کد خبر: ۲۸۰۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۸

چرا کارگردانان تمایل به ساخت فیلم‌هایی در ژانر وحشت ندارند

آفتاب‌‌نیوز : محمدتقی فهیم ،‌ منتقد، ضمن بیان این مطلب گفت: ژانر وحشت از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، زیرا فیلم ساز باید سعی کند از یکسری هیجانات استفاده کند و به همین علت ما در ایران با کمبود ژانرهای مختلف روبرو هستیم و دلیل آن کمبود مدیریت دلسوز در سال‌های گذشته است و هم اکنون سینمای ایران بیشتر در ژانر تراژدی دتین ایجری کار می‌کند. 

این منتقد ادامه داد: حتی مهمترین ژانر سینمایی ایران که سینمای دفاع مقدس است، به خوبی به آن پرداخته نشده است و بهترین دلیل آن نبود مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب دانست. 

وی افزود: این روند باعث می‌شود کارگردان‌ها به دنبال موج بوجود آمده بروند و این باعث بحران در سینمای ایران می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: ما دارای سینماگران ارزنده هستیم اما متأسفانه کارگردان تخصصی در ژانر وحشت نداریم. 

وی تأکیدکرد: سینمای وحشت بیشتر از سینمای آپارتمانی ملودرامی نیاز به تخصص دارد. 

وی افزود: تهیه‌کنندگان حاضر نیستند ریسک کنند و سرمایه خود را با حضور روبرو کنند. 

فهیم در مورد ژانر وحشت در سینمای قبل از انقلاب گفت: تنها مرحوم خاچیکیان بود که قبل از انقلاب ژانر وحشت می‌ساخت و در این ژانر ساخته شده بود. 

وی در ادامه گفت: اما بعدازانقلاب فردی تخصصی را پیدا نمی‌کنیم و هنوز این ژانر تخصصی نشده است. 

منتقد سینمای ایران گفت: سینما در دنیا تخصصی شده است هر کارگردان در یک ژانر فعالیت می‌کند این درحالی است که در ایران تنها یک ژانر وجود دارد و آن تراژدی است. 

فهیم نبود مدیریت و تقسیم کار مناسب را از مهمترین مشکلات دانست و افزود:حساسیت موضوع و تخصصی نشدن و نشناختن ژانر مورد نظر و عدم سرمایه‌گذاری تهیه کنندگان که بسیار محافظه کار هستند از مشکلات کمبود ژانر وحشت خواند. 

فهیم در بخش دیگری از سخنانش گفت: ژانر وحشت تولدش در فیلم نامه است، این درحالی است که در سینمای ایران فیلم نامه نویس تخصصی در زمینه ژانر وحشت نداریم. 

وی در مورد رده‌بندی سنی در سینمای ایران گفت: سینمای ایران، تخت و یکدست است و احتیاج به درجه‌بندی ندارد، اما در دنیا به دلیل وجود تنوع در همه ژانرها، درجه‌بندی سنی وجود دارد. 

وی درخاتمه سخنان خود گفت: سینمای ما، سینمای بی‌خطر است و سینمای بی‌خطر متعاقباً با شکست روبرو می‌شود، برای پیشرفت در سینما بهتر است ریسک کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین