کد خبر: ۲۸۰۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

تاکید وزیر فرهنگ بر تحقق برنامه‌های قرآنی

در سی و هفتمین نشست کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، وزیر فرهنگ ابراز امیدواری کرد که با پرداخت به موقع اعتبارات، برنامه ریزی‌های انجام شده با نظارت کمیسیون، به موقع و در جای خود محقق شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: سی و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی امروز  با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مسئولان قرآنی دستگاه ها و نهادهای کشور برگزار شد. این جلسه با هدف بررسی، توسعه و بهبود فعالیت‌های قرآنی داخل و خارج کشور برگزار شد.
 
به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد، حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد حسین هاشمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، داوود آبادی عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مصطفی عباسی مقدم مدیر کل قرآن و عترت وزارت بهداشت به همراه حسین اسدی مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی حضور داشتند.
 
در این جلسه نکات مهمی همچون تدوین سند تبلیغ و ترویج قرآن کریم، وی‍‍ژگی های بودجه  مصوب سال جاری معاونت قرآنی و همچنین دلایل تاخیر ابلاغ و تزریق اعتبارات مصوب شده، مورد بررسی قرار گرفت.
 
گفتنی است تکیه بر تولید انبوه محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی، توانمندسازی مالی اتحادیه‌ها و موسسات قرآنی، نظارت وی‍‍ژه بر فعالیت های  کارگروه‌های تخصصی و در نظر گرفتن اعتبارات به میزان پیشرفت آنان، به عنوان برخی از ویژگی های بارز بودجه و برنامه ریزی های  معاونت قرآنی وزارت ارشاد در سال جاری معرفی شد.
 
در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقیصه عدم پرداخت اعتبارات قرآنی سال 93 اشاره و ابراز امیدواری کرد که با پرداخت به موقع اعتبارات، برنامه ریزی های انجام شده با نظارت کمیسیون به موقع و در جای خود محقق شوند.
 
جنتی همچنین به ماموریت‌های سازمان‌های مختلف همچون فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با توجه به ارتباطات بین المللی خود، علاوه بر فعالیت های تبلیغی و ترویجی در حوزه قرآن کریم، می تواند ارتباطات با مجامع قرآنی را صرف نظر از فعالیت هایی مانند مسابقات قرآنی، توسعه و گسترش دهد.
 
وی ادامه داد: ارتباط با نهادها و پ‍ژوهشکده های قرآنی در کشورهای اسلامی و انتقال تجربه های متقابل این نهادها به داخل کشور و بالعکس و امضای تفاهمنامه مثبت در صورت لزوم، بخش دیگری از فعالیت هابرای ترویج فرهنگ قرآنی است که می تواند توسط سازمان هایی همچون فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیگیری شود.
 
 
 در ادامه جلسه عباس  صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد نیز به ظرفیت قرآن پژوهی در کشور اشاره کرد و گفت: حلقه ارتباطی ما با جهان اسلام قرآن است و در سه دهه گذشته فعالیت های  علمی  مناسبی چه در حوزه  و چه در دانشگاه ها  را شاهد بودیم.
 
معاون امور فرهنگی گفت: قرآن پژوهی یکی از مزیت های عمده بعد از انقلاب اسلامی است. در حوزه هایی مانند تلاوت قرآن کریم، تبادل های خوبی با کشورهای دیگر انجام شده است؛ اما  در حوزه تبادل  ارتباطات محتوایی قرآن کریم، موفقیت های کمتری حاصل شده است. در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود می توان با بهره گیری از ایده های مناسب و خوب، حلقه ارتباطی فعالیت‌های قرانی با جهان اسلام  را بیش از گذشته جدی تلقی کرد. 
 
همچنین در این جلسه حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح فعالیت های انجام شده پرداخت و گفت: در ماه گذشته نشستی  برای تشکیل انجمن خادمان قرآن با حضور اعضای مجمع خادمان قرآنی در مشهد مقدس برگزار و با استقبال پرشور خادمان قرآنی کشور مواجه شد و تقریبا بیشتر خادمانی که در قید حیات هستند در این جلسه حضور پیدا کردند.
 
در این نشست پربرکت که با حضور علمای قرآنی برگزار شد، اساسانامه انجمن به تصویب رسید و هیئت موسس آن انتخاب شد. در این انجمن هشت مجمع تخصصی  قرآنی طراحی شده است که با انتخاب هیئت مدیره کار خود را آغاز می کنند. این انجمن در واقع انجمن قرآنی غیر دولتی است که در کنار انجمن های دولتی وزارت ارشاد بسیاری از کارهای ناتمام در حوزه فعالیت های قرآنی را انجام می‌دهند.
 
 حجت الاسلام حشمتی در این جلسه به مسئله دریافت نشدن اعتبارات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد پرداخت و گفت: تا به این لحظه هنوز اعتبارات مالی سال 93 دریافت نشده است. بودجه سال 92 یک ماه است که واریز شده؛ اما بسیاری از دستگاه ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هنوز بودجه سال 92 را دریافت نکرده اند. توقع ما این است که اعتبارات سال 94 در زمان مناسب و معقول به دست ما برسد که این تاخیر دوباره رخ ندهد.
 
وی افزود: برنامه‌ها و پرو‍‍ژه های ما در کمیسیون، بسیار دقیق و مستدلل برنامه ریزی شده و به محض دریافت اعتبارات، ما این برنامه ها را به انجام می‌رسانیم.
 
در این نشست، محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دلایل تاخیر پرداخت بودجه اشاره کرد و گفت: بودجه سال 1392 به طور کامل پرداخته شده و ممکن است تنها در برخی دستگاه ها که مشکل حساب داشتند، برخی اعتبارات مانده باشد.
 
وی ادامه داد: در بودجه 1393 مقرر شده است که بر اساس برنامه هایی که دستگاه ها به کمیسیون‌ها می‌آورند، اعتبارات مشخص شود. تلاش ما این است که تا آخر هفته آینده اعتبارات سال 93 به دستگاه های مربوطه واریز شود و این موضوع حتما پیگیری خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین