کد خبر: ۲۸۲۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

تحریم‌های جدید در راستای منافع تندروهای ایران خواهد بود

تحریم‌های تازه سبب برهم‌خوردن مذاکرات هسته‌ای خواهد شد. به نظر می‌رسد که آگاهی عمومی در این‌باره وجود دارد که تحریم بیش‌تر علیه ایران تنها در راستای منافع تندروها در ایران خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "ریچارد نفیو" رییس پیشین بخش ایران شورای امنیت ملی امریکا، مدیر بخش اقتصاد، تحریم و بازار انرژی در مرکز سیاستگذاری انرژی بین‌المللی در دانشگاه کلمبیا و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران در فاصله اوت سال 2013 تا دسامبر سال 2014 میلادی با انتشار مقاله‌ای در سایت "سی ان ان" استدلال کرده که وضع تحریم‌های تازه علیه ایران که از سوی کنگره امرکیا در دستور کار قرار گرفته می‌تواند سرانجام مذاکرات هسته‌ای را به بن‌بست بکشاند. 
 
به گزارش خرداد، او با اشاره به سرسختی نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا  درباره وضع تحریم‌ها و تبعات منفی آن برای مذاکرات می‌نویسد: "برخی از نمایندگان کنگره احتمالا در مقابل طرح افزایش تحریم‌ها علیه ایران مقاومت خواهند کرد با این حال، مخالفت‌های آنان به نظر نمی‌رسد باعث توقف کنگره از وضع تحریم‌های تازه علیه برنامه هسته‌ای ایران تا پایان ماه مارس شود. با این حال، باید اشاره کرد که این اقدام سبب برهم‌خوردن مذاکرات هسته‌ای خواهد شد. متاسفانه، به نظر می‌رسد که آگاهی عمومی در این‌باره وجود دارد که تحریم بیش‌تر علیه ایران تنها در راستای منافع تندروها در ایران خواهد بود. اکنون می بینیم که در مقابل هر گام کنگره، نمایندگان مخالف توافقهسته ای در مجلس ایران نیز گام متقابلی بر می‌دارند. زمانی که کمیته بانکی سنای امریکا در تاریخ 29 ژانویه تصمیم گرفت تا موضوع از سرگیری تشدید تحریم‌های علیه ایران را در دستور کار سنا قرار دهد، نمایندگان در ایران نیز طرحی را ارائه دادند که طبق آن ایران مجاز خواهد بود در صورت تشدید تحریم‌ها از سوی امریکا، برخلاف برنامه اقدام مشترک عمل کند." 
 
رییس پیشین بخش ایران شورای امنیت ملی امریکا در ادامه با رد این استدلال که افزایش تحریم‌ها علیه ایران به شکست مذاکرات نخواهد انجامید می‌نویسد:"با وجود آن که طبق مفاد برنامه اقدام مشترک نباید تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع شود با این حال، از آن زمان تاکنون بیش از 100 شرکت و فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های امریکا قرار دارند و به‌طور روزانه کارکنان نهادهای دولتی امریکا تلاش می‌کنند تا به موارد نقض تحریم‌ها از سوی شرکای خارجی رسیدگی کنند. نکته دوم آن که اگرچه به نظر می‌رسد که بازرگانان منافع تازه‌ای از سرمایه‌گذاری در ایران دارند اما تاکنون هیچ یک از شرکت و بانک‌هایی که من با مسئولان آن‌ها در ارتباط بوده‌اند حاضر به امضای قراردادهای تازه با ایران نشده‌اند و این موضوع را موکول به زمان حصول توافق نهایی و جامع میان ایران و 1+5 کرده‌اند. واقعیت آن است که آنان نمی‌توانند تا زمان مشخص نشدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای به بازار  ایران بازگردند." 

این عضو پیشین تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای امریکا با ایران در ادامه مقاله خود اشاره می‌کند که نگرانی درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای محدود به نمایندگان کنگره امریکا نمی‌شود بلکه خود اعضای امریکایی و ایرانی تیم‌های مذاکره‌کننده را نیز در برمی‌گیرد. 
 
ریچارد نفیو در بخش پایانی مقاله پیشنهادی را برای پیشرفت مذاکرات مطرح می‌کند و در این‌باره می‌نویسد: "طرح موضوع لزوم توافق خوب با ایران و توافق بد با ایران از سوی نمایندگان کنگره این احساس را در ایران ایجاد می‌کند که مجبور به اعطای امتیاز است. این موضوع به ضرر تیم مذاکره‌کننده ایران در سطح داخلی است. تجربه من به عنوان مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که مذاکرات غیرعلنی سبب جلوگیری از مشکلاتی می‌شود که ممکن در صورت طرح همه موضوعات به صورت علنی ایجاد شود." 
 
او در بخش پایانی مقاله اشاره می‌کند که مخاطره اصلی تصویب تحریم‌های تازه آن خواهد بود که مذاکره‌کنندگان ایرانی دیگر دست بالا را نخواهند داشت و اهرم‌های اجرایی از دست‌شان گرفته می‌شود. او وضع تحریم‌های احتمالی از سوی کنگره را ناشی از "دیدگاه‌های غیرضروری" برخی نمایندگان در حال حاضر می‌داند و مقاله‌اش را با این جمله به پایان می‌برد: "کنگره نباید به دلیل انگیزه‌های گروهی خود با وضع تحریم علیه ایران به مذاکرات آسیب بزند." 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین