کد خبر: ۲۸۲۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸

کسانی که در مذاکرات برای آن طرفی ها کف می زنند

«آن طرفی ها برای جمع خودشان کف می زنند اما در داخل کشور ما معلوم نیست چه کار می کنند؟ برخی گاهی برای آن طرفی ها کف می زنند.» این جملات بخشی از سخنان امروز رییس جمهوری در دفاع از تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به گفته دکتر روحانی این روزها شب و روز ندارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی این مطلب را امروز -شنبه- در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی بیان کرد.

اظهارات اخیر رییس جمهوری و محمدجواد ظریف؛ این روزها نشان از آن دارد که رییس و تیم مذاکره کننده هسته ای ایام سخت و دشواری را از سر می گذرانند، سنگینی و دشواری مذاکرات از سویی و به گفته کارشناسان فشارهای بی وقفه برخی در داخل نیز از سوی دیگر، آنها را تحت شدیدترین فشارها، حملات و تخریب قرار داده است.

این شرایط به گونه ای پیش رفته که رییس تیم مذاکره کننده هسته ای چند روز پیش در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که ما در شرایط بسیار دشواری درحال مذاکره هستیم. مگر چقدر انسان توان تحمل فشار از داخل را دارد؟

تیم مذاکره کننده ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین در 6 آذر ماه 93 آنها را حقا و انصافا پرتلاش و جدّی خواندند و تصریح کردند: آنها ایستادگی می کنند، با منطق حرف می زنند، زیر بار حرف زور نمی روند، دارند کار می کنند؛ این را هم همه توجه داشته باشند. حالا جزییات و آنچه را در این گفت و گوها می گذرد، غالباً مردم مطلع نیستند؛ با جدیت، منطق و دلسوزی دارند کار می کنند و منطقی هم عمل می کنند.

ایشان در ادامه این بیانات فرمودند: هیات ما با منطق و محکم، در مقابل آنها قرار دارند. البته در میان این مذاکره کننده ها و این چند نفری که در مقابل ایران هستند- ایران یک تنه است، آنها یک لشکرند؛ چند کشورند که پشت سرِ هر کدام از آنها یک لشکر دیپلمات، روابط عمومی، عکاس و تحلیلگر و مانند اینها هست، از همه بداخلاق تر آمریکایی ها و از همه موذی تر انگلیس ها هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین 12 آبان 92 در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان، ضمن حمایت از مجموعه مسوولان و مذاکره کنندگان با 1+5 تاکید کردند: اینها فرزندان انقلاب و ماموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن ماموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».

مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان تعبیر دیگری است که حضرت آیت الله خامنه ای 22 مرداد 93 در دیدار مسوولان وزارت خارجه دستگاه دیپلماسی کشور در مورد تیم مذاکره کننده هسته ای به کار برده اند.

ایشان «مهارت دیپلماتیک» را استفاده بموقع و بجا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی (ع) پرشکوه ترین نمونه تاریخی آن به شمار می رود.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: نرمش قهرمانانه برخلاف برخی تفاسیر، معنای واضحی دارد که نمونه آن، در مسابقه کشتی نمایان است؛ در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست می خورد اما اگر انعطاف و قدرت را بموقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می نشاند.

ایشان با تشبیه عرصه دیپلماسی به میدان جنگ افزودند: واقعیت این است که میدان دیپلماسی عرصه پنجه انداختن است و اگر کسی بدون اعتقاد راسخ به هدف، به این کار اقدام کند یا در همان موقعیت و یا در نهایت شکست خواهد خورد. اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می شود وگرنه، در جهان پیش رو، از موقعیت لازم برخوردار نخواهیم بود.

ایشان همچنین با آرزوی توفیق برای مسوولان و فعالان دستگاه دیپلماسی افزودند: بطور دایم از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می کنم.

دیپلمات هایی که بارها و بارها رییس جمهوری بر تجربه بالای آنها تاکید کرده است، دیپلمات های هسته ای کشورمان که یک تنه مقابل یک لشکر ایستاده اند، یک لشکر به مذاکره با آنها می آیند، اعضای تیم مذاکره کننده که به گفته ظریف نمی توانند همزمان که با یک لشکر مذاکره می کنند، نگران این باشند که در کشور چندین دیدگاه و نظریه می خواهد هر حرکت، گفته و صحبتشان را به چالش بکشند؛ نه به نقد بکشند بلکه به چالش بکشند.



گزیده ای از سخنان امروز رییس جمهوری و دفاع وی از تیم مذاکره کننده هسته ای را در ذیل می خوانید:

***ما دیپلمات های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و می بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر 1+5؛ 6 کشور قدرتمند می ایستد، سخن می گوید و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می زند.

***این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفتی، کند راه رفتی یا این که کتش کج بود، عینکش چطوری بود، این ها که حرف نشد. ما باید به دیپلمات های شجاعمان افتخار کنیم.

***تیم مذاکره کننده چند روز پیش آمده بودند و می خواستند که به مذاکرات بروند، دیدم نه شب خوابیده اند و نه شب قبل آن، آن شب نیز که عازم مذاکره بودند، آن ها نه شب و نه روز دارند، تلاش می کنند و شجاعانه سخن می گویند.

***تشویق ملی بسیار موثر است، به پیامبر گرامی اسلام با آن عظمت گفته می شود که قرآن را آیه آیه برایت نازل کردیم و آن را یک دفعه نازل نکردیم تا در برابر همه فشارها قلبت محکم و استوار باقی بماند.

***او که پیغمبر و اشرف مخلوقات و از او برتر و بالاتر نداریم، نیازمند است، حالا بشر عادی و معمولی که طبیعی است.

*** بدانید آنهایی که در میدان هستند، دوربین همه دنیا روی آنها متمرکز شده و تمام دنیا آنها را می نگرند، آن طرفی ها برای جمع خودشان کف می زنند اما در داخل کشور ما معلوم نیست چه کار می کنند؟

***برخی گاهی برای آن طرفی ها کف می زنند، از آن ها می پرسیم که مرد حسابی برای چه برای آن طرفی ها کف می زنی؟ می گویند انتقاد می کنیم و انتقاد چیز خوبی است؛ ای خدا عقل سالم را به بدن سالم بده.

***معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، انتقاد به معنی نشان دادن راه بهتر است که این راه خوب و دقیق تر است و زودتر به مقصد می رسید.

***به نام انتقاد، تخریب و به نام حزب و جناح ضربه به منافع ملی می زنند، جناح و همه این موارد ذیل منافع و مصلحت ملی تعریف می شود نه هم طراز و بالای سر منافع ملی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین