کد خبر: ۲۸۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

ایرانی ها 2.5 برابر میانگین جهانی خون اهدا می کنند

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: شاخص اهدای خون در ایران 2.5برابر بیشتر از میانگین جهانی آن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر 'علی اکبر پورفتح الله' روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح پایگاه انتقال خون شیروان در خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: علاوه بر آن خون اهدا شده ایرانی ها از نظر شاخص های کیفیت بسیار بالا و از سالم ترین خون ها محسوب می شود.

وی افزود: هم اکنون 51 درصد اهدا کنندگان خون در کشور به صورت مستمر و به طور متوسط سالانه دوبار خون اهدا می کنند.

وی با بیان اینکه 4.5 درصد از اهدا کنندگان خون در کشور بانوان هستند، گفت: آقایان می توانند سالانه چهار مرتبه و بانوان نیز سه بار خون اهدا کنند.

وی بر اساس شاخص ها، میزان خون مورد نیاز را 27 واحد به ازای هر هزار نفر عنوان کرد و گفت: به تمام گروه های خونی نیاز است ولی بیشترین گروه مورد نیاز 'اوی منفی' است. 

پورفتح الله از وجود 100 پایگاه انتقال خون در کشور خبر داد و افزود: شماری هم پایگاههای سیار خون گیری در سطح کشور فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر در کشور 150 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف خون فرآوری می شود، افزود: با توجه به ساماندهی و فعال کردن بخش خصوصی، پیش بینی می شود طی سه سال آینده ظرفیت فرآوری ما به 600 هزار لیتر برسد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون به برنامه های این سازمان اشاره کرد و افزود: پیگیر بازنگری شبکه خون رسانی در کشور هستیم که در این چهارچوب تمامی بیمارستانهای نیازمند مصرف خون و فرآورده خونی، براساس آییننامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراکز انتقال خون مجهز خواهند شد.

پورفتح الله گفت: در این طرح کاری که انجام خواهد شد ساماندهی خدمات بیمارستانی انتقال خون است که در سالهای گذشته از آن غفلت شده و تلاش داریم تا حداقل 10 درصد نیاز بیماران غیراورژانسی به خون را از خون خود آنان تامین کنیم.

پایگاه انتقال خون شهرستان شیروان، پیش از ظهر دوشنبه با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون و شماری از مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

شیروان با 157 هزار نفر، دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین