کد خبر: ۲۸۲۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

بازگشت دوباره نفت به کانال 50 دلاری

قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش 3 دلار و 58 سنتی، پس از 33 روز بار دیگر بار دیگر به کانال 50 دلاری بازگشت و بشکه‌ای 51.77 دلار به فروش رفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز سه شنبه پس از 33 روز بار دیگر به کانال 50 دلاری بازگشت.

این نوع نفت تنها روز دوم ژانویه، نخستین ماه سال جدید میلادی در کانال 50 دلاری فروخته شده بود و به ازای هر بشکه 51.78 دلار معامله شد.

هر بشکه سبد نفتی اوپک با 3 دلار و 58 سنت افزایش 51.77 دلار فروخته شد که با بالاترین قیمت امسال تنها یک سنت تفاوت دارد. بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2015 همان قیمت روز دوم ژانویه است.

کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، 13 ژانویه 41.50 دلار در بشکه رقم خورده است. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.

تاثیر کاهش قیمت نفت بر غول‌های نفتی جهان و تولیدکنندگان

قیمت نفت از ژوئن سال 2014 تاکنون نزدیک به 60 درصد ارزش خود را از دست داده است. تصمیم اوپک در 27 نوامبر  2014 با حمایت عربستان از عوامل تشدید این کاهش قیمت بوده است.

اما اکنون کاهش قیمت نفت در حال تاثیرگذاری بر سرمایه‌گذاری غول‌های بزرگ نفتی است، به طوری‌که این شرکت‌ها در حال کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود هستند.

شرکت بریتیش پترولیوم بعد از اینکه در سه ماه آخر سال گذشته میلادی یک میلیارد دلار به دلیل افت قیمت نفت ضرر کرد، در نظر دارد فعالیت‌های اکتشافی خود را به نصف و سرمایه‌گذاری‌ نفتی را تا 20 درصد کاهش دهد.

کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس و عربستان هم از این کاهش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند. عربستان سعودی اجرای پروژه‌های نفتی خود را به تعویق انداخته است. پیش از این کویت کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرده بود.

از طرفی تاثیرات کاهش قیمت نفت یکی پس از دیگری بر کشورهای تولیدکننده آشکار می‌شود، دولت مکزیک نیز اعلام کرد که بودجه خود را به علت کاهش قیمت نفت 3 درصد کاهش داده و مناقصه پروژه قطار سریع السیر خود را به بعد موکول کرده است.

اثرات کاهش قیمت بر صنعت نفت شیل آمریکا که در راستای کاهش قیمت نفت دروازه‌های صادرات نفت خود را پس از 40 سال گشود، نیز در حال آشکار شدن است. تعداد دکل‌های حفاری فعال در بخش نفت آمریکا به شدت کاهش یافته و 94 دکل این کشور غیرفعال شدند.

افزایش 19 درصدی قیمت‌ها/ پیش‌بینی نفت 60 دلاری

این عوامل باعث شد تا قیمت نفت در 4 جلسه گذشته تا سه‌شنبه 19 درصد افزایش یابد اما در روز چهارشنبه با انتشار گزارش موسسه آمریکن پترولیوم مبنی بر افزایش ذخایر نفتی آمریکا که اشباع بازارهای جهانی را بار دیگر در کانون توجه قرار داد، قیمت نفت کاهش یافت اما همچنان در مرز57 دلار باقی ماند.

تولید نفت شیل (نفت صخره‌های شنی یا غیر متعارف) بسیار هزینه بر است و اکنون که قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، سبب شده تا تولید این نوع نفت با مشکلاتی روبرو شود. از این رو احتمال می‌رود که روند کاهشی قیمت نفت بر روند تولید نفت شیل تاثیر کاهشی داشته باشد.

بانک ژاپنی نومورا اعلام کرد، با توجه به اینکه تولیدکنندگان ضعیف‌تر و آنهایی که هزینه‌ها تولید بالاتری داشتند، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، تولید نفت در میادین شیل به ناچار کاهش خواهد یافت. این امر دیدگاه ما در مورد قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بودیم امسال ترمیم خواهد شد و به متوسط قیمت نفت برنت به 60 دلار باز خواهد گشت، حمایت می‌کند.

به گزارش فارس، سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین