کد خبر: ۲۸۰۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷

خبر مرکز آمار از بهبود توزیع ثروت درکشور

عادل آذر گفت: در اين بررسي آماري نسبت درآمد دهک ثروتمند به دهک فقير جامعه نيز محاسبه شد و ۱۰ درصد ثروتمندترين به ۱۰ درصد فقيرترين جمعيت از ۱۶ برابر در سال ۸۸ به ۱۰ و شش دهم در سال ۹۲ کاهش يافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رئيس مرکز آمار ايران با اشاره به کاهش ۵ درصدی ضريب جينی در کشور گفت:‌ اين ضريب که شاخص توزيع درآمد خانوارهای کشور است از ۴۱ درصد در سال ۸۸ به ۳۶ درصد در سال ۹۲ کاهش يافته که به معنای حرکت به سمت عدالت اقتصادی و اجتماعی در ايران است.

عادل آذر افزود:‌ ضريب جيني در شهرها با ۴ درصد کاهش از ۳۹ به ۳۵ درصد و در روستاها با ۶ درصد کاهش از ۳۸ به ۳۲ درصد رسيده است.

رئيس مرکز آمار ايران گفت :‌ ضريب جيني از مهمترين شاخص هاي اقتصادي براي تحليل ميزان برابري يا نابرابري درآمد خانوارهاست که بين صفر تا يک متغير است.

وي افزود : ‌اين شاخص هر چه به سمت صفر نزديک شود به معناي حرکت به سمت برابري و عدالت در توزيع ثروت و درآمد خانوارهاست و اگر به سمت يک نزديک شود به معناي افزايش نابرابري و بي عدالتي در توزيع ثروت و درآمد خانوارهاست.

عادل آذر ادامه داد : در اين بررسي آماري نسبت درآمد دهک ثروتمند به دهک فقير جامعه نيز محاسبه شد و ۱۰ درصد ثروتمندترين به ۱۰ درصد فقيرترين جمعيت از ۱۶ برابر در سال ۸۸ به ۱۰ و شش دهم در سال ۹۲ کاهش يافته است.

رئيس مرکز امار ايران گفت :‌ همچنين نسبت درامد ۲۰ درصد ثروتمندترين به ۲۰ درصد فقيرترين جمعيت از ۹ برابر در سال ۸۸ به ۶ و نيم در سال ۹۲ کاهش يافته است .

وي افزود : ‌نسبت درامد ۴۰ درصد ثروتمندترين افراد به ۴۰ درصد فقيرترين افراد از ۴ و شش دهم برابر در سال ۸۸ به سه و ۷ دهم در سال ۹۲ رسيده است.

عادل آذر با تاکيد بر اينکه کاهش اين نسبت نشان مي دهد سياست هاي دولت در جهت تحقق عدالت اجتماعي و اقتصادي بوده است ، گفت:‌ اين نسبت در کشورهايي مانند آمريکا يا حوزه اسکانديناوي تا ۱۹ برابر هم مي رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئيس مرکز آمار ايران افزود :‌ در حالي ضريب جيني در ايران به ۳۶ درصد کاهش يافته که اين شاخص در آمريکا بالاي ۴۰ درصد است.

وي تصريح کرد :‌ اين روند نشان مي دهد اهداف برنامه چهارم و پنجم در کاهش ضريب جيني محقق شده است و تا پايان برنامه پنجم به شاخص بهتري هم خواهيم رسيد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین