کد خبر: ۲۸۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۸

باورهای مردم قشم را باور کنیم

آفتاب‌‌نیوز : به اعتقاد مردم اين جزيره؛خورشيد و ماه برادر و خواهرند. روزي خواستند به عروسي بروند. مادرشان سفارش كرد كه از عروسي چيزي همراه بياورند. وقتي بازگشتند ، " خواهر ماه" زير زبانش از گوشت عروسي پنهان كرده بود. اما " برادر خورشيد" سفارش مادر را از ياد برده بود. مادر ماه را دعا كرد كه هميشه مردم او را دوست بدارند و زيبايش بدانند و خورشيد را نفرين كرد كه همواره در نوري خيره كننده بسوزد و مردم از او بيزار باشند. 

يكي از مراسم اهالي قشم طلب باران است ، مردم در طلب باران و به نيت آن گندم ، برنج ، جو، شكر ، خرما و پول خير مي كنند.اگر مقدار موادغذايي كه جمع مي شود زياد باشد عده اي آن را به خارج شهر مي برند غذايي بي نمك درست مي كنند و در همان جا بر زمين مي ريزند تا موجوداتي كه باران را به بند كشيده اند ، باران را رها كنند. 

مراسم مذهبي قبله دعا روشي كار ساز درطلب باران است. دراين مراسم كه در فضاي باز برگزار مي شود ، همه بايد دستمال يا لنگي را همچون پالهنگ به نشانه تسليم به رضاي خدا بر گردن بياويزند. آنگاه واعظي بر منبري كه بدانجا آورده اند دو خطبه مي خواند. 

در اين دو خطبه از خدا طلب مغفرت و تمناي باران مي كند. پس از خطبه دوم ، دو ركعت نماز باران به جماعت و در صفوف منظم به جا مي آوردند. سپس صد مرتبه استغفار مي خواهند و بعد از نماز ، دعاي باران مي خوانند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین