کد خبر: ۲۷۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

ضوابط جدید ممیزی و نشر در آستانه تغییر

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر با غیردقیق خواندن تعداد ضوابط جدید رسانه‌ای شده در حوزه ممیزی کتاب، از احتمال ایجاد برخی تغییرات در قانون ضوابط نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینده نزدیک خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در گفتگو با مهر، درباره کم و کیف ۱۲ ضابطه پیشنهادی اداره کتاب در آخرین جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر که خبر آن اخیراً از سوی یکی از رسانه‌ها منتشر شد، گفت: شورای عالی نظارت بر ضوابط نشر یک شورای تخصصی هم دارد که در آنجا پیشنهادها و بحث‌هایی که مطرح است، پُخته می‌شود و بعد به شورای نظارت بر ضوابط نشر ارائه می‌شود.

وی افزود: در این شورای تخصصی به طور طبیعی مدیر اداره کتاب و همچنین نمایندگان شورای نظارت بر ضوابط نشر، بحث‌هایی را مطرح می‌کنند و بعد این بحث‌ها به شورای نظارت بر ضوابط نشر ارائه و در اینجا تقریباً نهایی می‌شود و بعد به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود و آنجا تصویب می‌شود. حالا اینکه این ضوابط جدید، ۱۲ تاست، ۱۱ تاست، ۱۰ تاست، ۸ تاست یا هر چند تاست، هر کسی که گفته باشد، «رجماً بالغیب» ( از روی گمان و ظن و بدون دلیل و برهان) بوده و خیلی دقیق نیست!

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر اضافه کرد: البته موارد متعددی در طول سال در خصوص ممیزی کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته ولی علی ای حال این خبر، خبر دقیقی نیست و کسی آن را پرانده است و مثل بعضی خبرهای دیگر است که ۹۹ درصدشان غلط است.

مهدوی‌راد در عین حال در پاسخ به این نکته که «البته سخنگوی وزارت ارشاد روز گذشته در نشست خبری خود تدوین این ضوابط جدید ممیزی را تلویحاً تائید کرد و تنها گفت هنوز نهایی نشده‌اند» یادآور شد: من هم می‌گویم بله، این ضوابط هست ولی اینکه ۱۲ تا باشد یا بیشتر و کمتر، این دقیق نیست. ما در همین هفته هم جلسه شورای نظارت بر ضوابط نشر را داشتیم که در آن هم دو مورد دیگر از ضوابط نشر تصویب شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فارغ از تعداد این ضوابط، در صورت اجرای آنها، ما شاهد چه تغییراتی در روند ممیزی کتاب‌ها در کشور خواهیم بود؟، گفت: تغییرات خیلی زیادی به وجود خواهد آمد؛ هم به لحاظ محتوا و هم در ساختار کتاب‌ها، شاهد دگرگونی‌هایی در نشر کشور خواهیم بود.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که البته همه این تغییرات بر اساس ضوابط نشر که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، صورت می‌گیرد، عین حال گفت: احتمال اینکه این ضوابط در آینده دچار تغییراتی شود، هست اما فعلاً ما بر اساس مواد این ضابطه، درباره آئین‌نامه‌ها بحث و بررسی می‌کنیم.

روز گذشته حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد این ضوابط جدید در امر ممیزی کتاب، گفت: ضوابط مورد اشاره هنوز نهایی نشده ولی بعد از نهایی شدن، منتشر خواهند شد. اگر قرار باشد چیزی به اصول و ضوابط ممیزی اضافه شود و یا از آن کم شود، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین