کد خبر: ۲۸۳۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

معاون وزیر خارجه رژیم اسرائیل: نتانیاهو گول خورد

قبل از این هم 2 عضو مجلس نمایندگان آمریکا برنامه سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را تحریم کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر خارجه اسرائیل گفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا، او را گول زد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، همزمان دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که با حفظ سمت ریاست مجلس سنا را برعهده دارد در جلسه سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا حاضر نخواهد شد.

جو بایدن گفته است که به هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا او در سفر خارجی است.
کنگره آمریکا (پارلمان)  از دو مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است.

قبل از این هم 2 عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز برنامه سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را تحریم کرده بودند.
همزمان یک سفیر و دو دیپلمات ارشد اسرائیلی نیز به دلیل انتقاد از این برنامه سخنرانی نتانیاهو، توبیخ و از سمت خود تعلیق شدند.

معاون وزیر خارجه اسرائیل گفت که به نظر می رسد جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نتانیاهو را فریب داد تا او فکر کند برنامه سخنرانی اش در کنگره آمریکا از حمایت قاطع دموکرات ها برخوردار است.

جان بینر به هنگام دعوت از نتانیاهو برای ارائه سخنرانی درباره برنامه هسته ای ایران در کنگره آمریکا به او اطمینان داده بود که این سخنرانی مورد تایید دو حزب جمهوری خواه و دموکرات قرار می گیرد.

معاون وزیر خارجه اسرائیل: نتانیاهو گول خورد / معاون اوباما هم در سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو حاضر نمی شود

«تساحی هنگبی» معاون وزیر خارجه اسرائیل به رادیو 102 اف ام تل آویو گفت: به نظر می رسد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گامی را برداشت که ما به او اطمینان کردیم اما در نهایت مشخص شد این اقدام یک جانبه بود.

مجری رادیو از معاون وزیر خارجه اسرائیل پرسید: آیا این به این معنی است که نتانیاهو فریب خورد زیرا فکر می کند دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دو حزب است که مقام ارشد اسرائیلی به این تعبیر اعتراضی نکرد.

معاون وزیر خارجه اسرائیل در پاسخ به این سؤال که آیا نتانیاهو باید برنامه سخنرانی ضدایرانی خود را در کنگره آمریکا لغو یا به تاخیر بیاندازد گفت: در این صورت نتیجه چه خواهد بود؟ این یعنی اینکه صحنه ای را خالی کنیم که در آن تصمیمات بسیار سرنوشت سازی درباره ایران گرفته می شود.

سخنگوی نتانیاهو از واکنش به این سخنان معاون وزیر خارجه اسرائیل خودداری کرد.

معاون وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد: فرستادگان اسرائیل تلاش بسیاری را به کار می گیرند تا به اعضای دموکرات کنگره آمریکا توضیح دهند هدف از برنامه سخنرانی نتانیاهو در صحن علنی کنگره آمریکا توهینی به رئیس جمهور آمریکا نیست.

جنجال برنامه سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره

قبل از این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدون هماهنگی با کاخ سفید از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت کرد درباره موضوع هسته ای ایران در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

این دعوت تنها چند ساعت بعد از سخنرانی سالانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنگره و تهدید وی به وتوی تحریم های جدید علیه ایران و حمایت از مذاکرات هسته ای با تهران انجام شد. اقدامی که با واکنش منفی کاخ سفید روبه رو شد.

کاخ سفید ضمن انتقاد از این دعوت بدون هماهنگی با کاخ سفید اعلام رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو دیداری نخواهد داشت. وزارت خارجه آمریکا هم گفت که جان کری وزیر خارجه در سفر نتانیاهو به واشنگتن با او دیداری نخواهد داشت.

این  موضع گیری ها باعث شد سخنرانی آینده نتانیاهو در کنگره آمریکا به موضوع جنجالی تبدیل شود.

نانسی پلوسی عضو ارشد کنگره و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت که سخنرانی نتانیاهو در کنگره با موضوع هسته ای می تواند علیه تلاش های دیپلماتیک واشنگتن در برنامه هسته ای ایران باشد.

قرار است نتانیاهو با سفر به واشنگتن، در تاریخ 3 مارس آینده (12 اسفند) در کنگره سخنرانی درباره برنامه هسته ای ایران انجام دهد.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا دو هفته قبل از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل (17 مارس - 27 اسفند) است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین