کد خبر: ۲۸۰۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
دیپلمات سابق ایران در لندن در گفت وگو با آفتاب:

قطعنامه جدید علیه ایران، تلاش‌های اوباما را بی‌اثر کند

دکتر سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و دیپلمات سابق ایران در لندن به «آفتاب» می‌گوید: «باراک اوباما دارای مشکلات متعددی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی دارد. در زمینه بین‌المللی از طرفی با روسیه بر سر مسائل اکراین رقابتی آشکار دارد و از طرف دیگر با کشورهای اروپایی که در وهله اول به نظر می‌رسد با یکدیگر متحد هستند، در حال رقابت کردن- هم پنهان و هم آشکار- است. قسمت اعظم این رقابت ها به خاورمیانه و مسائل مربوط به آن ارتباط پیدا می کند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نطق سالانه‌اش در کنگره این کشور صریحا گفته است که در صورت وضع طرح تحریم‌های تازه در کنگره علیه ایران در مقطع فعلی که مذاکرات با این کشور جریان دارد، آن را وتو خواهد کرد.

دکتر سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و دیپلمات سابق ایران در لندن در این باره به «آفتاب» می‌گوید: «باراک اوباما دارای مشکلات متعددی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی دارد. در زمینه بین‌المللی از طرفی با روسیه بر سر مسائل اکراین رقابتی آشکار دارد و از طرف دیگر با کشورهای اروپایی که در وهله اول به نظر می‌رسد با یکدیگر متحد هستند، در حال رقابت کردن- هم پنهان و هم آشکار- است. قسمت اعظم این رقابت ها به خاورمیانه و مسائل مربوط به آن ارتباط پیدا می کند.»

او درباره مشکلات دولت آمریکا که اوباما را برای کسب توافق هسته‌ای بیشتر تشویق می‌کند می‌گوید: «مشکل بزرگ دیگری که گریبان‌گیر دولت اوباما شده است کاهش قیمت نفت است چرا که حزب دموکرات آمریکا پشتوانه نفتی دارد، بنابراین کاهش قیمت نفت آثار سوئی بر این حزب خواهد گذاشت.»

 ساداتیان در همین باره می‌افزاید: «در بعد داخلی نیز همانطور که می دانید اوباما اکثریت دموکرات خود را در کنگره که شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنا می شود، از دست داده است.»

این دیپلمات سابق می گوید: «بنابراین اوباما اعلام کرده است که در صورت وضع قطعنامه جدید علیه ایران از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد. اگر 3/2 درصد آراء به نفع وضع قطعنامه باشد اوباما نمی تواند از وتو استفاده کند؛ البته با وجود اینکه جمهوری خواهان اکثریت کنگره را در دست دارند، اما تعدادشان به اندازه ای نیست که بتوانند مانع استفاده اوباما از وتو شوند.»

ساداتیان درباره علل مخالفت اوباما با وضع قطعنامه جدید علیه ایران می‌گوید: «اوباما وضع قطعنامه جدید را به نفع روند مذاکرات نمی داند. چرا که او برای پیشرفت مذاکرات  یک سال و نیم زمان صرف کرده است و زمان زیادی را هم برای متقاعد کردن متحدان اروپائیش صرف کرده است. بنابراین قطعنامه جدید می تواند تمام تلاش های او را بی‌اثر کند.

او در همین باره می‌افزاید: «از طرف دیگر تندروهای کنگره که تشکیل شده از لابی های صهیونیست‌ها، درصدد است تا اوباما را متقاعد کند که با افزایش فشارها بر روی ایران و اعمال تحریم های بیشتر، پوئن های بیشتری بدست آورد. آنها معتقند که هر چه فشار بر روی ایران بیشتر شود، به میز مذاکران نزدیک تر می شود.»

ساداتیان نگرش دوم جمهوری‌خواهان را اینگونه تعریف می‌کند: «عده ای دیگر به طور کلی مذاکرات با ایران را نفی می‌کنند و معتقدند که تنها اعمال فشار و تحریم بر ایران را راه چاره می‌دانند.»

او درباره اصرار اوباما به ادامه روند مذاکرات می‌گوید: «دولت اوباما مصرانه معتقد است که مذاکرات راه حل برون رفت از بحران هسته‌ای است.  اوباما اعتقاد دارد که وضع تحریم جدید علیه ایران باعث از دست رفتن موقعیت بین‌المللی آمریکا در میان متحدانش می شود و اعتماد آنها را نیز از دست می‌دهند.»

ساداتیان در پایان خاطرنشان می کند: «من فکر می کنم که ما محکوم هستیم به خوشبین بودن و امید داشتن. با توجه به لحن مذاکره کنندگان ایران و غرب، می توان دریافت که مسائل عمده و کلی حل شده است اما بخش های کوچک و با اهمیت دیگری نیز مورد توجه آنها است تا حل شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین