کد خبر: ۲۸۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
در دیدار رئیس‌جمهور افغانستان

ظریف: ایران خود را شریک موقت افغانستان نمی‌داند

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار وزیر خارجه کشورمان ضمن دریافت پیام حسن روحانی برای سفر به ایران اظهار کرد که به زودی به ایران سفر خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اشرف غنی احمدزی رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با وزیر خارجه کشورمان با دریافت نامه دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای وی برای سفر به ایران ابراز امیدواری کرد که این سفر به زودی انجام شود.

وی گفت:‌ تحکیم مناسبات همه جانبه با ایران برای افغانستان بسیار مهم است چراکه ایران شریک پایدار ماست و ویژگی‌های خاص خود را دارد و ما متحدان طبیعی هستیم که باید برای تمام ظرفیت‌ها برای نزدیک شدن روابط با یکدیگر همکاری کنیم.

وی ادامه داد: امروز صحنه سیاسی افغانستان سرمایه‌ای برای صلح و ثبات در افغانستان و تامین امنیت در منطقه است.

رئیس‌جمهور افغانستان با تشریح روند سیاسی داخلی افغانستان گفت:‌ همه اقشار افغانستان امروز در دولت سهیم هستند و دولت وحدت ملی اراده جدی دارد تاهمه مردم هر چه بیشتر در امور کشور سهیم شوند. ما برای همکاری با کشورهای همسایه، جهان اسلام، منطقه و بین‌الملل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

احمد زی خاطرنشان کرد: روابط ایران و افغانستان مقطعی نیست و باید این روابط را برای دراز مدت برنامه ریزی کنیم.

رئیس‌جمهور افغانستان با تشریح حوزه‌های همکاری دو کشور و سیاست افغانستان در همکاری با همسایگانش خاطرنشان کرد: توسعه روابط با کشورهای همسایه در اولویت افغانستان است.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با بیان این‌که «ما از تشکیل دولت وحدت ملی و سهیم شدن همه مردم در این دولت استقبال می‌کنیم» افزود: فصل جدیدی در حیات سیاسی افغانستان ایجاد شده است که با درایت رهبران و بزرگان افغانستان می‌تواند مسیر خوب خود را ادامه دهد. ایران آماده است مثل گذشته در همه حوزه‌ها در کنار افغانستان باشد.

وی گفت: چالش‌ها و فرصت‌هایی پیش رو داریم که همکاری و ارتباط هر چه بیشتر را ضروری می‌سازد. ایران خود را شریک موقت افغانستان نمی‌داند و تاکید داریم برای منافع دراز مدت دو ملت همکاری داشته باشیم.

ظریف همچنین گفت:‌ سفر شما به ایران شروع فصل جدیدی از روابط میان دو کشور است و ما پیشرفت و ثبات افغانستان را اولویت خود می‌دانیم.

به گزارش ایسنا همچنین ظریف در دیدار با مشاور امنیت ملی افغانستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از روابط نهادینه با افغانستان استقبال می‌کند و دو کشور باید برنامه راهبردی متناسب با نیازهای خود و کمک به رشد و توسعه منطقه را طراحی و عملیاتی سازند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز با مفید و سازنده خواندن سفر اخیرش به تهران گفت: امیدوارم در سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران چارچوب‌های همکاری و توافق‌هایی میان دو کشور در حوزه‌های مختلف تنظیم شود.

همچنین محمد جواد ظریف در دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به جایگاه کرزی در توسعه مناسبات میان دو کشور خاطرنشان کرد: پایه‌های روابط دو کشور خوب و دراز مدت گذاشته شده است. علاوه بر گسترش روابط دو جانبه کمک به ثبات و امنیت و پیشرفت و آبادانی کشورهای منطقه در این چارچوب دنبال می‌شود.

وی گفت: معتقدیم امنیت و توسعه برای همه کشورها باید پیش رود تا معضلات منطقه حل و فصل شود. همچنین حامد کرزی در این دیدار ضمن تقدیر از ایران به خاطر حمایت و پشتیبانی‌اش در سال‌های گذشته از افغانستان خاطرنشان کرد: ما ایران را همسایه خوب و شریک راهبردی افغانستان می‌دانیم و معتقدیم زمینه‌های کار مشترک و متنوعی وجود دارد.

وی اظهار کرد: ایران همواره درک درست و عمیقی نسبت به تحولات افغانستان داشته و نقش ایران در کمک به امنیت و توسعه سیاسی افغانستان همواره مثبت بوده است.

کرزی گفت: امیدوارم سفر آقای احمد غنی زی صفحه‌ای جدیدی از روابط میان دو کشور را بگشاید.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه شنبه 30دی ماه در سفر یک روزه به کابل در راس هیئتی با هدف تقدیم نامه دعوت رئیس‌جمهور کشورمان از رئیس‌جمهور افغانستان برای سفر به ایران به افغانستان رفت. در این سفر ظریف را ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه،‌ علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و تعدادی دیگر از مدیران وزارت خارجه همراهی می‌کردند.

ظریف هنگام ورود به کابل در اولین سفرش در دوره انتصابش به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به افغانستان مورد استقبال عاطف مل سرپرست وزارت خارجه جمهوری افغانستان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، ظریف در این سفر کوتاه و یک روزه و در حالی که ساعاتی قبل از ورودش، رئیس‌جمهور افغانستان کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرد با مقامات این کشور دیدار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین