کد خبر: ۲۸۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳

10 گاف "سیا" در عملیات پنهانی

رییس بخش خدمات مخفی ملی دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به دلیل ارتباط با مسائل مطرح شده در گزارش‌های افشاشده امنیتی قصد استعفا از مقام خود را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نشریه "دیلی بیست" با انتشار خبری اعلام کرده که رییس بخش خدمات مخفی ملی دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به دلیل ارتباط با مسائل مطرح شده در گزارش‌های افشاشده امنیتی قصد استعفا از مقام خود را دارد.
 
به گزارش آفتاب، خرداد در ادامه نوشته است: "دین بوید" که سخنگوی سیا می‌باشد با اعلام این خبر از این مقام مسئول سیا به دلیل اتخاذ تصمیم به مظنور استعفا تقدیر به عمل آورده است. هنوز نام این فرد و جزئیاتی درباره آن منتشر نشده و تنها یک حساب کابری در توئیتر اشاره کرده که او در زمان تصدی این مقام 57 ساله بوده است. 
 
با این حال، این صرفا گزارش های اخیر "ادوارد اسنودن" مقاطعه کار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا درباره سیا نبود که نشان داد تا چه اندازه دستگاه اطلاعاتی امریکا آسیب‌پذیر است بلکه پیش از این نیز در رویدادهای تاریخی مشخص شده بود که سیا در عملیات خود از افراد نادان هم بهره برده که به ضررش تمام شده‌اند: 
 
کودتای 28 مرداد 
سیا در سال 1953 میلادی تصمیم گرفت تا در راستای دولت "مصدق" گام بردارد و به همین منظور کودتایی را علیه او سازماندهی کرد. سیا در انتصاب فرد مدنظر برای انجام کودتایی که "کرمیت روزولت" بود مرتکب اشتباه شد. او فردی زیرک نبود و سبب شد تا بعدها نقش امریکا در کودتا برملا شود. همچنین پس از در دستگیری قدرت اقدام فضل الله زاهدی حاکم نظامی در پخش سرودهای میهن‌پرستانه از جمله اقدامات سفیهانه توصیه شده توسط امریکایی‌ها بود که خود بر خشم عمومی نسبت به دولت نظامیان می‌افزود.  
 
شکست در آلبانی 
در دوران دیکتاتوری کمونیستی در آلبانی نیروهای امریکایی به رهبری سیا تصمیم گرفتند تا در سال 1949 میلادی دولت آن کشور را سرنگون کنند در حالی که به میزان محبوبیت "انور خوجه" رهبر آلبانی بی‌توجه بودند. سیا در خطای محاسباتی گمان می‌کرد که با عزام نیروهای مسلح به آلبانی، مردم در حمایت از آنان قیام خواهند کرد. در انتخاب افراد مدنظر برای مقاومت نیز سیا از افرادی بدنام کمک گرفت؛ برای مثال، یکی از فاشیست‌های قدیمی که به نازی‌ها در کشتار یهودیان کمک کرده بود مسئولیت اقدام علیه دولت کمونیستی را برعهده گرفت. در نتیجه کودتا شکست خورد و مردم آلبانی در دوراهی نظام کمونیستی یا حمایت از عوامل همکاری‌کننده با نازی‌ها اولی را انتخاب کردند.  
 
دیدار مخفیانه در لبنان 
در سال 2011 میلادی احساسات ضدامریکایی و ضداسرائیلی در لبنان افزایش یافته بود. در آن زمان سیا با استفاده از جاسوسان خود در بیروت قصد ضربه زدن به حزب الله لبنان را داشت. با این حال، دیدارهای برنامه‌ریزی‌نشده جاسوسان سیا سبب شد تا عناصر حزب الله با ردیابی، آنان را بازداشت کرده و حلقه تشکیل‌شده را نابود کنند. بعدا مشخص شد که ماموران سیا به‌طرزی ناشیانه با تماس‌های تلفنی معمولی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده بوند. 
 
 فریب گوانتانامو 
اکنون درباره اقدامات سیا در زندان گوانتانامو بسیار گفته شده است. با این حال، ماموران سیا در تاکتیک‌های خود برای به‌دام‌انداختن مظنونین اشتباهاتی را نیز مرتکب شده‌اند. برای مثال آنان برای دستگیری "محمد الاصلاحی" یکی از مظنونین با ارسال نامه‌ای جعلی به نقل از مادر او تصمیم گرفتند تا با استفاده از احساسات این فرد وی را بازداشت کنند در حالی که به این موضوع بی‌توجه بودند که مادر فرد مذکور بی‌سواد بوده است. آنان حتی نام او را نیز اشتباه نوشته بودند. در نتیجه، اقدامات آنان شکست خورد. پس از آن فرد مذکور بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفت این در حالیست که گفته می‌شد او هیچ اطلاعاتی نداشته است. 
 
ربایش اشتباهی در مقدونیه
در دسامبر سال 2003 میلادی، سیا برنامه‌ای را برای ربایش "خالد المصری" از اعضای القاعده در مقدونیه ترتیب داد. پس از بازداشت شکنجه‌های شدیدی علیه او اعمال شد. اما سیا اشتباه کرده بود و فردی دیگر را به جای او ربوده بود. بر اثر این اشتباه "المصری" به افغانستان فرار کرده بود. بعدا مشخص شد فرد مورد شکنجه قرار گرفته نه عضو القاعده که یک تاجر آلمانی با نام مشابه نام سوژه موردنظر بوده است. 

نقش سیا در افزایش اعتیاد 
جنگ امریکا علیه ویتنام علاوه بر کشته‌شدن بیش از 6 هزار شهروند امریکایی و هزاران ویتنامی و برآمدن "پل پوت" از درون آن تبعات منفی دیگری هم داشت که یکی از آن‌ها افزایش اعتیاد در سطح جهان بود. سیا با نادیده‌گرفتن قاچاق هروئین در جنوب ویتنام سبب شد تا نقل و انتقال این ماده در شرق آسیا گسترش یابد. بعدا مشخص شد که سیا خود از طریق آزمایشگاه‌هایش در تولید هروئین و معتاد‌کردن مردم آن منطقه نقش داشته است. 

اشتباه میلان 
در جریان بازداشت "اسامه مصطفی حسن نصر" روحانی مصری مرتبط در ایتالیا در سال 2003 میلادی اشتباهی فاحش از سیا سرزد. پلیس ایتالیا با انجام تحقیقات متوجه شد که پیش از دستگیری و خارج کردن او از ایتالیا بیش از 12 تماس تلفنی با نام‌های جعلی از مقر سیا در ویرجینیا با این فرد برقرار شده است. در این اقدام نادرست فرد مرتبط با سیا قبوض خطوط تلفنی را پرداخته کرده بود. پس از آن بود که پلیس ایتالیا به خانه "رابرت سلدون" جاسوس سیا یورش برد و مدارک مرتبط را پیدا کرد. در یکی از مدارک بدست آمده عکس سلفی این فرد در یکی از سلول‌های زندان گوانتانامو کشف شد. او در دادگاه ایتالیا به آدم‌ربایی محکوم شد. 
 
خطای محاسباتی درباره عراق 
امریکا در سال 1963 ماموریتی را برای سرنگون کردن دولت "عبدالکریم قاسم" فرمانده نظامی آن کشور برعهده گرفت. او پیش‌تر با انجام کودتا نظام سلطنتی مورد حمایت غرب در عراق را سرنگون کرده بود. پس از انجام موفقیت‌آمیز کودتای سیا علیه قاسم با استفاده از عدم محبوبیت داخلی او خطای محاسباتی امریکایی‌ها درباره جانشین او مشخص شد. آنان برای این موضوع به صدام حسین از اعضای حزب بعث فرصت دادند تا جانشین شود. این در حالی بود که صدام سبب شد تا بعدا امریکایی‌ها نیز در منطقه خاورمیانه درگیر بحران شوند. 

همکاری سیا با مافیای مواد مخدر در ایتالیا 
پس از جنگ جهانی دوم، سیا از ترس قدرت‌گیری کمونیست‌ها در سیسیل تصمیم گرفت تا با مافیایی‌ها همکاری کند و با ارائه پول و تجهیزات به آنان از این موضوع جلوگیری نماید. با این کمک‌ها بود که مافیای ایتالیا قاچاق مواد مخدر را رونق بخشید. در نتیجه قاچاق هروئین در سیسیل و دیگر مناطق ایتالیا رونق گرفت. 

شکست پروژه نابود کردن تاسیسات هسته ای ایران
در سال 2000، سیا تصمیم گرفت تا برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با استفاده از یک دانشمند روسی و ارائه پول و تجهیزات خرابکارانه برنامه هسته‌ای ایران را از کار اندازد. فرد مذکور در کنفرانسی در وین قطعات دستکاری و خرابکاری شده را به طرف ایرانی فروخت اما به لیل ترس از انتقام موضوع را به طرف ایرانی اطلاع داد و از اهداف سیا برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران پرده برداشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین