کد خبر: ۲۸۱۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

مجلس در هفته‌ای که گذشت/حاشیه‌هایی فراتر از متن

خانه ملتی ها هفته گذشته در حالی به بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه سال 1394 کل کشور در کمیسیون تلفیق و تصویب طرح های ارجاعی در جلسات علنی پرداختند که به حاشیه هایی از جمله پیاده روی وزیر امور خارجه با جان کری، اظهارات نایب رییس مجلس آلمان، نامه معاون اول دولت گذشته پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسات علنی این هفته مجلس شورای اسلامی طرح ها و لوایح ارجاعی از سوی شورای نگهبان و کمیسیون های تخصصی را بررسی کردند اما مجلس شاهد حاشیه هایی نیز بود.

حاشیه هایی که بیش از این نشان دهنده اهتمام نمایندگان به رفع و رجوع مشکلات مردمی باشد بیشتر حاکی از رقابت های گروهی ،سیاسی و جناحی بود.

بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته ایرادات شورای نگهبان طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، طرح اصلاح اصل 160 قانون اساسی درباره اختیارات وزیر دادگستری و همچنین لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را رفع کردند.

با این حال و در راستای ایفای وظایف نظارتی مجلس،سه شنبه هفته ای که گذشت علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دومین بار برای پاسخگویی به سوال نادر قاضی پور در صحن علنی حاضر شد اما وی نتوانست نمایندگان را قانع کند و دومین کارت زرد خود را از اهالی بهارستان دریافت کرد.

موضوع سوال نماینده مردم ارومیه در مجلس استخدام نشدن معلمان پیش دبستانی، اعلام نشدن زمان و سرفصل آزمون استخدامی و همچنین پرداخت نشدن مطالبات معلمان بود که در نهایت و به دنبال قانع نشدن قاضی پور از اظهارات فانی رای گیری شد و از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه 74 نفر از نمایندگان اظهارات وزیر آموزش و پرورش را قانع کننده دانستند،114 نماینده نیز از این اظهارات قانع نشده بودند و 14 نماینده رای ممتنع دادند.

همچنین در هفته گذشته 208 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای ضمن تقدیر از نیروهای پرتلاش ،متعهد و پرتوان، عالم و مقتدر نیروی قدس سپاه پاسداران و سردار قاسم سلیمانی فرمانده هوشمند، پرتوان و قهرمان آن از نقش تعیین کننده نیروی قدس این بازوی مقتدر امت اسلام، انقلاب و رهبر معظم انقلاب در دفاع از ملت مسلمان و برای ایجاد امنیت در منطقه و مبارزه مقتدرانه و پیروزمندانه با گروهک های تروریستی تشکر کردند.

حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در فرانسه و پیاده روی با جان کری در ژنو سوئیس درفرآیند مذاکرات اخیر هسته ای هم حواشی زیادی در مجلس داشت و این پیاده روی ظاهرا بهانه خوبی برای منتقدان مذاکرات هسته ای و وزیر امور خارجه است.

در همین راستا هفته گذشته جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، سید محمود نبویان نماینده تهران، حمید آقاجری نماینده بندر ماهشهر ، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، نصرالله پژمان فر نماینده مشهد، محمدرضا آشتیانی نماینده قم ، روح الله عباس پور نماینده بوئین زهرا ، مفید کیایی نژاد نماینده ساوجبلاغ ، رجب رحمانی نماینده تاکستان ، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین ، فاطمه آلیا نماینده تهران ، زهره طبیب زاده نماینده تهران ، حلیمه عالی نماینده زابل ، روح الله حسینیان نماینده تهران ، سیدعلی طاهری نماینده گرگان ، موسی غضنفرآبادی نماینده بم ، سید محمد علی موسوی نماینده خدابنده ، مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران ، علی اصغر زارعی نماینده تهران، محمد سلیمانی نماینده تهران سوالی را از وزیر امور خارجه تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی کردند.

در این سوال پیاده روی محمدجواد ظریف با جان کری و سفر به فرانسه را «دو خطای دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات اخیر» دانستند و خواهان پاسخگویی وی شدند.

در متن این سوال که در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: «علت دو خطای دیپلماتیک شما در حاشیه مذاکرات اخیر چیست؟ چرا به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو نکردید؟ جناب آقای وزیر خارجه! متأسفانه حواشی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 مجدد در ژنو تکرار شده و این یعنی خطای دیپلماتیک از سوی نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران. پیاده روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود.»

هر چند در کنار سکوت برخی در مجلس، کسانی هم بودند که از ظریف دفاع کردند ؛کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات از وزیر امور خارجه در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری اظهار داشت:هنر مدیران کشور نه دیوار کشیدن است بلکه پل زدن در عرصه بین الملل است؛ ایران حامی و پشتیبان ظریف است.

اما حمید رسایی نماینده مردم تهران در این باره اظهار داشت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اول با یک جانی به نام جان کری به پیاده روی می رود و بعد می گوید کری پیشنهاد کرد من به فرانسه بروم؛ درست در زمانی که دولت فرانسه از این هتاکی در حال حمایت کرده است این موضوع شد. ما را چه می شود؟ کجاست عزت؟ کجاست غیرت؟ جناب آقای روحانی اگر مساله مجله شارلی ابدو به جای تصویر توهین آمیز رسول خدا، کاریکاتور رییس جمهوری ایران را کشیده بود و دولت فرانسه از آن کاریکاتور حمایت کرده بود و نخست وزیر آن کشور آن را به سمت دوربین ها گرفته بود آیا باز هم شما اجازه می دادید وزیر امور خارجه تان به فرانسه برود؟آیا آقای ظریف نباید عذرخواهی کند؟» 

با این حال این مساله تنها حاشیه این هفته مجلس نبود در هفته گذشته 13 نماینده مجلس در تذکری اعلام کردند. برخی از اعضای دولت دارای تابعیت دوگانه هستند که این مساله با واکنش دولت مواجه شد به طوری که مجید انصاری معاون امور مجلس رییس جمهوری با ارسال جوابیه ای که در صحن علنی قرائت شد ،وجود مدیران دو تابعیتی را در هیات دولت تکذیب کرد. 

همچنین به دنبال سفر نایب رییس مجلس آلمان به ایران ، دیدار با محمدرضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان و اظهارات وی واکنش هایی را به دنبال داشت. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اظهارات نایب رییس مجلس آلمان و همچنین دیدار وی با عارف گفت:چرا در برنامه هیات پارلمانی آلمان، برنامه ملاقات با فردی گذاشته می شود که نه مربوط به مجلس است و نه در دولت جایگاهی دارد؛ این ملاقات به چه نسبتی برگزار شده است.البته نقوی حسینی هم همانند سایر همفکران خود در مجلس حضور وزیر امور خارجه در فرانسه و همچنین قدم زدن وی با جان کری در خلال مذاکرات هسته ای را محکوم کرد.

همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس جوابیه مهدی هاشمی به اظهارات حمید رسایی درباره رسیدگی به اتهامات وی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس که آخرین جلسه خانه ملت در هفته گذشته بود با تحت الشعاع نامه محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری سابق خطاب به احمدی نژاد قرار گرفت. 

به دنبال محکومیت رحیمی، دفتر احمدی نژاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که این اتهامات ربطی به دولت های نهم و دهم ندارد و رحیمی هم در واکنش به این اطلاعیه نامه ای منتشر کرد. وی که زمانی رییس دیوان محاسبات،معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در نامه خود ضمن گلایه از رییس خود توضیح داده در آستانه انتخابات مجلس هشتم مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان را از طریق کمیته سیاسی متشکل از چهره های سیاسی اصولگرا بین 170نامزد انتخابات در سراسر کشور توزیع کرده است.

در واکنش به این بخش از نامه رحیمی برخی از نمایندگان از جمله کمال الدین پیرمؤذن و جواد هروی اقدام به تهیه نامه و جمع آوری امضا کردند که بر اساس آن از رییس مجلس خواستند نام نمایندگانی که این پول های ادعایی را دریافت کرده اند، اعلام شود. اما این نامه به فرجام نرسید و در حالی که تعداد امضاها به 30 نفر رسیده بود، ادامه کار متوقف شد. 

با این حال به نظر می رسد واکنش ها و پس لرزه های انتشار این نامه در جلسات هفته آینده مجلس نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

در میان همه این حواشی البته کمیسیون تلفیق در حال اتخاذ تصمیمات مهمی برای سال آینده کشور است ؛تصمیماتی که در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور تاثیرات غیر قابل انکاری بر زندگی فرد، فرد آحاد جامعه خواهد داشت.

**ادامه بررسی بخش های درآمدی بودجه 94 درکمیسیون تلفیق 

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هفته گذشته نیز بخش های درآمدی بودجه سال 94 را بررسی کردند از مهم ترین مصوبات این کمیسیون می توان به تعیین قیمت نفت در سقف 53،7 هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

بر اساس تصمیم اعضای کمیسیون و در صورت تصویب نهایی در صحن علنی درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گار در صندوق ذخیره ارزی واریز می شود و دولت منابع مورد نیاز خود را از این صندوق برداشت خواهد کرد، این اقدام در راستای قطع وابستگی بودجه های سالانه به تحولات بازار نفت صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات این کمیسیون می توان به تصویب سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای فروش نفتی و همچنین سهم 14،5 درصدی شرکت ملی نفت از این محل اشاره کرد.

اعضای این کمیسیون همچنین به وزارت نفت اجازه دادند برای توسعه و تکمیل طرحها به ویژه در میادین مشترک پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند علاوه بر این ظاهرا قرار است نزدیک به پنج میلیارد دلار از نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های نفتی اختصاص یابد .

همچنین اعضای کمیسیون تلفیق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و آستان های مقدس جز شرکت های تابعه آستان قدس رضوی در سال 1394 را موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات براساس قانون مالیات های مستقیم کردند. 

بر این اساس شرکت های تابعه آستان های مقدس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) موظف شدند در سال 94 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان خود را به سازمان مالیاتی تسلیم کنند و از همان سال مالیات خود را طبق قانون مالیات های مستقیم پرداخت کنند. 

تصمیم گیری درباره معافیت های سربازی هم از مصوباتی بود که خیلی ها متنظر سرنوشت آن در مجلس هستند.اعضای کمیسیون تلفیق این هفته جریمه مشمولین غایب 8 سال به بالا رقم 30 هزار میلیارد ریال تصویب کردند.

این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده جریمه مشمولین غایب 10 سال به بالا را رقم 10 هزار میلیارد ریال تعیین کرده بود. 

از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق در هفته گذشته تایید سقف 48 هزار میلیارد تومانی درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود که این رقم همان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه بوده است . 

به گفته احمد امیر آبادی عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق با این حساب به احتمال زیاد میزان یارانه پرداختی به شهروندان نیز در همان رقم 45 هزار میلیارد تومان خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین