آفتابنیوز : آفتاب: رضا شیوا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مگر از سال گذشته تاکنون چه تحول اساسی در بازار خودرو رخ داده که انجمن خودروسازان به این جمع بندی رسیده که بازار خودرو از انحصار خارج شده و در حال حاضر بازار رقابتی است.
وی با تاکید بر اینکه، انحصاری بودن بازار خودرو بدیهی است و در حال حاضر بیش از 90 درصد خودرو تنها توسط دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می شود، اظهار داشت: اینکه تعداد سازندگان خودرو در کشور 17 کارخانه عنوان می شود، ادعایی نامفهوم و در واقع عوام فریبی است.
رییس شورای رقابت افزود: از تعداد 17 کارخانه اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان بعنوان تولیدکنندگان خودرو، تعداد 15 کارخانه تنها مونتاژکار بوده و میزان تولیدات این کارخانجات نیز به دلیل آنکه سهم پایینی از بازار خودرو را تشکیل می دهد از تاثیرگذاری لازم به منظور ایجاد رقابت در بازار برخوردار نیست.
وی با ذکر مثالی به شرکت سازنده خودرو mvm بعنوان یکی از 17 کارخانه تولید و مونتاژ خودرو در کشور نام برد و گفت: این شرکت از ظرفیت تولید خودرو سواری بسیار پایینی در کشور برخوردار است و میزان تولید این شرکت با تولیدات انبوه دو شرکت ایران خودرو و سایپا به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.
شیوا یادآور شد: بازار رقابتی بازاری است که بازیگران و کسانی که در تولید نقش دارند به تنهایی اثری در قیمت نداشته باشند و در صورتی که تولیدکننده میزان تولید خود را کاهش دهد، تاثیر قیمتی در بازار ایجاد نشود چرا که رقبا کمبود تولید را جبران خواهند کرد.
وی با بیان آنکه تمام خودروها را شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند، تاکید کرد: خودروهای زیر 2 هزار سی سی با مشخصه قیمتی خودروهای پرمصرف در کشور از جمله پراید، پژو و سمند که بیش از 90 درصد بازار خودرو ایران را تشکیل می دهند، مطابق با فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تنها از سوی شورای رقابت قیمت گذاری می شود.
رییس شورای رقابت با اشاره به نامه ارسالی از سوی انجمن خودروسازان کشور به شورای اقتصاد به منظور خروج خودرو از فهرست محصولات انحصاری، تصریح کرد: شورای اقتصاد هر تصمیمی بخواهد اتخاذ کند به طور حتم با شورای رقابت مشورت و نظر شورا را لحاظ خواهد کرد.
شیوا اظهار داشت: هنگامی که از سوی شرکت های تولیدکننده هرنوع کالایی انحصار در بازار وجودداشته باشد دیگر نظارتی نخواهد بود و اگر هم نظارتی باشد سخت است چرا که تولیدکنندگان به هر شیوه ای که بخواهند عمل خواهند کرد.
وی در خصوص سیاست شورای رقابت در خصوص اعتراضات خریداران در خصوص کاهش کیفیت خودروهای تولیدی در کشور، گفت: یکسری از استانداردهای حداقلی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای خودرو تعریف شده که این استانداردها رعایت می شود.
رییس شورای رقابت افزود: سازمان ملی استاندارد به صورت مستقیم وظیفه دارد مقوله استاندارد در بخش صنعت خودرو که براساس استانداردهای 55 گانه در سال 1382 مصوب شده را نظارت و کنترل کند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر پایش روزانه از کیفیت خودروها از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز صورت می گیرد و گزارشات آن نیز به صورت مستمر به شورای رقابت و همچنین خودروسازان ارائه می شود و هر هفته خودروسازان خود را با سایر رقبا مقایسه کرده و در جهت ارتقای کیفیت خود تلاش می کنند.
رییس شورای رقابت با اشاره به درخواست وزارت صنایع مبنی بر واردات خودرو تنها از سوی تعداد محدودی از شرکت های فعال در این صنعت، گفت: این شورا با هرگونه انحصار بازار در بخش های مختلف تولید یا واردات کالا مخالف است.
شیوا با اشاره به اینکه سازمان گمرک کشور خود برای واردات از ضوابط خاصی برخوردار است، تصریح کرد: در صورتی که واردات خودرو تنها از سوی چند شرکت محدود صورت گیرد به طورحتم قیمت گذاری محصول نیز انحصاری صورت خواهد گرفت و تنها جیب مصرف کنندگان خالی خواهد شد.
گفتنی است، انجمن خودروسازان کشور اخیرا با ارسال درخواستی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضمن انتقاد از شورای رقابت در جلوگیری از رشد قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم در دو سال گذشته، خواهان مطرح شدن این درخواست در شورای اقتصاد به منظور خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری شده است.