کد خبر: ۲۸۳۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

انتشار یکی دیگر از شنودهای ساواک در ایام انقلاب

در این مکالمه ابتدا محتشمی پور گزارشی از مواضع امام خمینی در باره ارتش و هشدار به رهبران کشورهای حامی شاه را ارائه می کند و سپس آیت الله واعظ طبسی هم گزارش تظاهرات روزعاشورا در مشهد را که در بیستم آذر ماه 1357 برگزار شده است جهت اطلاع امام خمینی می خواند. این نوار برای پژوهشگرانی که در باره تاریخ انقلاب اسلامی تحقیق می کند بسیار راهگشا است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی یکی دیگر از شنود های ساواک در ایام انقلاب را منتشر کرده است. در این مکالمه تاریخی آیت الله واعظ طبسی در تماس تلفنی با اقامتگاه امام در نوفل لوشاتو با حجت الاسلام محتشمی پور صحبت می کند.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، در این مکالمه ابتدا محتشمی پور گزارشی از مواضع امام خمینی در باره ارتش و هشدار به رهبران  کشورهای حامی شاه  را ارائه می کند و سپس آیت الله  واعظ طبسی هم گزارش تظاهرات روزعاشورا در مشهد را که در بیستم آذر ماه 1357 برگزار شده است جهت اطلاع امام خمینی می خواند. این نوار برای پژوهشگرانی که در باره تاریخ انقلاب اسلامی تحقیق می کند بسیار راهگشا است. در واقع مجموعه این اسناد صوتی که تا کنون سه مورد آن منتشر شده است می تواند پازل نحوه شکل‌گیری و دلایل پیروزی انقلاب را برای پژوهشگران تاریخ معاصر تکمیل کند.  
 
موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نوشت: شنود تلفنی منزل ایت الله واعظ طبسی توسط ساواک در ایام پیروزی انقلاب اسلامی سند دیگری است که در اینجا در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر و علاقه مندان به بررسی تحولات تاریخی ایران در سال 1357 قرار می گیرد.
 
این سایت در ادامه نوشته است: در این نوار تاریخی در صحبت های حجت الاسلام محتشمی و آیت الله واعظ طبسی  به حوادث تاریخی روز عاشورا در مشهد و لوفل لوشاتو اشاره می شود. همچنین موضع گیری قاطع امام خمینی (ره) در برابر کشورهای حامی شاه و تهدید به اینکه اگر از حمایت خودشان از شاه دست برندارند، کلیه قراردادهای دوجانبه با این کشورها ملغی خواهد شد، روایت می شود.  همچنین آقای محتشمی پور به نقل از امام خمینی در باره قطع امید از نظامیان کهنسال ارتش و امید به افسران جوان ارتش برای ایجاد تغییرات  موضع گیری تاریخی شده است. این موضع گیری راهبرد امام را برای تشویق افسران و کادر ارتش به پیوستن به صفوف مردم را نشان می دهد.   

متن کامل نوار به شرح ذیل است:

مکان:منزل آیت الله واعظ طبسی درمشهد به محل استقرار امام خمینی درلوفل لوشاتو نزدیک پاریس

زمان مکالمه : دوشنبه 20 آذر 1357 روز عاشورا دهم محرم سال 1399 هجری قمری

  - آقا حالشون خوبه الحمدالله ؟

 - محتشمي هستم

 - بله؟

 - محتشمي هستم

 - چطوره حالتون آقا؟

- الحمدالله

 - آقا {امام خميني} چطورن؟

 - آقا {امام خميني} حالشون خوبه الحمد لله؛ امروز مراسم روز عاشورا در همون نوفل لوشاتو برگزار شد و ايشون {امام} آمدند و يك نفر از آقايوني كه از تهران آمده بود اينجا، اشعاري خودند و روضه‌اي خونده شد؛ بعد از نماز جماعت چون جمعيت خيلي فوق العاده زياد اومده بود.

 - چقدر؟

 - يعني، فكر مي‌كنم در حدود ششصد نفر بودند. البته از كشورهاي مختلفي {بودند}، انگلستان، آلمان، اتريش، ايتاليا، آمريكا و خود پاريس هم افرادي كه بودند، شركت كرده بودند.

البته مهم اينه كه اون دانش آموزاني[ایرانی] كه براي نيروگاه اتمي فرستادند در آلمان اونها ميدونيد، اعتصاب كردند مدتي هست، در حدود يك ماهه ديگه سر كلاسهاي درس نمي‌روند و حاضر به آموزش نيستند، و اينها چند وقت پيش آمده بودند اينجا و امروز هم باز آمدند در اينجا؛ البته دم مرز آلمان به اينها اجازه خروج ندادند، يك عده زيادشون رو، كه بنا بود چهارصد نفر بيايند، و در نتيجه صد نفر بيشتر از اونها نتونستن حودشون رو برسونن اينجا، بعد از نماز آقا {امام خميني} سخنراني‌اي كردن كه بنا شد كه من خدمتتون زنگ بزنم و مقداري راجع به اون سخنراني عرض كنم.

 يكي اينكه ايشون[امام خمینی ] اولتيماتوم دادن به تمام كشورهاي غربي كه اگر دست از حمايت شاه برندارند، ايشون دستور خواهند داد كه تمام قراردادهايي كه تاكنون بسته‌اند با ايران، لغو خواهد شد. و پس از اين يك قطره نفت به آنان داده نخواهد شد، اين يك موضوع بود؛ كه البته ايشون مفصل صحبت كردن، و يك موضوع ديگه‌اي كه ايشون تذكر دادن كه بايد هرچه زودتر، البته نوارش رو من فكر مي‌كنم اگر ضبط بشه در اونجا بهتره، كه البته هنوز نوارش اينجا در دست ما نيست، داره تكثير ميشه، موضوع ديگري كه خطاب به ارتش فرمودند:

 اما اونهايي كه پيرمرد هستن در ارتش و زمان رضاشاه رو درك كردن كه اينها ديگه قابل هدايت نيستند و قابل اينكه برگشت كنند به دامن ملت نيستند، اونها راهي رو كه در پيش گرفتن ادامه خواهند داد؛ اما سفارش من و نصيحت من به افسران جوان ارتش هست كه اينها پاك هستند و با صفا هستند و مي‌تونند كه باز به دامن ملت خودش برگردند و بيايند و با مردم يكي بشند، اونوقت موضوعي كه هست اينه كه مي‌خواستيم اخباري كه مال امروزه بوده، چون آقا {امام خمینی} مثل اينكه خيلي مشتاق هستند كه مطالبي كه، جريانات و رويدادهايي كه در ايران گذشته امروز، در جريان باشند، شما اگر لطف كنيد، من اينجا ضبط كنم بعد خدمت آقا {امام خمینی} بدهيم.

 - خواهش مي‌كنم، قطعنامه ما كه ضبط شده ديشب؟

 - بله، امروز رو بفرمائيد.

 - عرض مي‌شود كه امروز بعد از اينكه جلسه مدرسه نواب تمام شد، در ساعت 10، اول ساعت 10، راهپيمايي شروع شد و در اين راهپيمايي، راهپيمايي ديروز، حدود يك ميليون و بيشتر جمعيت بود، ولي جمعيت امروز باز به مراتب از ديروز بيشتر و تقريبا تمام هيئت‌هاي مذهبي كه قبلا با نوحه سرايي‌هاي سنتي مراسم رو برگزار مي‌كردند، همه به ما ملحق شدند، و تنها عكسي هم كه در جمعيت بود، عكس آقا {امام خمینی } بود، كه همه هيئت‌ها هم اين عكسها رو داشتند، عرض مي‌شود كه گفتن اينجا ما يك عكس بسيار بزرگ، يعني عرض 5/2 متر يا 3 متر و طول 5 متر؛ اين عكس رو دو نفر از هنرمندان با هنرشان درست كردن كه اين رو در راهپيمايي‌هاي روز همبستگي و ديروز و امروز، اين عكس رو با راهپيمايان حمل كرديم كه بسيار با شكوه و عظيم بود، تقريبا تعداد زن‌هايي كه امروز شركت كرده بودند در راهپيمايي در حدود چهارصد – پانصد هزار نفر بود، عرض مي‌شه كه اون صحني كه قبلا ناميده شده به نام پهلوي، كه مرتب مي‌گفتيم صحن خميني، زنها را تمام در اون صحن جا داديم، كه ديشب هم اين صحن و صحن كهنه و نو و بعد همه به تصرف خود ما بوده، امروز هم زنها همه در اونجا جمع شدند و بلندگوهاي بسيار قوي و بنده هم صحبت كردم و قطعنامه ديروز رو مجددا امروز خوندم، و خلاصه سخنراني امروز به خاطر اينكه وقت بسيار كم بود، قرار شد كه تشكري باشه از همه اقشار اميد و نويدي باشه و تذكر و تنفري، تذكر داديم كه با توجه به اينكه اين نهضت مبتني است بر تفكرات اسلامي و زيربناي اين حركت بنيادهاي اصيل اسلامي است، بايد هميشه رعايت اين اصول بشه، و كساني كه با طرح شعارهاي انحرافي بخواهند نهضت رو از مسير و از جهت مذهب اسلام منحرف بكنند، همچون رژيم {پهلوي} از نظر ما محكومند، عرض مي‌شود كه اين يك مطلب، و بعد هم ابراز تنفر كرديم از دستگاه {پهلوي} كه اينها مي‌آيند در ساعت حكومت نظامي دست به غارت مي‌زنند. كما اينكه چند شب قبل وارد مدرسه نواب شدند و عكسها و پلاكاردها و پرچمها رو دزديدند و بردند و يك طلبه رو هم شديدا زده‌اند {ضرب و شتم كرده‌اند}، و ضمنا تقي روحاني امروز گفته بود كه ايران در اثر اين سري از تظاهرات و اينها تبديل به لبنان ثاني مي‌شه، كه اين رو هم بنده گفتم سخنگويي كه سالها پول صدايش رو داره مي‌گيره چنين مطلبي رو مي‌گه، و من تعجب مي‌كنم كه اينها مگر نمي‌بينن، آخه چرا حاضر نيستيد ببينيد كه اين جمعيت عظيم، يك دل و يك زبان، همبستگي و پيوستگي خودش رو در رابطه با اوامر آقا {امام خمینی} اعلام مي‌كند،

عرض مي‌شود كه مطلب ديگه اينكه پيام آقا رو كه: ملتي كه زنهاي اون {ملت} دست به راهپيمايي و تظاهرات مي‌زنند و در يك جهاد مقدس دفاعي شركت مي‌كنند، چنين ملتي پيروز است، بعد هم ديگه سفارشات و توصيه‌هايي كه امشب رو با توجه به اينكه مي‌دونيد ديشب پنج تا مجسمه {شاه} رو آوردن پايين، عرض مي‌شود كه، لذا گفتيم امشب من تعبيرم اين بود كه دست به كارهاي قهرآميز نزنيد، امشب بخصوص رو، ديگه بعد از سخنراني قطعنامه رو هم خوندم، آقاي خامنه‌اي هم يك هفت – هشت دقيقه‌اي بعد از من، عرض مي‌شود كه تذكراتي دادند و مراسم تمام شد، بعد اونوقت يكي از مطالبي هم كه من در سخنراني [به آن] تكيه كرديم اين بود كه من گفتم كه امر دائر بين اينكه سي و پنج ميليون جمعيت از بين بره يا يك نفر از ايران برود بيرون، و من به راستي نصيحت مي‌كنم و معتقدم و جواب همه شما اينه كه ايشون بره {نامفهوم} قرباني مي‌شن، اين مجموعه تقريبا مراسم امروز و سخنراني‌ها بود كه خيلي خوب تمام شد.

 - اونوقت تلفاتي كه نداشته؟

 - هيچ تلفاتي نبوده، نه ديروز، نه امروز تلفاتي نبوده، البته اين تظاهرات «الله اكبر» كه شبها از ساعت 9 تا 30/9 هم شروع مي‌شه، بنا شده مرتب تا پنج شب ديگه ادامه داشته باشه، و همچنين ادامه اعتصاب‌ها و اينها رو هم خواستار شديم كه در قطعنامه هم بوده.

 - شهرستانهاي نزديك مشهد خبري نداريد؟

 - شهرستان‌ها، سبزوار، كه قبلا هم من به آقاي {نامفهوم} گفتم، سبزوار در سه – چهار روز قبل بدون هيچگونه بهانه‌اي گويا مقادير زيادي از نيروهاي نظامي اينجا رو منتقل كردند به همين شهرستانها، مثل تربت حيدريه، تربت جام، سبزوار، نيشابور؛ در سبزوار چند روز قبل به دنبال تظاهراتي كه داشتند كه تظاهرات هم كاملا آرام بوده، حدود هفت نفر مجروح مي‌شوند كه دو نفرشان كشته شدند و ديروز مراسمي بوده براي آن دو شهيد كه به دنبالش هم ديگه مسئله‌اي نبوده.

و اما از شهرستانهاي ديگر خراسان تا الان خبري نداريم كه حالا بعد، شب معمولا اينها يكي – دو ساعت ديگه تلفن خواهد كرد.

 - خيلي ممنون از لطفتون و تشكر مي‌كنم. اميدوارم موفق باشيد.

 - من از شما درخواست مي‌كنم كه از طرف من دست آقا {امام خمینی} رو حتما ببوسيد و سلام گرم و ارادت ما رو خدمتشون ابلاغ كنيد، خداوند متعال ان شاء الله براي ايشون خير و عافيت و عزت مقدر بكنه و به زودي شاهد موفقيت‌هاي نهايي باشيم ان شاء الله؛ خيلي متشكرم، فرمايشي نداريد ؟

 - نخير

 - خداحافظ
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین