کد خبر: ۲۸۳۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

موافقان و مخالفان ارسال سلاح به اوکراین

مونیخ – بحران اوکراین رو به وخامت می رود و به همین دلیل قدرت های اروپایی تصمیم گرفته اند با مداخله خود، بتوانند آرامش را به اوکراین بازگردانند اما غافل از اینکه این متحدان در میان خود اتفاق نظر ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌المللی: مذاکرات آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، رهبران آلمان و فرانسه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شامگاه جمعه 17 بهمن بیش از ۵ ساعت به طول کشید. این مذاکرات که پشت درهای بسته برگزار شد، حول یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری‌ها در شرق اوکراین دور می‌زد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، پس از آن همه طرف‌های مذاکره تایید کردند که مذاکرات پرمحتوا و سازنده بوده است. البته در پایان مذاکرات توافق‌نامه و مصوبه‌ای به دست نیامد، ولی روزنه‌ای از امید برای حل بحران شرق اوکراین گشوده شد.

این مذاکرات درحالی انجام شد که روز قبلش رئیس‌جمهور این کشور از اعضای ناتو خواست برای دولت مرکزی اوکراین سلاح ارسال کنند. مقام‌های واشنگتن در این مورد اتفاق نظر ندارند. اما ناتو اعلام کرد که در پی تقویت نیروهای اوکراین است.

چندین مقام نظامی بلندپایه‌ی آمریکایی از جمله فیلیپ بریدلاو، فرمانده نظامی ائتلاف ناتو، خواستار ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به نیروهای امنیتی اوکراین هستند. روز دوشنبه 2 فوریه تنی چند از مقامات نظامی آمریکایی، در گزارشی مستقل به دولت توصیه کرده‌اند که به اوکراین تجهییزات نظامی و پهپادهای جاسوسی ارسال کند. نیویورک تایمز ارزش این تجهیزات را ۳ میلیارد دلار اعلام کرده است.

به دنبال آن سوزان رایس، مشاور امنیتی دولت اوباما بارها گزینه ارسال سلاح‌های نظامی به اوکراین را مردود دانسته بود. اما از آنجا که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه تاکنون تاثیری چندانی بر فرونشاندن درگیری‌ها نداشته‌، سوزان رایس هم آمادگی خود را برای بررسی دوباره موضوع اعلام کرده است.

اما پس از آن آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مخالفت خود را با ارسال سلاح به اوکراین اعلام کرد. صدراعظم آلمان در مورد دادن سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت ارتش این کشور هیچگاه نمی‌تواند آنقدر خوب مجهز شود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نتیجه بگیرد در این نبرد شکست خواهد خورد.

همچنین وزیر دفاع آلمان گفت: « ارسال سلاح به آتش جنگ دامن می‌زند و می‌تواند بهانه‌ای در اختیار مسکو قرار دهد تا آشکارا وارد بحران شود.»

به دنبال اعلام مخالفت آنگلا مرکل، جان مک‌کین،رئیس کمیته تسلیحات سنای آمریکا از مواضع صدراعظم آلمان در بحران اوکراین به شدت انتقاد کرده است.

 او مخالفت مرکل با ارسال اسلحه به اوکراین را با سیاست مماشات در برابر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی مقایسه کرد و گفت: «موضع خانم مرکل مرا به یاد خط مشی سیاسی دهه سی میلادی می‌اندازد.»

به نظر می رسد میان متحدین و حامیان اوکراین در مقابل پیشروی های روسیه، اتحاد و همبستگی برای حل بحران اوکراین وجود ندارد، آمریکا اعلام کرده است که امکان ارسال سلاح برای بالا بردن قدرت دفاعی اوکراین زیاد است، فرانسه و آلمان این رویکرد را نمی پسندند و موافق حل بحران از طریق گفت و گو و مذاکره هستند.

در حالی که تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران شرق اوکراین امروز و فردا نیز ادامه خواهد یافت و بسیاری از کشورهایی که در این تلاش ها نقش دارند، در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان جمع شده‌اند، که سازمان ملل اعلام کرده که درگیری‌های شرق اوکراین از آوریل گذشته تا کنون حدود ۵۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

 روسیه متهم است که به جدایی طلبان اوکراینی سلاح و تدارکات می‌دهد اما این اتهام را رد می‌کند.

طی این مدت و پس از آن که شورشیان طرفدار روسیه کنترل بخش های بزرگی از مناطق لوهانسک و دونتسک را در دست گرفتند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خانه‌هایشان فرار کردند. تصرف این مناطق بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه صورت گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین