کد خبر: ۲۸۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴

توصیه های پزشکی به زائران عمره

نماينده مركز پزشكی حج و زيارت در عربستان، گفت: در روزهای اخير به علت كاهش دما در شهرهای مدينه و مكه امكان بروز سرماخوردگی زائران عمره بيشتر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دكتر فاضل شيرخاني با اشاره به اين كه بيشترين مراجعات زائران عمره گزار ايراني به درمانگاه‌ها و مراكز پزشكي ايراني دو مورد بوده است، اظهار داشت: مورد اول بيماري هاي سرماخوردگي و تنفسي و دومي اسپاسم و گرفتگي‌هاي عضلاني است كه به خاطر راه رفتن زياد زائران در حين انجام اعمال عمره و حضور در حرمين ايجاد مي‌شود.


وي گفت: در مكه مكرمه متوسط مراجعه روزانه زائران به مراكز پزشكي حدود ۱۷۰۰ نفر است. همچنين از آغاز عمليات عمره تا امروز بيش از ۳۷ هزار زائر به مراكز پزشكي ما در عربستان مراجعه داشته و وزيت شده اند.

شيرخاني همچنين با بيان چند توصيه به زائران خانه خدا، افزود: زائرين عزيز قبل از اعزام به مكه و مدينه حتما از ده روز قبل برنامه پياده روي روزانه بين ۲۰ دقيقه تا نيم ساعت انجام دهند چون اينجا مسير بين ايستگاه‌هاي اتوبوس تا حرم و انجام دو طواف و سعي بين صفا و مروه مسافت زيادي است.

وي خاطرنشان كرد: هر زائر در روز انجام اعمال عمره مفرده حدود ۵ كيلومتر بايد راه برود، لذا كسي كه از قبل عادت به پياده روي نكرده باشد دچار مشكل مي‌شود.

نماينده مركز پزشكي حج و زيارت در عربستان، گفت: توصيه موكد ما اين است كه با توجه به كاهش دما در روزهاي اخير در عربستان به ويژه در شهر مدينه و در ساعاتي در شهر مكه زائرين عزيز حتما با لباس گرم تشريف بياوردند و هنگام تشرف به حرم به ويژه در ساعات بعد از ظهر و شب لباس گرم به همراه داشته باشند.

شيرخاني همچنين با بيان توصيه ديگري به زائران بيت الله الحرام، اظهار داشت: زائريني كه نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارند قبل از تشرف با پزشك معالج خود هماهنگي و مشورت كنند و داروهاي مورد نياز خود را به اندازه دو هفته به همراه داشته باشند اينجا به جز داروهاي كدئين دار، ديازپام و مورفين دار آوردن ساير داروها مشكلي ندارد.

وي زائراني كه مشكل ديابتي و فشار خون دارند توصيه كرد: زائراني كه بيماري ديابتي و فشار خون دارند حتما غذاهاي رژيمي در هتل و رستوران در خواست بدهند و از خوردن نوشابه، نمك و غذاهايي كه باعث بالارفتن قند خون و فشار خون مي‌شود پرهيز كنند.

شیرخاني در ادامه تاكيد كرد: زائرين عزيز به هيچ وجه خارج از سيستم تغذيه مركزي كه در هتل‌ها توزيع مي‌شود از غذاهاي بيرون استفاده نكنند كه گاها افرادي كه از غذاهاي بيرون استفاده كرده اند علائم استفراغ و اسهال در آنها ايجاد شده است، بنابراين بايد در اين زمينه هم مراقبت‌هاي جدي داشته باشند.

نماينده مركز پزشكي حج و زيارت در عربستان همچنين با توصيه براستفاده زائرين از ماسك به علت وجود گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، گفت: به علت اين كه در شهر مكه عمليات عمراني بسياري در حال اجرا است كه باعث ايجاد گرد و خاك بسيار شديد و ذرات معلق در هوا شده است و ممكن است افرادي كه داراي بيماريهاي تنفسي هستند دچار مشكل شوند استفاده از ماسك توصيه مي‌گردد.

شيرخاني از اين دست از زائرين درخواست كرد كه حتما با ماسك به بيرون از هتل بروند و رفت و آمد خود را در زمان هايي انجام دهند كه عمليات‌هاي عمراني تعطيل شده باشد.

به گزارش مهر، وي تاكيد كرد: توصيه مي‌شود افراد كهنسال، نوزادان و افرادي كه داراي مشكلات تنفسي هستند از ترددهاي بي مورد خودداري كنند تا با رعايت اين توصيه‌ها و اصول بهداشتي و پزشكي سفري خوب داشته باشند و از اين فرصت ارزشمند به نحو احسن بهره ببرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین