کد خبر: ۲۸۳۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

سی و سومین جشنواره فیلم فجر فردا در ایستگاه آخر

سی و سومین جشنواره فیلم فجر پس از 11 روز فعالیت بعدازظهر فردا (چهارشنبه) به کار خود در برج میلاد تهران پایان می دهد. رویدادی که به باور بسیاری از اهالی سینما و کارشناسان می تواند به ارتقای بیش از پیش هنر هفتم بیانجامد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا جشنواره سی و سوم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و اکنون همه منتظر نتایج نهایی و برگزیدگان آن هستند.

نامزدهای بخش های مختلف این جشنواره زودتر اعلام شد و چشم ها به روز پایانی این رویداد هنری دوخته شده است.



** نامزدها

پس از اعلام نهایی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «من دیه گو مارادونا هستم»، «دوران عاشقی» و «رخ دیوانه» هر کدام با نامزدی در 10 بخش رکورددار شدند.

پس از این 3 فیلم، فیلم های «مزار شریف»، «عصر یخبندان» و «خداحافظی طولانی» نیز به ترتیب با 8 و 7 نامزدی در رده های چهارم تا ششم رکوردداری نامزد شدن در بخش های مختلف هستند.

همچنین 2 فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» و «ایران برگر» نیز هر کدام با 5 با نامزدی در رده های بعدی قرار دارند.

از دیگر فیلم های نامزد شده در بخش سودای سیمرغ می توان به نامزدی فیلم «کوچه بی نام» در 3 بخش، «بهمن» در 2 بخش و فیلم های «شیفت شب»، «حکایت عاشقی»، «شکاف» و «طعم شیرین خیال» هر کدام در یک بخش اشاره کرد.

نامزدهای بخش سودای سیمرغ ( مسابقه سینمای ایران ) سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برخی بخش ها بدین شرح معرفی شدند:



**نامزدهای جایزه بهترین فیلم

1- فرزاد موتمن و علی حضرتی برای تهیه کنندگی فیلم خداحافظی طولانی

2- علیرضا رئیسیان برای تهیه کنندگی فیلم دوران عاشقی

3- بیتا منصوری برای تهیه کنندگی فیلم رخ دیوانه

4- منوچهر شاهسواری برای تهیه کنندگی فیلم مزار شریف

5- جواد نوروز بیگی برای تهیه کنندگی فیلم من دیه گو مارادونا هستم



**نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی

1-فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم خداحافظی طولانی

2-علیرضا رئیسیان برای کارگردانی فیلم دوران عاشقی

3-ابوالحسن داوودی برای کارگردانی فیلم رخ دیوانه

4-مصطفی کیایی برای کارگردانی فیلم عصر یخبندان

5-حسن برزیده برای کارگردانی فیلم مزار شریف

6-بهرام توکلی برای کارگردانی فیلم من دیه گو مارادونا هستم



**نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه

1-اصغر عبد اللهی برای فیلمنامه فیلم خداحافظی طولانی

2-رویا محقق برای فیلمنامه فیلم دوران عاشقی

3-محمد رضا گوهری برای فیلمنامه فیلم رخ دیوانه

4-بهرام توکلی برای فیلمنامه فیلم من دیه گو مارادونا هستم



**نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن

1-فاطمه معتمد آریا برای فیلم بهمن

2-لیلا حاتمی برای فیلم دوران عاشقی

3-طناز طباطبائی برای فیلم رخ دیوانه

4-لیلا زارع برای فیلم شیفت شب

5-مهتاب کرامتی برای فیلم عصر یخبندان

6-باران کوثری برای فیلم کوچه بی نام

7-گلاب آدینه برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم



**نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد

1-سیامک صفری برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من

2-محسن تنابنده برای فیلم ایران برگر

3-سعید آقاخانی برای فیلم خداحافظی طولانی

4-شهاب حسینی برای فیلم دوران عاشقی

5-حسین یاری برای فیلم مزار شریف



** روز گشایش جشنواره

سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از12 بهمن ماه جاری شروع به کار کرد که تفاوت های آشکاری در نحوه برگزاری آن با دوره های پیش وجود دارد. جداشدن زمان برگزاری بخش فیلم های بین الملل از فیلم های ملی، تعیین رییس هیات داوران و کاهش جوایز «سیمرغ» از جمله این تغییرها بود.

در مراسم گشایش این جشنواره، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی ربیعی» وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی کشور در کنار اهالی سینما و پیشکسوتان این عرصه حضور یافتند.

در این مراسم از «محمد علی کشاورز» بازیگر پیشکسوت سینما و «محمد حسین جعفریان» فیلمبردار پیشکسوت تجلیل شد.

شاید نرسیدن «عزت الله انتظامی» بازیگر پیشکسوت سینما به مراسم تجلیل از کشاورز به دلیل مشکلات تنفسی یکی از حاشیه های غم انگیز مراسم آغازین جشنواره بود. قرار بود انتظامی در این مراسم برای تجلیل از همکار پیشکسوت خود روی صحنه برود.

انتظامی در عوض در پیامی خطاب به کشاورز نوشته است: عزیزم کشاورز، خوشحال می شدم در این مراسم با شکوه بزرگداشت تو هنرمند گرامی حضور داشتم ولی به علت بیماری سخت ریوی، دکتر اجازه خروج از منزل با هوای آلوده تهران نمی دهد. محمد جان تو خوب می دانی مراسم بزرگداشت تو برای من بسیار بسیار ارزشمند و افتخار آمیز می باشد.

جشنواره فجر امسال در چهار بخش مسابقه ی اصلی «سودای سیمرغ»، «نگاه نو» مربوط به فیلم اولی ها، «آثار مستند» و بخش «هنر و تجربه» برگزار شد. دبیری جشنواره ی امسال را نیز همچون سال گذشته «علیرضا رضاداد» بر عهده داشت.

امسال 29 سالن سینمایی فیلم های جشنواره را به نمایش عموم گذاشته شد.70 درصد ظرفیت سینماها از طریق پیش فروش واگذار شده و 30 درصد باقی مانده نیز در گیشه ها در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.



** تفاوت های جشنواره 33

به گفته ی اهالی سینما، سی و سومین جشنواره ی فیلم فجر، تفاوت های اساسی را با جشنواره های مشابه در سال های پیش داشت. کاهش تعداد فیلم های شرکت کننده در بخش های متفاوت جشنواره یکی از اصلی ترین این تفاوت ها بود.

انتخاب رییس هیات داوران برای بخش مسابقه ی اصلی یا «سودای سیمرغ» جشنواره نیز یکی از تغییرهای جدید بود.

در سی و سومین جشنواره ی فیلم فجر، بخش فیلم های بین الملل نیز از جشنواره فیلم های ملی تفکیک شده است. این بخش قرار است به طور مستقل در اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

همچنین کاهش جوایز سیمرغ هم یکی از اساسی ترین تفاوت های جشنواره ی امسال با سال های پیش است.

در بخش مسابقه ی «نگاه نو» جشنواره ی امسال هم 11 فیلم برای نمایش انتخاب شده اند. در این بخش که به فیلم اولی ها اختصاص دارد، 2 فیلم انیمیشن بلند البته به صورت غیررقابتی نیز به نمایش در آمد. مسوولان جشنواره در خصوص دلیل حضور نداشتن این 2 فیلم در بخش مسابقه، به نوع قالب و ساختار این فیلم ها اشاره کرده اند؛ چراکه به گفته ی آنها فیلم های انیمیشن را به دلیل ساختارشان نمی توان با دیگر فیلم ها مقایسه و داوری کرد، اگرچه همزمان امکان نمایش و دیده شدن از آنها گرفته نشده است.

«همایون اسعدیان»، «حسن بلخاری»، «فرشته طایرپور»، «محمدمهدی عسگرپور» و «رضا مقصودی» هیات داوران بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر هستند.

برخلاف دوره های گذشته ی جشنواره ی فیلم فجر، امسال هیچ یک از آثار بخش نگاه نو این جشنواره در بخش مسابقه اصلی یا همان «سودای سیمرغ» حضور ندارند. اگرچه به اعتقاد سینماگران تمام آثار ساخته شده در این بخش آثاری حرفه یی هستند.



*** بخش هنر و تجربه

گروه سینماهای «هنر و تجربه» که در سال 93 به منظور اکران فیلم های خلاقانه و متفاوت از جمله مستند، فیلم بلند و کوتاه که مخاطبان خاص دارند و به هر دلیل به اکران تجاری نرسیده اند، تشکیل شد، با آثار خود در جشنواره ی امسال حضور دارد.

شورای «هنر و تجربه» از میان آثار پیشنهاد شده ی هیات های انتخاب، 10 اثر سینمایی و 2 اثر مستند را به دبیرخانه جشنواره ی فیلم فجر معرفی کرده است. از میان این 12 اثر در نهایت از 2 اثر از طرف شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» قدردانی شد.

فیلم های مخاطب خاص مربوط به گروه هنر و تجربه در جشنواره ی امسال در سینماهای مخصوص گروه هنر و تجربه اکران شد.



** بخش آثار مستند

در بخش رقابت آثار مستند که از سال گذشته تنها به مستندهای بلند اختصاص یافته است، در جشنواره ی امسال در مجموع با رای هیات انتخاب، پس از بررسی 100 اثر متقاضی، 8 اثر انتخاب شده است.

در این میان مستند «آتلان» که برنده ی جایزه ی بهترین کارگردانی در جشنواره ی «سینما حقیقت» 1393 شد و دو فیلم «ابرها در راهند» و «حیات در رگ های سرد» که به طور مشترک به عنوان بهترین فیلم در این جشنواره انتخاب شدند، به صورت مستقیم در بخش رقابت آثار مستند حضور داشت.

در بخش آثار مستند جشنواره، «حبیب احمدزاده»، «مهرداد اسکویی»، «محمدرضا اصلانی»، «محمدعلی فارسی» و «مانی میرصادقی» به داوری آثار مستند نشینند.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از 12 بهمن آغاز بکار کرده فردا (چهارشنبه ) به کار خود پایان می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین