کد خبر: ۲۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵

تشریح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با تشریح ۵ سیاست این وزارتخانه گفت: بازنشستگی پیش از موعد برای تعداد ۴ الی ۵ هزار فرهنگی بدون سنوات ارفاقی اجرا می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر آموزش و پرورش با تشریح ۵ سیاست این وزارتخانه گفت: بازنشستگی پیش از موعد برای تعداد ۴ الی ۵ هزار فرهنگی بدون سنوات ارفاقی اجرا می‌شود.

به گزارش مهر، علی‌اصغر فانی در نشست خبری که روز سه شنبه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با اشاره به بودجه سال ۹۳ اظهار کرد: در بودجه سال ۹۳، ۲۵۰ میلیارد تومان برای کیفیت‌بخشی و اجرای سند تحول پیش‌بینی شده بود. وی افزود: بخشی از بودجه اختصاص یافته است و ذیل آن ۵ سیاست را اعمال کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای ۵ سیاست این وزارتخانه تصریح کرد: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی اولین سیاست وزارت آموزش و پرورش است چراکه ما حدود یک میلیون همکار فرهنگی داریم و این تعداد باعث شده است آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه دولتی شناخته شود.

صرف ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق پرسنل

فانی با بیان اینکه ۹۹ درصد اعتبارات به حقوق پرسنل آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد اظهار کرد: باید برای بهسازی این نیروی انسانی کار شود.

بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمین در کمیسیون اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمین در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است تصریح کرد: انشاءالله تا قبل از پایان سال ۹۳ این لایحه تقدیم مجلس می‌شود. وی افزود: با توجه به آمادگی نمایندگان برای تصویب، مراحل تصویب در مجلس طی می‌شود.

فانی با بیان اینکه هدف رتبه‌بندی معلمین افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقا شایستگی‌های حرفه‌ای معلمین است تصریح کرد: هر سازمانی نیروی انسانی آنان این شایستگی‌ها را داشته باشد موفق عمل می‌کند.

پذیرش دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی در رابطه با نیروی انسانی پذیرش غیربوم بودن دانشجویان بود اظهار کرد: نیروی انسانی بعضا از یک شهرستان به یک شهرستان دوردست اعزام می‌شد که پس از استخدام تمایل بازگشت به زادگاه اولیه خود داشت.

وی ادامه داد: این مسئله باعث ایجاد مشکل برای آن فرد و آموزش و پرورش شده بود بنابراین امسال برای اولین‌بار از هر بوم برای همان بوم دانشجو در دانشگاه فرهنگیان پذیرش داشته‌ایم و در آینده از هر منطقه برای همان منطقه نیرو انتخاب می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: طبق تحقیقات ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم به ۵ سال نمی‌رسید بنابراین این مناطق از معلمان باتجربه کم بهره بودند.

قانون تعهد خدمت فرهنگیان پابرجاست

فانی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور ۱۰۰ شعبه و پردیس دارد بیان کرد: این تعداد شعبه برای دانشگاه فرهنگیان این امکان را فراهم می‌کند تا نیروی انسانی را از این دانشگاه تامین کنیم و از بهسازی نیروی انسانی بهره‌مند باشیم.

وی تاکید کرد: قانون تعهد به خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پابرجا است و دانشجویانی که در گذشته جذب این دانشگاه شده‌اند و همچنین دانشجویانی که در آینده در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند از قانون متعهدین خدمت بهره‌مند می‌شوند.

بازنشستگی پیش از موعد برای ۴ هزار فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد به فرهنگیان تصریح کرد: همکارانی که مشکلات حادی داشته‌اند بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات برای آنان اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال ۲۵ هزار همکار فرهنگی بازنشسته می‌شوند. تعدادی از این افراد مایل به ادامه خدمت هستند که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی تفاهم کردیم فرهنگیانی که خواستار بازنشستگی پیش از موعدند جایگزین این افراد شوند. اکنون ۴ یا ۵ هزار نفر متقاضی بازنشستگی پیش از موعدند.

حل مشکل رتبه عالی فرهنگیان

فانی با بیان اینکه مشکل تعدادی از همکاران در رابطه با رتبه عالی حل شده است تصریح کرد: تعدادی از همکاران آموزش و پرورش توسط سازمان بازنشستگی رتبه عالی آنان با مشکل روبه‌رو شده بود که تعداد ۳۷۶ هزار و ۱۷۲ نفر بودند و مشکل رتبه عالی آنان حل شد.

یکپارچه‌سازی ارائه خدمات فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکپارچه‌سازی ارائه خدمات به فرهنگیان با استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار است.

افتتاح اولین مرکز اسکان ویژه فرهنگیان دارای بیماری صعب‌العلاج در مشهد

فانی با اشاره به بیماری صعب‌العلاج برخی از فرهنگیان تصریح کرد: برخی از فرهنگیانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند ناچارند برای درمان خود به شهرهای بزرگ بیایند تا از امکانات درمانی استفاده کنند لذا آموزش و پرورش ۱۰ مرکز برای اسکان این دسته از همکاران افتتاح خواهد کرد که اولین مرکز در دهه فجر در شهر مشهد افتتاح می‌شود.

ارائه وام کم‌بهره ویژه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از ارائه وام چند بهره برای فرهنگیان خبر داد و گفت: ۲۴۰ هزار وام کم‌بهره برای فرهنگیان تا سقف ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان نزد بانک ملت پیش‌بینی شده است.

بازگشت بازماندگان از تحصیل به مدارس

فانی اظهار کرد: تعداد ۲۵ هزار همکار فرهنگی بازنشسته شده‌اند در صورتی که ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری افزایش داشته‌ایم و این رشد جمعیت به دلیل افزایش دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی که ۲۵ هزار نفر بوده‌اند و مابقی آمار مربوط به پایه‌های دیگر است که نشان می‌دهد تعدادی از بازماندگان از تحصیل به مدارس بازگشته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تعداد ۱۵ هزار نیروی انسانی نیاز داشتیم در حالی که ۲۵ هزار فرهنگی بازنشسته شده بودند توانستیم با ساماندهی نیروی انسانی بدون اینکه نیروی جدیدی تزریق کنیم ۴۰ هزار از کسری‌ها را جبران کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش می‌تواند با ساماندهی به جای استخدام نیروی انسانی با استفاده بهتر از منابع خود آموزش و پرورش را اداره کند.

فانی تصریح کرد: از محل صرفه‌جویی ساماندهی نیروی انسانی ۲۰ درصد فوق‌العاده شغل معلمین ابتدایی را افزایش دادیم.

انعقاد ۱۵ تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی

وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت را سیاست دوم دانست و گفت: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود باید از همه امکانات استفاده کند چراکه متعلق به مردم و همه نهادهای اجرایی است.

فانی با بیان اینکه ۱۵ تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف منعقد کرده‌ایم اظهار کرد: منافع زیادی نصیب آموزش و پرورش شده است به عنوان مثال طی تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اعتبار این معاونت ۵۰ پژوهش‌سرا به تجهیزات نانو مجهز شدند.

افتتاح یک مدرسه خیرین‌ساز با اعتبار ۷ میلیارد تومان

وی با بیان اینکه حضور خیرین مدرسه‌ساز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است اظهار کرد: امروز یک مدرسه با اعتبار ۷ میلیارد تومان در شهر تهران که نیمی از اعتبار آن را دولت و نیمی دیگر را خیرین مدرسه‌ساز اهدا کرده بودند افتتاح شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، پس از انقلاب اسلامی هر روز ۷.۵ کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ ساز ساخته شده است.

خرید خدمات آموزشی برای ۴۰ هزار دانش‌آموز

فانی با بیان اینکه دولت هزینه ۴۰ هزار دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی را در سال جاری پرداخت کرد گفت: در کنار آن تاسیس مدارس مشارکتی را داشته‌ایم که حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: با استفاده از آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ مدیریت خدمات کشوری که سال ۸۹ به تصویب دولت رسید مدارسی که با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستند از طریق مشارکت با موسسین مدارس غیردولتی توانستیم ۱۸۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهیم.

اجرای طرح تعالی در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه

وزیر آموزش و پرورش ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سومین سیاست برشمرد و گفت: ما اعتقاد داریم مدیران توانمند و با انگیزه می‌توانند مدارس را بهتر اداره کنند در سال تحصیلی جاری برنامه‌ای تحت عنوان تعالی مدارس را در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه اجرا کردیم.

وی افزود: در عین توانمندسازی مدیران مدارس اختیارات مدارس طی این طرح افزایش می‌یابد و اگر ارزیابی‌های ما مثبت باشد طرح تعالی مدارس را در سال آینده تسری می‌دهیم.

وی با اشاره به سیاست چهارم این وزارتخانه اظهار کرد: چهارمین سیاست ما عملیاتی کردن بودجه است که در برنامه پنجم توسعه آمده است.

وی افزود: آموزش و پرورش با اجازه مجلس در نیم‌درصد مدارس طرح بودجه‌ریزی را اجرا کرده است و این مدارس از بین ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه‌ای که طرح تعالی در آنان اجرا می‌شود انتخاب کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح عملیاتی کردن بودجه برای تصویب به مجلس ارسال شده است. هر درصدی را که مجلس تصویب کند آن را عملیاتی خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۰ درصدی ابلاغ بخشنامه‌ها به مدارس

وزیر آموزش و پرورش پنجمین سیاست را تمرکززدایی ذکر کرد و گفت: ۸۴ مورد از وظایف وزارت آموزش و پرورش را می‌توانیم به استان‌ها واگذار کنیم امیدواریم این کار از طریق استان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۲۰ درصد ابلاغ بخشنامه‌ها به مدارس کاهش یابد و این موجب می‌شود تا اختیارات استان‌ها و مناطق افزایش یابد.

تدوین نقشه راه برای اجرای سند تحول

فانی از تدوین نقشه راه برای اجرای سند تحول خبر داد و گفت: این نقشه راه تا آخر بهمن‌ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی داده می‌شود.

وی افزود: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه راه آن مبنای برنامه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود.

ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است اظهار کرد: یک آرامشی در مدارس نسبت به سال‌های گذشته حاکم شده است که حاصل عملیاتی و اجرایی شدن سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های زیادی در بخش تربیت‌بدنی و پرورشی در آموزش و پرورش صورت گرفته است اظهار کرد: المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای حداقل ۳ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

راه‌اندازی کانون‌های برون‌مدرسه‌ای برای شناسایی استعداد دانش‌آموزان

وی افزود: کانون‌های درون و برون‌مدرسه‌ای برای رشد تربیت‌بدنی و نشاط دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است و طی تفاهمنامه‌ای با فدراسیون همگانی کانون‌های ویژه برون‌مدرسه‌ای برای تحقیق و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان راه‌اندازی می‌شود.

ارائه طرح راهکارهای کاهش بی‌سوادی به کمیسیون اجتماعی دولت

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در رسانه‌ها وجود ۹ میلیون بی‌سواد منعکس شده است اظهار کرد: شورای سوادآموزی به این دلیل یک جلسه تشکیل داد و طرحی را تحت عنوان راهکارهای کاهش بی‌سوادی در کشور به کمیسیون اجتماعی دولت برای تصویب ارائه داد و فردا در دولت مطرح می‌شود.

باسواد شدن ۴۰۰ هزار اولیای دانش‌آموزان در کلاس‌های سوادآموزی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل ما این است که بی‌سوادها دعوت سوادآموزی را اجابت نمی‌کنند تصریح کرد: در مدارس پدر و مادر دانش‌آموزانی را که بی‌سواد بودند شناسایی کردیم و قریب به ۴۰۰ هزار از اولیای دانش‌آموزان را توانستیم به سر کلاس‌ها بیاوریم.

فعالیت ۶۰۰ دارالقرآن دانش‌آموزی

فانی اظهار کرد: ۶۰۰ دارالقرآن دانش‌آموزی را فعال کرده‌ایم و امسال ۱۰۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی را به ۳۰۰ پژوهش‌سرای قبلی اضافه کرده‌ایم چراکه سرمنشا بسیاری از اختراعات دانش‌آموزان از پژوهش‌سراها است.

اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی برای توزیع شیر دانش‌آموزی

فانی درباره توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر در نظر گرفته شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق یارانه‌های دولت پرداخت می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین