کد خبر: ۲۷۹۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

ظریف عازم ژنو شد/نخستین مذاکرات ایران و امریکا در سال جدید میلادی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد امروز (چهارشنبه) عازم شهر ژنو سوییس شد تا نخستین دور مذاکرات ایران و گروه ١+٥ را با گفت وگو با همتای امریکایی خود آغاز کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ظریف قرار است پیش از ظهر امروز در ژنو با جان کری وزیر خارجه امریکا مذاکره کند. ظریف و کری در این گفت و گوها که نخستین مذاکره پس از مذاکرات نوامبر ٢٠١٤ در وین خواهد بود، با یکدیگر برای نزدیکتر شدن دیدگاه های دو طرف بحث و گفت وگو خواهند کرد.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای پیش از عزیمت به ژنو گفت: طرفین درباره همه موضوعها با یکدیگر بحث و گفت وگو خواهند کرد.

حجم غنی سازی ایران و جدول زمانی لغو تحریمها و مدت زمان توافق جامع، از مهمترین محورهای اختلافی میان طرفین است.

ظریف را در این دور از مذاکرات، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وی، امیرحسین زمانی نیا معاون بین الملل وزیر نفت، حمید بعیدی نژاد، داود محمدنیا، محمد امیری و پژمان رحیمیان همراهی می کنند.

ویلیام جوزف برنز معروف به بیل برنز، وندی شرمن و جیک سولیوان نیز کری را در سفر ژنو همراهی می کنند.

این نخستین مذاکره میان ایران و آمریکاست که از حضور کاترین اشتون نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ در آن خبری نیست.

ظریف پس از یک روز اقامت در ژنو و دیدار با همتای آمریکایی خود، قرار است در سفری دوره ای به چند کشور اروپایی سفر کند.

ظریف روز یک شنبه پس از رایزنی با همتای قبرسی خود در یک نشست مشترک خبری گفت: «حضورم در ژنو فقط برای مذاکره با وزیر خارجه آمریکاست اما اینکه چقدر در اروپا باشم بستگی به سایر برنامه هایم در سفر به اروپا دارد که بعد از مذاکرات ژنو است.»

وزیر خارجه ایران افزود: 'هدف از این مذاکرات این است که ببینیم می شود مذاکرات را تسریع کنیم و به جلو حرکت دهیم'.

ظریف درباره نتایج احتمالی گفت وگو با جان کری نیز گفت: «باید دید تا چه اندازه این مذاکرات برای رسیدن به راه حل مفید است. ما میزان مفید بودن این مذاکرات را همواره بررسی می کنیم.»

وی همچنین روز دوشنبه در دیدار با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه که به تهران سفر کرده بود، گفت که ایران از روسیه انتظار دارد نقش موثرتری در مذاکرات هسته ای ایفا کند؛ ریابکوف نیز گفت که تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.

قرار است پس از مذاکرات ظریف و کری، از روز پنجشنبه معاونان طرفین با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کنند.

مذاکرات رسمی ایران و ١+٥ نیز ٢٨ دی ماه در سطح معاونان وزیران خارجه و بدون حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد.

ایران و ١+٥ پس از آنکه در ٢٤ نوامبر نتوانستند به توافق نهایی دست یابند مذاکرات خود را تا اول جولای ٢٠١٥ تمدید کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزییات توافق را نهایی کنند.

علی‎اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه شنبه (20 دی)، در یک برنامه تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات مذاکرات وین8 گفت که طرفین در مذاکرات وین «تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود.»

صالحی افزود: «اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب نشینی کرد؛ دست های فراوانی در کار است که منافعشان را در ادامه بحران می بینند.» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از به توافق نرسیدن ایران و کشورهای 1+5 در مذاکرات وین٨ استقبال کرده بود.

به گزارش ایرنا، اکنون باید منتظر بود که آیا ایران و آمریکا می توانند در ژنو دستیابی به توافق را سرعت بخشند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین