کد خبر: ۲۷۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۱

عبور صدها فلسطينی از مرز مصر

آفتاب‌‌نیوز : پس از نزديک به چهل سال، اسرائيل با عقب نشينی از نوار غزه کنترل اين معبر را نيز به مقامات فلسطينی واگذار کرد اما دولت اسرائيل همچنان به فلسطينيان اجازه عبور و مروز از طريق مرز دريايی غزه و فرودگاه بين المللی آن را نمی دهد.

اسرائيل با اين شرط حاضر به تحويل گذرگاه رفح شد که نيروهای پليس اتحاديه اروپا بر آن نظارت داشته باشند و اسرائيل نيز همچنان عبور و مرور از آن را از طريق تلويزيون مداربسته مشاهده کند.

به همين منظور، تجهيزات تلويزيون مداربسته در اين گذرگاه نصب شده و واحدی متشکل از ناظران اتحاديه اروپا به فرماندهی يکی از افسران پليس ايتاليا بر رفت و آمد مرزی نظارت می کند.

حمل و نقل کالاها و محموله های تجاری از طريق اين نقطه مرزی همچنان در کنترل مقامات اسرائيلی خواهد ماند. دولت اسرائيل همچنين در صورتی که معتقد باشد فلسطینیان با عبور از گذرگاه رفح، خطری برای امنيت اسرائيل خواهند بود، حق خواهد داشت تا اعتراض خود را اعلام کند و خواستار ممانعت از عبورومرور اين افراد شود.

گذرگاه رفح روز جمعه 25 نوامبر به طور رسمی افتتاح شد اما عبور و مرور فلسطينيان از طريق آن يک روز بعد آغاز شد.

محمود عباس، رئيس دولت خودگردان فلسطينی هنگام افتتاح گذرگاه رفح گفت: "من فکر می کنم اکنون تمامی فلسطينی ها گذرنامه هايشان را آماده کرده اند" و مارک اوته، نماينده اتحاديه اروپا افتتاح اين گذرگاه را "گامی عظيم بسوی آزادی برای مردم فلسطين" خواند.

اسرائيل 38 سال کنترل اين گذرگان مرزی را در دست داشت و حتی پس از عقب بردن نيروهايش از نوار غزه و تخليه مجتمعهای مسکونی يهودی نشين اين منطقه تصميم داشت حضور خود را در آن حفظ کند اما در پی فشار آمريکا با تحويل اين گذرگاه به فلسطينيها موافقت کرد.

اسرائيل روز 7 سپتامبر و چند روز قبل از تکميل برنامه خروج نيروهای نظامی اش از باريکه غزه، گذرگاههای ارتباطی اين سرزمين با مصر را به دليل هجوم اهالی و آنچه بی نظمی می خواند مسدود کرد.

در اين مدت، مقامات اسرائيلی تأکيد داشتند که بازگشايی غزه تحت نظر مأموران فلسطينی باعث می شود گروههای فلسطينی مانند حماس و جهاد اسلامی برای حمله به اسرائيل به قاچاق اسلحه از طريق اين گذرگاه مرزی اقدام کنند.

سرانجام کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا طی سفری که ماه جاری به خاورميانه داشت توانست توافقی را در اين زمينه حاصل کند تا بازگشايی گذرگاه رفح بر روی فلسطينيان امکانپذير شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین