کد خبر: ۲۸۲۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶

سیف: معاملات ارز توسط دلال‌ها"جرم"است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برداشت ۱.۲ میلیارد دلار از بانک مرکزی خیلی خیلی عادی انجام شده و بی خودی آنرا بزرگ جلوه میدهند، گفت: فقط صرافی‌ها می توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ولی الله سیف در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص برداشت 1.2 میلیارد دلاری دولت از بانک مرکزی در سال جاری، اظهارداشت: در این ارتباط توضیحات لازم داده شده اما به نظر می آید این موضوعات خیلی خیلی عادی و طبیعی را بی خودی بزرگ جلوه میدهیم.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه برداشت 1.2 میلیارد دلار کاملاً طبیعی انجام شده است، افزود: بانک مرکزی بر مبنای مجوز صادره این کار را انجام داده است و خوشبختانه ارزی هم که خریداری شد در حال استفاده است و به هیچ وجه حتی اگر شبهه‌ای در گذشته برای افزایش نقدینگی و ... داشت هم اکنون با مصرف این ارزها (بانک مرکزی این ارزها را صرف مصرف کالاهای اساسی می کند) برطرف شده است.

* خرید و فروش ارز توسط دلال‌ها "جرم" است

سیف همچنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی براینکه "هنوز دلال‌ها نرخ ارز را در بازار تعیین می کنند، آیا هماهنگی با نیروی انتظامی برای جمع آوری دلال‌ها انجام شده است؟" گفت: دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی جامعیتی دارد که به تدریج تمام این موضوعات سر و سامان پیدا می کند.

وی در پاسخ به تأکید خبرنگار ما مبنی بر اینکه با احتساب به این دستورالعمل می توان گفت که "خرید وفروش ارز در بازار آزاد توسط دلال‌ها جرم است؟" تصریح کرد: فقط صرافی‌ها می توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می شود.

وی درباره چرایی عملیاتی نشدن دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی صرافی‌ها گفت: این دستورالعمل برای اولین بار در بانک مرکزی طراحی و ابلاغ شد و از زمانی که ابلاغ شده اثرات خیلی مثبتی را داشته است.

* سیف خبر تسنیم را تایید کرد/ رایزنی بانک مرکزی برای اجرای دستورالعمل جدید ارزی با شورای امنیت

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیاده سازی 100 درصد دستورالعمل مذکور نیازمند دوره زمانی است، افزود: برخی انتقاد می کنند که هنوز برخی از بندهای این دستورالعمل رعایت نشده است ولی من عرض می کنم بانک مرکزی در جریان کامل است و انشاءالله با همکاری سایر دستگاه‌ها و بخصوص وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی به تدریج پیاده سازی می شود.

سیف ادامه داد: باوجود اینکه عجله‌ای برای پیاده سازی 100 درصد این دستورالعمل نکردیم ولی آثار مثبت آن را در ثبات بازار ارز مشاهده می کنیم.

وی در ارتباط با نقش بانک مرکزی در بازار ارز گفت: در حال حاضر حجم عمده منابع ارزی عرضه شده به بازار ارز از محل صادرات غیرنفتی است که حجم آن بسیار بالاست. هم اکنون در حال ساماندهی هستیم تا عملیات ارزی صرافی‌ها شفافتر و منطبق با اصول حرفه ای باشد.

سیف با بیان اینکه حجم صادرات غیرنفتی کشور بالای 40 میلیارد دلار است، افزود: تمام این درآمد به بازار عرضه می شود و می تواند تعادل مناسبی را به همراه داشته باشد و بانک مرکزی هم با برنامه های مناسبی این سیاست را پیش می برد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چه تضمینی برای دلالی غیررسمی در بازار می دهید؟ گفت: اصولاً در بازار ارز فعالان مجازی وجود دارند که بانک مرکزی به آنها اجازه میدهد براساس مکانیزم‌های بازار عمل کنند.

* اعلام نرخ ارز توسط افراد غیرمسئول در بازار متوقف می شود

وی با بیان اینکه صراف‌ها عموماً از بانک مرکزی مجوز دارند، تصریح کرد: صرافی‌ها تحت سامانه ای به نام سنا هستند که براساس این سامانه عملیات ارزی ثبت و ضبط می شود علاوه براین کانون صرافان مسئول اعلام نرخ است و دیگر نرخ های متفاوتی که توسط افراد غیرمسئول مطرح و در سایت ها اعلام می شد، متوقف خواهد شد.

سیف ادامه داد: نرخی برای ارز نمی توان بیان کرد الا نرخ هایی که معامله شده اند. بنابراین کانون صرافان موظف است متوسط نرخ خرید ارز و متوسط فروش ارز را یک ساعت بعد از معامله در سایت رسمی خود اعلام کند.

* بازار رسمی خرید و فروش ارز ایجاد می شود

وی در ارتباط با برنامه بانک مرکزی برای سلف فروشی هم گفت: یکی از برنامه های بلند مدت بانک مرکزی ایجاد بازار مبادلات ارز رسمی است که باید نهادهای مختلف در آن حضور داشته باشد و قاعدتاً با شکل گیری این بازار خرید آینده و معامله آینده نیز می تواند در آن شکل بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با تأکید براینکه بدون شکل گیری بازار مذکور ممکن است معاملات صوری ثبت شوند، افزود: معاملات صوری گمراه کننده است و بازار را گمراه می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین