کد خبر: ۲۸۱۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

بازگشت پهپادهای ایرانی بر فراز آسمان عراق

سایت "مدیوم" با انتشار گزارشی مدعی شده که طی ماه‌های اخیر پرواز پهپادهای نظارتی ایرانی بر فراز آسمان عراق همزمان با گسترش فعالیت‌های داعش در آن کشور افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت "مدیوم" با انتشار گزارشی مدعی شده که طی ماه‌های اخیر پرواز پهپادهای نظارتی ایرانی بر فراز آسمان عراق همزمان با گسترش فعالیت‌های داعش در آن کشور افزایش یافته است. 
 
به گزارش خرداد، این سایت با اشاره به توان نظامی ایران در ساخت و اعزام پهپادها در منطقه می‌نویسد: "در سال‌های اخیر، پهپادهای ایران بر فراز سرزمین‌های اشغالی، سوریه و لبنان دیده شده‌اند. اکنون بار دیگر پهپهادهای ایرانی بر فراز آسمان‌های عراق بازگشته‌اند. باید اشاره کرد که تهران در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق در دهه 80 میلادی نیز از ربات‌های پرنده استفاده می‌کرد." 
 
این سایت با طرح ادعای مستقرشدن پهپهادهای نظارتی "مهاجر – 4" بر فراز آسمان عراق می‌نویسد: "سپاه قدس ایران این پهپادها را مسقر کرده است. پهپادهای مذکور از نسل پهپادهای "مهاجر -1" هستند و با هدف جلوگیری پیشروی نیروهای داعش در عراق مستقر شده‌اند. استفاده از پهپادها توسط ایران به امور نظامی محود نمی‌شود بلکه از آن‌ها برای اقدامات نظارتی نیز استفاده می‌کند. این موضوع به تهران کمک می‌کند تا نفوذ و دامنه تاثیرگذاری خود در عراق را افزایش دهد." 
 
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که پس از اشغال موصل توسط نیروهای داعش در ژانویه سال 2014 میلادی ایران از تعلل امریکایی‌ها در اعزام نیروی نظامی به عراق بهره برد و به سرعت حمایت خود از دولت عراق را نشان داد. در آن زمان روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" گزارش داد که ایران یک ناوگان پهپادی را عازم بغداد کرده است تا به حفاظت از آن شهر در مقابل نیروهای داعش کمک کند. 

سایت "مدیوم" در ادامه مدعی شد که پهپادهای ایرانی در پایگاه نیروی هوایی "الراشد" بغداد نگهاری می‌شوند. این سایت همچنین اشاره کرده که احتمالا پهپادهای به پرواز درآمده بر فراز آسمان اربیل از نوع "اربیل – 3" هستند که وسیله هوابردی محسوب می‌شوند که بیشتر در سوریه و مناطق پیرامونی آن مشاهده شده‌اند. 
 
این سایت در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که عکس‌های منتشرشده در ماه دسامبر گذشته نیز نشان می‌داد که سربازان پیشمرگه اقلیم کردستان عراق نیز از پهپادهای "مهاجر – 4" استفاده می‌کنند. همچنین به گزارش این سایت تصاویر منتشرشده از سوی حرکت "حزب الله النجباء" گروهی که علیه نیروهای داعش می‌جنگند نشان می‌دهند که آنان از پهپادهای "یاسر" ایرانی استفاده می‌کنند. 
 
این سایت در پایان افزایش حضور پهپادهای ایرانی در عراق را نشانه‌ای از گسترش نفوذ سیاسی تهران در آن کشور قلمداد کرده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین