کد خبر: ۲۸۰۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴

ظریف: آمریکایی‌ها هر چه سریع‌تر به بازی خطرناک فشار بر ایران پایان دهند

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بسیار پیچیده شده گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به نتیجه برسند هر چه سریع‌تر بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح امروز - دوشنبه - در روز هوای پاک با مترو به وزارت خارجه رفت و در جمع خبرنگاران گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به نتیجه برسند هر چه سریعتر بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند.

وزیر خارجه کشورمان اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در مرز سوریه که شب گذشته صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نیروهای حزب الله لبنان از جمله فرزند شهید عماد مغنیه شد، محکوم کرد.

ظریف اظهار داشت: در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس و همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کنم و به احتمال زیاد در این اجلاس‌ها با همتایان خود در 1+5 و احتمالا با جان کری دیدار خواهم کرد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل اراده و حسن نیت داشته باشد، معتقدیم که یک هفته برای رسیدن به توافق کافیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در ژنو عنوان کرد: مذاکرات بسیار پیچیده شده و وارد جزییات شده‌ایم. مواضع همه درباره کلیات مشخص است. مدت‌هاست که وارد جزییات شده‌ایم.

ظریف ادامه داد: همانطور که بارها گفته‌ام اصل غنی‌سازی، اصل ضرورت برداشتن تحریم‌ها و اصل حفظ برنامه هسته‌ای ایران، همه اینها مورد قبول واقع شده و چند ماهی که مذاکره می‌کنیم درباره جزییات است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مذاکرات بین‌المللی و هر مذاکره‌ای گرفتاری همیشه در جزییات است، خاطرنشان کرد: الان به این دلیل دوستان ما هر دفعه شاید ده‌ها ساعت مذاکره می‌کنند. به این دلیل این دور من هفت هشت ساعت با آقای کری مذاکرات بسیار صریح بعضی وقت‌ها تند و جدی داشتیم. به جزییات رسیده‌ایم، در جزییات ممکن است مثلا در مورد چیدمان سانتریفیوژها یا بحث‌های مشابه این، علاوه بر طول دوران مذاکرات ما هر طرف دانشمندان و متخصصان آن ساعت‌ها یا روزها مجبور باشند با استفاده از پیشرفته‌ترین برنامه‌های کامپیوتری و مدل سازی انتخاب‌های مختلف را بررسی کنند. این نشانه افتخار ملی ما نیز هست که درباره اقداماتی که دانشمندان جوان ما انجام می‌دهند، بهترین دانشمندان غربی  ساعت‌ها مذاکره و مطالعه می‌کنند تا جزییات آن را مشخص کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که جزییات مرحله بسیار جدی است، گفت: بارها تأکید کرده‌ایم که باید طرف مقابل بپذیرد که اگر بخواهد با ایران به یک راه‌حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بردارد. نمی‌تواند هم با ایران مذاکره کند و هم به ایران فشار وارد کند.

وزیر خارجه ادامه داد: این موضوع کاملا روشن شده و الان فقط درباره سازوکارها بحث می‌‌کنیم. امیدواریم با بحث جدی بتوانیم در فاصله‌ای که وقت داریم به نتیجه برسیم. البته کار دشواری است. ممکن است به نتیجه رسیدن دشوار باشد، اما ما با اطمینان و اعتماد به نفس و با امید به خدا جلو می‌رویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بلندی‌های جولان در سوریه با بیان اینکه حیات این رژیم در ایجاد بحران، تنش و ارتحاب بوده، گفت: این رژیم همواره بر این اساس عمل کرده و همواره از هر چه که منطقه را به سوی آرامش ببرد، نگران شده، کما اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران بیشترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی بوده و نتانیاهو مدت‌هاست که به در و دیوار می‌زند تا از موفقیت این مذاکرات جلوگیری کند.

ظریف حرکت‌های این رژیم را اقدام جدیدی ندانست و افزود: ما هر حرکت و تجاوزی را به شدت محکوم می‌کنیم و این اقدام رژیم صهیونیستی هم به شدت محکوم است. اما از سابقه تاریخی که در منطقه ما هست جز این انتظاری از رژیم صهیونیستی نمی‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین