کد خبر: ۲۸۰۴۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

نسل طلایی فوتبال ایران کجایند؟/تصاویر

حدود چهار دهه از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا می‌گذرد و هواداران فوتبال از خود می‌پرسند که افتخارآفرینان فوتبال ایران و قهرمانان سه دوره پیاپی آسیا اکنون کجایند و چه می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تیم ملی فوتبال ایران در سال‌های 1346 تا 54 در سه دوره پیاپی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد و نتایج درخشان خیره کننده‌ای را رقم زد. ملی‌پوشان فوتبال ایران در آن سه دوره آن قدر افتخار آفریدند که هنوز با گذشت 39 سال از آخرین قهرمانی ایران در آسیا، فوتبال ایران دلش به آن قهرمانی‌ها خوش است و به پشتگرمی آن‌ها خود را آقای فوتبال آسیا می‌داند اما فوتبال ایران هرچقدر خوب یا هرچقدر بد، در سال‌های سپری شده از زمان تولدش، به پیشکسوتان چندان توجهی نکرده و آن طور که باید و شاید قدرشان را ندانسته و از تجربه‌شان بهره نبرده است. سوال این است که مردان پرافتخار تاریخ فوتبال ایران که سه دوره پیاپی جام آسیا را برای ایران به ارمغان آوردند، اکنون چه می‌کنند و کجا هستند؟

به گزارش ایسنا،در این جا نگاهی داریم گذرا به حال و روز فعلی ستارگان همیشه ماندگار فوتبال ایران در سال‌هایی که "واقعا" آقای آسیا بود.

عزیز اصلی: دروازه‌بان ایران در جام ملت‌های 1968 که نخستین قهرمانی را در جام ملت‌ها کسب کرد او سال‌هاست که در دوسلدورف آلمان به همراه خانواده و فرزندانش زندگی می‌کند. اصلی مالک یک موسسه فوتبال است که توسط پسرش اداره می‌شود و توجه زیادی به پرورش کودکان مستعد ایرانی ساکن آلمان دارد.

حسن نظری: او پس از پایان دوران فوتبالش راهی آمریکا شد و اکنون در این کشور مالک یک نمایشگاه اتومبیل است.

ناصر نورایی: ملی‌پوش فوتبال ایران در جام ملت‌های 1976 هم مانند نظری نمایشگاه اتومبیل دارد اما نه در آمریکا، بلکه در ایران و در گوشه‌ای از تهران به نام زعفرانیه، نورایی مدتی با کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال همکاری می‌کرد.

ابراهیم قاسم‌پور: اکنون هیچ گونه فعالیت فوتبالی ندارد. او به همراه سایر ورزشکاران پیشکسوت خوزستانی که مقیم تهران هستند، هرچند ماه یک بار دور هم جمع می‌شوند و از گذشته یاد می‌کنند و حال یکدیگر را جویا می‌شوند. مجید حلوایی دیگر پیشکسوت فوتبالی این جمع است.

مجید حلوایی: او هم مانند قاسمپور فعالیت فوتبالی ندارد و اکنون به عنوان افسر بازنشسته، مربی آموزشگاه راهنمایی و رانندگی در محله تهرانپارس تهران است.

حشمت مهاجرانی: "حشمت" فوتبال ایران مدتی در کشور امارات مدرسه فوتبال داشت اما کارش در آن سامان، به سامان نشد و به ایران بازگشت تا در مشهد مقدس به کارش ادامه دهد.

سهام‌الدین میرفخرایی: ملی‌پوش فوتبال ایران در جام ملت‌های 1976 بازنشسته شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) است و اکنون در فرانکفورت آلمان زندگی می‌کند.

آندرانیک اسکندریان: ملی‌پوش ارمنی فوتبال ایران در به همراه تیم ملی در جام جهانی 1978 هم حضور داشت در آمریکا زندگی می‌کند. پسرش آلتو بازیکن تیم ملی جوانان آمریکاست.

عکس قدیمی از تیم ملی فوتبال ایران

نصرالله عبداللهی: او چندین سال مربی تیم فوتبال استقلال بود ولی اکنون دیگر فعالیت فوتبالی ندارد.

همایون بهزادی: سر طلایی فوتبال ایران اکنون عضو هیات امنای باشگاه تاریخی شاهین است ولی فعالیت رسمی و جدی ندارد. همایون بهزادی هم مانند بسیاری از هم‌دوره‌ای‌هایش با بی‌توجهی مسئولان فوتبال ایران روبه‌رو شده ولی در خاطر هواداران فوتبال ایران همچنان پرصلابت است.

منصور رشیدی: فعلا فعالیت فوتبالی ندارد. به تازگی از او برای فعالیت در تیم امید استقلال دعوت به عمل آمد ولی او نپذیرفت.

حسن روشن: به جز فعالیت‌های گاه و بیگاه در حوزه سرپرستی و مدیریت آکادمی فوتبال استقلال، روشن صاحب یک رستوران در تهران است و از این راه امورات می‌گذراند.

گارنیک شه بندری: گارنیک در تهران زندگی می‌کند و به عنوان فروشنده پوست و چرم در محله مجیدیه فرد شناخته شده‌ای است.

محمد صادقی: مدتی در کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال فعالیت کرد ولی اکنون فعالیت خاصی ندارد.

مهدی عسگرخانی: مدتی در مشهد مقدس کار و فعالیت می‌کرد ولی اکنون در تهران است و فعالیتی ندارد.

علیرضا عزیزی: چندین سال سهامدار یک شرکت حمل و نقل کالا در بندرعباس بود ولی اکنون بازنشسته است و در تهران زندگی می‌کند.

علی جباری: سرپرستی بخشی از امور پیشکسوتان باشگاه استقلال را بر عهده دارد و به جز آن کار خاصی نمی‌کند.

حسین کلانی: مهندس کلانی هنوز هم فعالیت معماری خود را در شرکتش ادامه می‌دهد. او نیمی از سال در ایران و نیم دیگر را در آمریکا و نزد خانواده‌اش سپری می‌کند. بسیاری از پروژه‌های مهم ورزشی ایران با مدیریت وی در حال ساخت است. او همچنین در دانشگاه رشته معماری ورزشی را تدریس می‌کند.

ابراهیم آشتیانی: استاد بازنشسته دانشگاه است و فعالیت خاصی ندارد.

اصغر شرفی: در آمریکا زندگی می‌کند. او چندین بار به ایران بازگشت و هدایت یک تیم فوتبال را بر عهده گرفت اما هر بار ناکام ماند و به آمریکا بازگشت.

عکس قدیمی از تیم ملی فوتبال ایران

جواد قراب: بازنشسته بانک سپه است و در تهران زندگی می‌کند.

اکبر کارگر جم: فعالیت خاصی ندارد اما متاسفانه با بیماری سختی دست به گریبان است.

جعفر کاشانی: مدیریت باشگاه ستاره شرق در منطقه نارمک تهران را بر عهده دارد. او همیشه آرزو داشته در ایران یک "رئال مادرید" تاسیس کند؛ آرزویی که هنوز به آن نرسیده است.

مهدی مناجاتی: سرهنگ بازنشسته که مدتی در راه آهن به حمید استیلی کمک کرد و اکنون کار خاصی انجام نمی‌دهد.

علی پروین: او هم این روزها فعالیت خاصی ندارد.


* سرنوشت‌های عجیب و باور نکردنی

آن‌ها که باختند ...

حسن نایب آقا و علیرضا خورشیدی، دو ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران هستند که متاسفانه پس از دوران فوتبال راه خود را به سمت انحراف کج کردند با پیوستن به منافقین کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشتند. همچنین مصطفی عرب جزو گروهک سلطنت‌طلب مقیم آمریکاست که هر از چند گاهی علیه جمهوری اسلامی نطق می‌کند.

آن‌ها که جایشان سبز است

از بین ملی‌پوشان افتخارآفرین و تاریخ‌ساز فوتبال ایران که در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم جام ملت‌ها حاضر بودند، چند نفری هستند که جایشان خالی است و اگر به دنبال نام و نشانی از آن‌ها هستید باید سری به بهشت زهرا (س) قطعه نام‌آوران بزنید.

زنده‌یاد ناصر حجازی، شادروان غلامحسین مظلومی، مرحوم بهرام مودت و زنده‌یاد صفر ایرانپاک از جمع ستارگان همیشگی فوتبال ایران جدا شدند و به دیار باقی شتافتند.

شانزدهمین دوره‌ی جام ملت‌های آسیا از جمعه 19 دی ماه آغاز شده، شاید این دوره تیشه‌ای باشد که ریشه ناکامی‌های چند ده ساله فوتبال ایران در آسیا را برکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین