کد خبر: ۲۸۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۸
دیپلماسی گفتگوی سفرا در عراق

دستور بوش برای مذاکره با ایران

آفتاب‌‌نیوز :  سفیر امریکا در عراق با تایید این رویکرد کاخ سفید اعلام کرد :از طرف رييس جمهور اجازه يافته‌ام با ايراني‌ها تعامل داشته باشم، همان‌طور كه در خصوص افغانستان نيز چنين تعامل مستقيمي داشتم.

از سوی دیگر رئيس جمهوري عراق پس از بازگشت از تهران در دیدار با "اشرف قاضي" نماينده كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد خبر داد ايران به منظور كمك به عراق در امر مبارزه با تروريسم وعده‌هايي داده است.

به گفته جلال طالبانی ايران به ما قول داده است به اشكال مختلف به عراقيها در امر مبارزه با تروريسم و تحقق طرح فراگير امنيتي بغداد كمك كند .

خلیل زاد این اظهارات را در حالی بیان کرد که ماه گذشته پیشنهاد مذاکره مستقیم امریکا با ایران برای فرونشاندن بحران های جاری در عراق که از سوی وزیر امور خارجه ایالات متحده مطرح شد .

این ایده مدافعان سرسختی در سنا و برخی محافل پژوهشی امریکا نیز دارد. 

چاک هیگل ،سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا در اظهاراتی مشابه پیشنهاد کاندولیزا رایس خواستار گفت وگوي مستقيم واشنگتن – تهران شد.

چاك هيگل بر این باور است که دو دولت ايران و آمريكا نمي‌خواهند با يكديگر به تبادل نظر بپردازند. ولي در صورت ناديده گرفتن ايران، ثبات در خاورميانه برقرار نخواهد شد.

عراق میدان درگیری نیست

در عین حال در عراق بتدریج این تفکر در حال تقویت است که بغداد را از میدان رقابت و خصومت واشنگتن-تهران رها کرده تا روابط عراق با ایران و آمریکا بدون توجه به مناسبات خصومت آمیز این دو کشور نسبت به یکدیگر تحکیم یابد.

احمد چلبی در زمره برجسته ترین مدافعین این استراتژی است . معاون نخست وزير عراق می گوید: ما اجازه نمي‌دهيم عراق به ميداني براي درگيري ميان ايران و آمريكا تبديل شود.

چلبی نتیجه تبدیل عراق به میدان رقابت ایران و آمریکا را قربانی شدن این کشور می داند و می گوید :عراق باید به وظیفه خود برای برقراری صلح در منطقه عمل کرده و به هبچ وجه اجازه ندهد که تبدیل به قربانی رابطه نامناسب ایران با ایالات متحده و انگلیس شود . 

پیشنهاد کم فروغ رایس 

پیشنهاد رایس در ایران عمر خبری –تحلیلی چندانی نیافت و شاید از سوی مسوولان جدی گرفته نشد ،چرا که سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به آن گفت : ما به اهداف و نيات آمريكا مشكوك هستيم و مذاكره مستقيم با آمريكا در دستور كار ايران قرار ندارد.

حميدرضا آصفي افزود: در خواست آمريكا با رفتار و رويكرد خصمانه‌‏اش نسبت به ايران تناسب ندارد و آمريكا مي‌‏بايست رفتار و نگرش خود را نسبت به ايران اصلاح كند.

مصطفي پورمحمدي وزير كشور اعتقاد دیگری داشت: اگر مذاكره با آمريكا در فضايي برابر و پايبند به اصول باشد و با احترام متقابل انجام گيرد جاي بحث دارد كه مذاكره صورت بگيرد.

وزير كشور می افزاید : تازماني كه آنها نسبت به منافع ملي ما با لجاج و عناد و دشمني برخورد مي‌كنند، جايي براي مذاكره نيست.
وي افزود: مذاكره زماني صورت مي‌گيرد كه حريم و حقوق ديگران محترم دانسته شود .

پور محمدي ادامه داد: وقتي حقوق ما را محترم نمي‌دانند، حتما ادعاي مذاكره آنها نيز واهي و توخالي است.

وزير كشور تصريح كرد:البته ما هيچگاه در دفاع از منافع و امنيت ملي خود كوتاه نخواهيم آمد و هر كجا كه لازم باشد در هر حوزه ،سازمان و هر اجلاسي حضور پيدا مي‌كنيم و قاطعانه از حقوقمان دفاع خواهيم كرد.ديگران مي توانند حرفهاي ما را بشنونند و اگر ادعايي دارند در آنجا مطرح كنند.

وي در ادامه در خصوص شرايط مذاكره با آمريكا گفت:بحث مذاكره در شرايط طبيعي و واقعي آن قرار ندارد و مقدمات زيادي بايد انجام شود تا زمينه براي مذاكره فراهم شود.

اظهارات خلیل زاد بیانگر روی آوردن مجدد کاخ سفید به راهکار تعامل با ایران و تقلید از الگوی موفق افغانستان است.توپ در زمین ایران است و در چنین شرایطی می توان هنر دیپلماسی در امتیازگیری در چنین فرصت های طلایی را به محک آزمون گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین