کد خبر: ۲۸۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

طرح نمایندگان برای نقدی شدن یارانه بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس،گفت: مصوبه جدید کمیسیون انرژی در ارتباط با مسئله سهمیه سوخت است به طوری که سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هرخانوار تعلق پیدا کرده و خانوارهای بدون خودرو معادل سهمیه سوخت، یارانه دریافت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ابراهیم کارخانه ای، درخصوص این مطلب که کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 94 مصوبه‌ای را در راستای حذف یا کاهش یارانه آب،برق و بنزین پر‌مصرف‌های خانگی تصویب کرده است،به ایسکانیوز،گفت: براساس مدلIBT یانظام قیمت گذاری پلکانی افزایشی،به هر میزان مصرف بالاتر برود،مصرف‌کننده باید هزینه بیشتری برای مصرف هر واحد انرژی پرداخت کند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس،گفت: اما آن طرحی که در کمیسیون انرژی مصوب شد در ارتباط با مسئله سهمیه سوخت بود به طوری که سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هرخانوار تعلق پیدا کرده و خانوارهای بدون خودرو معادل سهمیه سوخت، یارانه دریافت کنند.

کارخانه ای،تصریح کرد: در برخی خانوارها 4 عدد خودرو وجود دارد،که این خانوارها در مقایسه با خانواده های بدون وسیله نقلیه 4 برابرسوخت مصرف می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس،گفت:البته همه پیشنهاداتی که در کمیسیون انرژی مصوب می شود، باید حتماً درکمیسیون تلفیق به تصویب برسد و سپس در صحن علنی مجلس نیز مطرح و با رأی نمایندگان به تصویب نهایی برسد.

کارخانه ای،با بیان اینکه تصویب مصوبه کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق قابل پیش بینی نیست،افزود: طرحی که سهمیه بنزین به جای هرخودرو به هرخانوار تعلق پیدا کند،مصوبه کمیسیون انرژی است که اگر این مصوبه در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مصوب نشود، بعد از تصویب نهایی بودجه 94در صحن علنی مجلس ، مصوبه کمیسیون انرژی به صورت مستقل برای رأی گیری در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس،در پاسخ به این سوال که آیا حذف یارانه پرمصرف ها باعث شناسایی دهک های پردرآمد جامعه و اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها می شود؟ گفت: مصوبه کمیسیون انرژی به این صورت نیست که به تمام پرمصرف ها یارانه آب،برق و بنزین تعلق نگیرد و نمی توان گفت تمام پرمصرف ها دارای وضعیت مالی خوبی هستند،به طوری که درکشور مشاهده شده که هر کدام از اعضای خانواده یک واحد آپارتمانی مستقل دارند که اینگونه خانوارها وضع مالی و سطح درآمد بسیار بالایی دارند،اما بغضا درمقابل هم مشاهده شده که در یک آپارتمان بیش از 8 نفر زندگی کرده و مصرف آب و برق بیشتری دارند زیرا همه اعضای خانواده از یک کنتور مصرف می کنند.

کارخانه ای، تصریح کرد: بایدمطالعه جامع و دقیقی در راستای این مصوبه انجام شود و تمام جوانب مورد بررسی قرار گیرد به همین دلیل اینکه به منظور اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه، تمام پرمصرف ها را استخراج و یارانه آب و برق و بنزین آن ها را قطع کنیم،کارشناسانه و منطقی نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس،گفت: پنج سال از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می گذرد و از زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، تاکید بسیاری بر حذف یارانه ده میلیون نفر ازدهک های پردرآمد جامعه شده است اما تابه امروز این امر محقق نشده به طوری که اگر دولت اراده کند بی شک می تواند با شناساسی دهک های پردرآمد جامعه قانون هدفمندی یارانه ها را به صورت کامل اجرایی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین