کد خبر: ۲۷۹۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

برگزاری همایش اصلاح‌طلبان در غیبت رهبران

پیام ارسالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش به وسیله محمدتقی علی حسینی سخنگوی حزب اسلامی کار قرائت شد. او در این پیام خطاب به مسئولان بیان کرده است: "زمینه‌ فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی را مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود" خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- مهتاب اسفندیاری: همایش سراسری اصلاح طلبان بعد از چند سال وقفه، تحت تدابیر امنیتی و بدون حضور رهبران اصلی این جریان برگزار شد. هر چند همه سخنرانان خود را موظف دانستند تا به شکل های مختلف از آنها یاد کنند. از خالی کردن جای رهبران اصلاحات گرفته تا سبز کردن جای محصوران و زندانیان سیاسی و آرزوی رهایی از بند.

البته نبود چهره های بسیاری در همایش توجهات را به خود جلب کرده بود. اما با توجه به اینکه همایش در سطح شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان بود این امر عادی تلقی می شد. همایش با شفاف سازی هایی درباره شیوه دعوت مدعوین، از طرف احمد حکیمی پور رییس دوره ای جبهه اصلاح طلبان آغاز شد. به گفته او همان طور که پیش از این در رسانه ها مطرح شده بود، از ابتدای امر و در نامه ای که برای شورای تامین جهت هماهنگی ارسال شده بود نام افرادی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله ناطق نوری، حجت الاسلام خاتمی، علی مطهری، اسحاق جهانگیری، علی مطهری و محمدرضا عارف آمده بود. وی در واکنش به اعلامیه دفتر آیت الله ناطق نوری که در رسانه ها از عدم ارسال دعوت نامه صحبت شده بود گفت این درست است. ما تا سه روز پیش برای هیچ فردی دعوتنامه ای ارسال نکرده بودیم.

او درباره تشکیلات شورای هماهنگی اصلاح طلبان گفت: شورا از 19 حزب، تشکل، مجمع و انجمن تشکیل شده که همه از کمیسیون 10 خانه احزاب پروانه رسمی فعالیت دارند. رحمان قلی زاده  دبیر اجرایی همایش دلایل برگزاری آن را بعد از 6 سال انسجام و وحدت بین همه اعضا و احزاب شورای هماهنگی، تعامل با همه احزاب اصلاح طلب چه عضو و چه غیرعضو شورای هماهنگی اصلاحات، تعامل با احزاب اصولگرای اصیل، ایجاد انگیزه بین همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

به گزارش آفتاب، پس از این پیام ارسالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش به وسیله محمدتقی علی حسینی سخنگوی حزب اسلامی کار قرائت شد. او در این پیام خطاب به مسئولان بیان کرده است:" زمینه‌ فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی را مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود" خودداری کنند.

همچنین پیام ارسالی حجت الاسلام خاتمی هم به وسیله ژاله فرامرزیان قرائت شد. پیش از این مطرح شده بود که خاتمی به صورت شفاهی قول حضور در این همایش را داده است. اما روز گذشته اعلام شد که پیامی برای همایش ارسال کرده است. این درحالیست که چند روز اخیر و با اعلام حضور وی در همایش خبر تهدیدهایی از طرف گروه های تندور به منظور بر هم زدن همایش منتشر شده بود. به نظر می رسد که اصلاح طلبان همچنان قصد دارند تا با آرامش و بدون هیاهو زمینه حضور خود در عرصه سیاسی اجتماعی را فراهم کنند. به روال چند سال اخیر سکوت و کوتاه آمدن حرف اول را می زند.

خاتمی درباره برگزاری همایش سراسری اصلاح طلب اظهار داشت: این همایش "باعث تقویت این امید می‌شود که به یاری خداوند هر چه بیشتر به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است، برسند."

اما محمدرضا عارف به عنوان شاخص ترین چهره در همایش حضور داشت و صحبت های خود را با خبر گل اول ایران به قطر در جریان مسابقات جام ملت های آسیا اعلام کرد. رییس بنیاد باران ضمن اشاره به پیام خاتمی اظهار داشت: جا داشت که در این جلسه از حضور رهبری اصلاحات استفاده می‌کردیم و من امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از نقطه نظرات ایشان به صورت حضوری و نه به صورت پخش پیام از طرف ایشان استفاده کنیم. عارف متذکر شد در همایش حضور یافته تا بار دیگر به شایعه اختلاف در میان اصلاح طلبان دامن نزنند. حضور وی در سالن همایش که مملو از جمعیت بود با تجمع عکاسان و فلش های مکرر دوربین ها همراه بود.

پس از آن زهرا شجاعی رییس مجمع زنان اصلاح طلب برای سخنرانی دعوت شد که مجری برنامه اشتباها او را نماینده دولت اعلام کرد. وی در واکنش به این موضوع گفت: "من نماینده دولت نیستم و اگر هم باشم، نماینده دولت اصلاحاتم". او در ابتدای سخنان خود از زهرارهنورد با عنوان بانوی حافظ قرآن یاد کرد.

عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوران اصلاحات نیز با تاکید به مشکلاتی که در چند سال اخیر اصلاح طلبان با آن ها روبرو بوده اند، عنوان کرد: "نا‌ملایماتی بر سر راه اصلاح طلبان قرار دادند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای در فعالیت این جریان خلل ایجاد کنند. حتی آن را متوقف کنند اما تلاش می‌کنیم این ناملایماتی‌ها را پشت سر بگذاریم و مسیر جامعه و خود را یک مسیر منطقی بر عقل انتخاب خواهیم کرد. پیام این همایش این است که تمامی افراد در زیر چتر نظام و قانون اساسی فعالیت کنند تا بتوانیم به جامعه و نظام کمک کرده باشیم."

موسوی لاری در سخنان خود به موضوعی اشاره کرد که این روزها رسانه ها و افراد محافظه گرا بیش از هر چیز دیگری بر آن انگشت می نهند و از آن به عنوان ابزار استفاده می کنند. او تاکید کرد: " ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب هم راه را می‌دانیم و هم چگونه راه رفتن را بلدیم. اگر کسانی سوءاستفاده کنند یا در راه رفتن عوضی حرکت کنند جریان اصلاحات با آن‌ها تسویه فکری، قلمی و قدمی خواهد کرد و خرج خود را از آن‌ها جدا می‌کند."

یکی از نکات قابل توجه جلسه حضور صادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب تازه تاسیس ندا بود. وی در میان سخنان موسوی لاری و زمانی که جمعیت و بزرگان مجلس گرم سخنرانی بودند وارد شد. بدون رفتن برای دست بوسی بزرگان جلسه، ردیف های انتهایی سالن را برای نشستن انتخاب کرد. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید چرا اینجا را برای نشستن انتخاب کرده است گفت: "جلو متعلق به بزرگان است"!

او در جمع خبرنگاران درباره همگرایی گفت: امروز همه صحبت از وحدت و همگرایی دارند٬ با وجود آقای خاتمی به عنوان مسئول جریان فکری اصلاحات در ایران اگر حرف‌شنوی خوبی وجود داشته باشد٬ می‌توان وحدت خوبی داشت و به آینده امیدوار بود.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری سخنران بعدی بود که با صدای بلند و پرهیجان، یادی از دوران نمایندگی در مجلس کرد و جمعیتی را که بعد از اعلام تنفس هنوز در حال رفت و آمد در سالن بودند را در جاهای خود ساکن کرد.

هادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) هم تاکید خود را بر سخنان مقام معظم رهبری گذاشت و عنوان کرد: "وقتی رهبری فرمودند که رای مردم حق‌الناس است، یا این که همه در انتخابات شرکت کنند حتی کسانی که ما را قبول ندارند؛ مفهومش این است که کسانی که ما را قبول ندارند به کسی که دلشان می‌خواهد رای می‌دهند نه کسی که من می‌خواهم. منظور از بیان این مساله این است که ممیزان نباید بیش از حد در صلاحیت‌های مردم دخالت کنند، اگر واقعا مسئولان و ممیزان به سخنان مقام معظم رهبری اعتقاد دارند باید به این مطلب اهمیت بدهند."

او تاکید کرد: منظور از حق‌الناس فقط شمارش آرا نیست بلکه باید کسانی که حق شرکت در انتخابات را دارند بتوانند به افراد مورد نظرشان رای بدهند. کسی حق ندارد کسی را از نظام بیرون بدارد و امیدوارم انتخابات آینده انتخاباتی باشکوه مبتنی بر ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد.
 
فاطمه راکعی دبیرکل زنان نواندیش تنها دبیرکل زن در میان جبهه هماهنگی اصلاحات بود که به سخنرانی پرداخت. او گفت: "اولین مسئله و آرزو حل موضوع حصر و آزادی انسانهای شریف از جمله دکتر زهرا رهنورد است. راکعی عنوان کرد: دومین آرزوی ما آزادی همه زندانیان سیاسی در بند از جمله دکتر محسن میردامادی و مصطفی تاج زاده است. در اینجا مجری برنامه به وی تاکید کرد که قرار بوده درباره مسائل زنان صحبت کند. اعتراض مجری با اعتراض حضار، به خصوص زنان و تشویق راکعی همراه بود.

راکعی ادامه داد: ‌آرزوی سوم ما مجلسی کار آمد و در ارتباط با قانون است که در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و نمایندگان مردم همچون علی مطهری بتوانند حرفهایشان را بزنند. او با تاکید به سهم 5 درصدی مشارکت زنان در عرصه سیاسی خواستار همکاری برای رساندن آن به میانگین جهانی 30 درصد شد.

محسن رهامی مسئول کمیته هماهنگی انتخابات اصلاح طلبان با یادآوری غایبان مراسم گفت: همایش امروز غایبانی دارد که امیدواریم با تدبیر مسئولان نظام در سمینارهای آینده حضور داشته باشند. او تاکید کرد غیبت چند نفر در این همایش مشهود و جایشان خالی است. رهامی به وظیفه دستگاه‌های نظارتی تاکید و عنوان کرد: امیدوارم شورای نگهبان مدافع حقوق مردم در برابر دولت و مرجعی برای شکایت باشد.

او ادامه داد: امیدوارم وقت اینگونه نهادها به غربالگری نگذرد٬ چراکه غربالگری را باید به مردم سپرد نه آنکه ته‌مانده‌ غربال‌ها را به مردم معرفی کرد، باید دانست حق انتخاب مردم٬ حق‌الناس است.
سپس رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی بر روی سن رفت. او تاکید کرد که ترجیح می داده تا زمان را به افراد دیگری برای سخنرانی بسپارد اما از او خواسته شده سخنرانی کند؛ چون "جای دبیرکل حزب اعتماد ملی خالی است".

او عنوان کرد: "اصلاحات متعلق و وابسته به هیچ فرد و دولت و حکومتی نیست و این میراث بزرگ تا ابد استمرار دارد. انسان‌ها می‌میرند، ولی اصلاحات همیشه زنده است چون فکر و اندیشه زنده است."

منتجب نیا همچنین درخواستی از دولت درباره انتخابات پیش رو داشت، او اظهار داشت: "از دولت و رییس جمهور می‌خواهم که با جدیت و تلاش در جهت مطالبات مردم و بازکردن فضای سیاسی و توسعه فرهنگ مترقی اسلامی ایرانی و همچنین مبارزه با تنگ نظری‌ها، انحصارطلبی‌ها و خشونت و کوتاه کردن دست افراط گرایان از ساحت نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند."

در اواخر جلسه یکی از سخنرانان به حضور فخری محتشمی پور همسر مصطفی تاجزاده در جلسه اشاره و ضمن قدردانی او را "بانوی سبز "خطاب کرد. همچنین حجت الاسلام محسن رهامی، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری، ‌حجت الاسلام رسول منتجب نیا،‌ سید‌هادی خامنه‌ای، علی شکوری‌راد، ‌فاطمه راکعی، ژاله فرامرزیان، علی تاجرنیا، محمدرضا عارف، ‌روح‌الله تقوایان، ‌حسن رسولی، احمد حکیمی‌پور، ‌محمدجواد مظفر، مصطفی کواکبیان، ‌محمود میرلوحی، ‌علی‌محمد غریبانی، همسران شهید همت و شهیدان باکری٬ شهربانو امانی، جهانبخش خانجانی، مهدی خزعلی، جواد امام، ‌محمد کیانوش‌راد، ‌حسین کمالی، ‌آذر منصوری، رحیم عبادی، علی‌محمد حاضری، ‌نجفقلی حبیبی، حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، محمود علیزاده طباطبایی،‌مجید محتشمی،  حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی، حجت‌الاسلام محمد شریعتی دهاقان، حجت‌الاسلام هادی غفاری، افشین حبیب‌زاده، ‌قاسم شعله‌سعدی، فرج‌الله کمیجانی، ‌سیدمحمدصادق خرازی، ولی‌الله شجاع پوریان، ‌ابراهیم اصغر‌زاده، غلامرضا انصاری، محمدجواد مظفر و محمد حسین خلیلی اردکانی از جمله حاضران در این همایش بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین