پیمان، کاهش اختلال میل جنسی در مردان و اختلال در عادت ماهانه زنان را از علائم اعتیاد در فرد عنوان کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه در تحقیقات به‌عمل‌آمده مشخص‌شده کسانی که اعتقاد و پایبندی عمیق‌تری دارند، از خطر مصرف مواد مخدر بیشتر در امان هستند، خاطرنشان کرد: تقویت اعتقاد و پایبندی در جامعه از راه‌های مؤثر مبازره با این پدیده است.

این کارشناس اجتماعی وابستگی شدید، کاهش علائق و انگیزه جهت زندگی کردن، کاهش احساس مسئولیت، افسردگی و اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری، اشکال در حافظه و فراموش‌کاری را از دیگر خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر به خصوص صنعتی نام برد.

قدرت "نه" گفتن به موادمخدر پایین آمده است

وی با بیان اینکه متأسفانه قدرت "نه" گفتن به مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان پایین آمده است، تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول و رسانه‌ها باید به این مقوله مهم به صوت جدی بپردازند و آن را در جامعه تقویت کنند، چرا که با یک نه گفتن می‌توان از معضل اعتیاد جلوگیری کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه باید باورهای غلط فرهنگی مصرف مواد مخدر صنعتی را به جامعه شناساند، افزود: برخی سکوت‌های نابجا موجب افزایش معضلات جامعه می‌شود.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه "مصرف مواد تعطیلی دارد اما ترک ندارد " و " اولین پوک آخرین پوک است " و مردم‌باور نکنند که با یک‌بارمصرف معتاد نمی‌شوند، تاکید کرد: خانواده و مدرسه در این راستا نقش تاثیرگذار و اساسی بر عهده‌دارند، باید برنامه جدی در این راستا انجام دهند.

وی ادامه داد: تمام سرقت‌های خرد توسط افراد معتاد صورت می‌گیرد و اگر مسئله اعتیاد حل شود، جرائمی مانند سرقت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

احمدی با بیان اینکه به دلیل بیکاری بسیاری از افراد با فروش مواد مخدر ارتزاق می‌کنند و این‌یک مسئله خطرناک است، افزود: الآن قاچاق مواد مخدر از نظر مالی یعنی "یک‌شبه رسیدن به‌روزهای مادی "، به همین دلیل جوانان راحت گول می‌خورند و به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

اعتیاد مادر همه جرائم است

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه اعتیاد مادر همه جرائم است، افزود: این مسئله به‌صورت جدی بر روی جامعه اثر می‌گذارد و به‌شدت به آسیب‌های اجتماعی جامعه دامن می‌زند.

وی نبود فضاهای مناسب نظیر پارک و فضای ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت را از دلایل گرایش جوانان استان به‌سوی مصرف مواد مخدر دانست و تصریح کرد: جوان و نوجوان دارای هیجانات هستند که نیاز به‌ جا و مکان برای تخلیه این هیجانات وجود دارد و وقتی امکانات در اختیار ندارند، به فکر جبران آن می‌افتد که ساده‌ترین راه آن مصرف مواد مخدر است، نمونه آن‌یک قهرمان ورزشی وقتی دچار مواد می‌شود، حتما یک جای کار می‌لنگد، لذا باید برنامه‌ریزی لازم قبل از وقوع چنین خطراتی داشت و پیشگیری کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه پاک کردن صورت‌مسئله چاره‌ی درد نیست، خاطرنشان کرد: ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم و همین مسئله خود مشکل‌ساز شده و در حال حاضر 16 ارگان درگیر مسئله اعتیاد هستند، اگر آنالیز مناسبی بین این دستگاه‌ها صورت گیرد، قطعاً بهتر و مؤثرتر می‌توان روی این مسئله کارکرد.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه بیشتر مصرف شیشه در آرایشگاه‌های و باشگاه‌ها زنانه و خوابگاه‌های دانشجویی انجام می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه به‌صورت نادرست جاافتاده که شیشه موجب لاغری و تناسب‌اندام می‌شود و زنان بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

تاثیرات غیر مسقیم اعتیاد بسیار بیشتر از تاثیر مستقیم آن است

احمدی با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی احساس خود بزرگ‌بینی و قدرت می‌کنند و دست به اقدامات جنون‌آمیزی می‌زنند، افزود: آموزش پیشگیری از اعتیاد باید در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه باورهای فرهنگی غلط موجب نگرش مثبت به مواد مخدر می‌شود، افزود: اصلاح باورهای غلط جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر گامی مهم در آگاه‌سازی و پشگیری از این پدیده خانمان‌سوز است.

اعتیاد موجب سقوط هنجار‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه می‌شود

سرگرد «یدالله متقی» مسئول مطالعات و بررسی آسیب مواد مخدر معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان، نیز اظهار کرد: گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر و اعتیاد به یک بیماری اجتماعی تبدیل‌شده که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که ریشه گرایش‌ها خشکانده نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر مخصوصاً مواد مخدر صنعتی به خاطر عوارض جانبی آن موجب بروز برخی جرائم خشن نظیر قتل، آدم‌ربایی، سرقت‌های مسلحانه و روسپی‌گری در جامعه می‌شود، افزود: علاوه بر این اعتیاد موجب مشکلات و چالش‌های متعدی در حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی، رکود اجتماعی و سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجار‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه می‌شود.

‌متقی، حس کنجکاوی، لذت‌طلبی، احساس شادی‌های زودگذر، تجربه مصرف مواد و احساس جدید، بیماری‌های خاص، افسردگی، اضطراب، بیماری‌های روحی روانی را از جمله علل گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر صنعتی در حوزه فردی و روان‌شناختی عنوان کرد.

این کارشناس مسئول مطالعات و بررسی آسیب مواد مخدر معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه بنابر بررسی‌ها، فرزندانی که نظارت کافی والدین ندارند، راحت‌تر دچار اعتیاد می‌شوند، افزود: بیکاری فزاینده، فقدان شغل، نبود تفریح و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سوق پیدا کردن به‌سوی مصرف مواد مخدر است.

وی افزایش سطح آگاهی مردم و بخصوص خانواده را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از این معضل دانست و تصریح کرد: آموزش، تربیت درست و جلوگیری از معاشرت با دوست ناباب از دیگر راهکاری کاهش این معضل عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین