کد خبر: ۲۸۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
ارزیابی مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی آفتاب با علی بیگدلی:

مذاکرات هسته‌ای طی یک سال و نیم اخیر نشان از اقتدار ایران دارد

بیگدلی معتقد است که مذاکرات هسته‌ای طی یک سال و نیم اخیر نشان از قدرت و اقتدار ایران دارد. او می‌گوید: «پیشرفت مذاکرات هسته‌ای نشان‌دهنده افزایش توانمندی ما و تغییر سطح مناسبات ما در عرصه بین‌المللی است. ما طی این یک سال و نیم توانستیم بارها و بارها مذاکرات دو جانبه و چندجانبه با قدرت‌های بزرگ جهان داشته باشیم. چیزی که در گذشته شاهد آن نبودیم نهایتا در بالاترین سطح آن سعید جلیلی با اشتون ملاقات می‌کرد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و تیم فنی هسته‌ای ایران به‌منظور شرکت در پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شدند.

به گزارش آفتاب، طی این سفر که پیش‌بینی می‌شود تا روز دوشنبه به طول بیانجامد، ظریف با همتای آمریکایی خود یعنی جان کری ملاقاتی داشت. در همین رابطه علی بیگدلی استاد روابط بین‌الملل و تحلیلگر در رابطه با روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 کشور قدرتمند جهان در یک نگاه کلی و عمومی رو به تصاعد و تعالی بوده است.»

وی می‌افزاید: «به‌طور قطع روند مذاکرات پیشرفت‌های بزرگی داشته است. ما توانستیم تابوی مذاکره با آمریکا را بشکنیم و برای حصول توافق هسته‌ای و تامین منافع ملی خود بر سر میز مذاکرات بنشینیم. ما توانستیم طی این یک سال و نیم اخیر نقش خود را به عنوان کشور قدرتمند منطقه تثبیت کنیم و با قدرت‌های بزرگ جهانی بر سر میز مذاکره بنشینیم و در پی احقاق حقوق خود برآئیم.»

بیگدلی معتقد است که مذاکرات هسته‌ای طی یک سال و نیم اخیر نشان از قدرت و اقتدار ایران دارد. او می‌گوید: «پیشرفت مذاکرات هسته‌ای نشان‌دهنده افزایش توانمندی ما و تغییر سطح مناسبات ما در عرصه بین‌المللی است. ما طی این یک سال و نیم توانستیم بارها و بارها مذاکرات دو جانبه و چندجانبه با قدرت‌های بزرگ جهان  داشته باشیم. چیزی که در گذشته شاهد آن نبودیم نهایتا در بالاترین سطح آن سعید جلیلی با اشتون ملاقات می‌کرد.»

این استاد دانشگاه می‌افزاید: «چندی پیش دو مقام ارشد دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفته بودند که بین ایران و آمریکا کانال ارتباطی برقرار شده و مذاکراتی صورت گرفته و طی آن دو درخواست از ایران مطرح شده است.»

وی دو خواسته آمریکا از ایران را اینگونه برمی‌شمارد: «خواسته اول مربوط می‌شود به تعداد سانتریفیوژها که ایران پذیرفته است تا سقف 10 هزار سانتریفیوژ تولید کند. البته در گذشته این رقم 5 هزارتا بود که آمریکا این تعداد را به خواست ایران افزایش داد. خواسته دوم درباره مازاد کیک زردی است که ایران تولید می‌کند. آمریکا خواسته است که ایران کیک زرد را به‌کشور ثالث که احتمالا روسیه است،  منتقل کند. این کشور ثالث کیک زرد را از 20 درصد به 5 درصد کاهش می‌دهد و به ایران بازمی‌گرداند.»

او خاطرنشان می‌کند: «ایران خواسته دوم را هنوز نپذیرفته است و آن را در تضاد با حاکمیت ملی خود می بیند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در رابطه با تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از توافق هسته‌ای تا ضرب‌العجل تعیین‌شده یعنی 24 مارس می‌گوید: «کنگره آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است. آنها تلاش می‌کنند تا به تعویق‌انداختن توافق هسته‌ای، آن را تا به قدرت رسیدن یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه طول بدهند. تا این برگ برنده – توافق هسته‌ای با ایران- نصیب یک جمهوری‌خواه بشود.»

او می‌افزاید: «اوباما که این نقشه را می‌داند مصرانه تلاش می‌کند تا در دولت خود این توافق صورت بگیرد تا راه برای رئیس‌جمهور دموکرات بعدی هموارتر شود.»

بیگدلی در پایان خاطرنشان می‌کند: «با وجود این اراده و عزم بعید است که اسرائیل و عربستان علی‌رغم سنگ‌اندازی‌هایشان موفق شوند. این موضوع برای خود اوباما حیثیتی شده و سعی می‌کند توافق هسته‌ای را کسب کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین