کد خبر: ۲۸۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲

روحانی: امیدوارم طرف مذاکراتی ما هم اراده لازم سیاسی را داشته باشد

رییس جمهوری با بیان این که جمهوری اسلامی همواره معتقد به یک توافق برد برد بوده است و امروز هم بر چنین توافقی تاکید دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران انعطاف لازم را در زمینه حل و فصل سیاسی این مساله از خود نشان داده و امیدواریم طرف مذاکراتی ما هم اراده سیاسی لازم برای حل و فصل این موضوع بیش از گذشته از خود نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تعامل سازنده بنیانگذاری شده و این دولت بر حسب تعامل سازنده با جهان همواره تاکید دارد، گفت: در سایه این سیاست، امروز روابطمان با کشورهای مختلف از جمله با همسایگان از گذشته به مراتب بهتر است.

روحانی افزود: در زمینه پرونده هسته ای نیز توانستیم مسیر مذاکرات سازنده و هدایت این پرونده را در مسیر حل و فصل و تفاهم از سوی دو طرف قرار دهیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده هسته ای همواره معتقد به توافق برد- برد بوده است و امروز هم بر چنین توافقی تاکید دارد.

روحانی با یادآوری این نکته که در ماه های گذشته جمهوری اسلامی ایران انعطاف لازم را در زمینه حل و فصل سیاسی این مساله از خود نشان داده است، تصریح کرد: امیدواریم طرف مذاکراتی ما هم اراده سیاسی لازم برای حل و فصل این موضوع بیش از گذشته از خود نشان دهد.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر این اراده سیاسی در طرف مقابل باشد به اعتقاد من در زمان کوتاهی مسایلی که هنوز محل اختلاف است، قابل حل خواهد بود.



**تحولات مثبت در بخش اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی

رییس جمهوری اضافه کرد: امروز ما شاهد تحولات بسیار مثبت در بخش اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی در جامعه مان هستیم. این دولت توانسته در طول 18 ماه گذشته، تورم را از بالای 40 درصد به کمتر از 17 درصد کاهش دهد و از لحاظ رشد اقتصادی کشور را از رشد منهای 6.8 به رشد مثبت برساند و در 6 ماهه گذشته در مجموع، کشور دارای رشد 4 درصدی باشد.

روحانی ادامه داد: همچنین در زمینه ثبات و آرامش بازار، کاهش اتکا به نفت و تبدیل نفت از پایه اقتصاد به وسیله ای برای توسعه رشد در کشور که در سال جاری در بودجه کشور ما تنها 30 درصد بودجه اتکا به نفت دارد و برای نخستین بار کشور را در اداره اقتصادی از وابستگی به نفت کاهش دادیم و این به معنای برنامه ریزی دولت است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در زمینه بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و همچنین نفت و گاز شاهد رشد های مطلوب و قابل قبولی در طول یکسال گذشته بودیم. 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است و من بر امام (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همه شهیدانی که برای پیروزی این انقلاب جانفشانی کردند، درود می فرستم.

روحانی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی مردم به آرمان های بلندشان بود، افزود: این مردم در طول یک قرن گذشته دو بار انقلاب کردند، انقلاب مشروطه که به تشکیل پارلمان و مجلس شورای ملی انجامید و انقلاب دوم، انقلاب اسلامی ایران در 36 سال گذشته بود.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: هدف این انقلاب ها دستیابی به استقلال، عدم وابستگی به قدرت های بیگانه، آزادی، به ویژه آزادی بیان، آزادی رای و انتخاب مسوولان کشور و همچنین احترام به ارزش های دینی، ملی و تشکیل نظامی که از یک سو در چارچوب موازین دینی مورد احترام و از سوی دیگر با آرای مردم باشد، دو کفه اسلامیت و جمهوریت در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

روحانی اظهار داشت: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب در برابر انواع فشارها و توطئه ها از آرمان ها، نظام و انقلابش حراست و حفاظت کرد. زمان چندانی از انقلاب اسلامی ما نگذشته بود که بر این ملت جنگی را تحمیل کردند و این مردم در طول هشت سال توانستند به خوبی از انقلاب و نظامشان دفاع کنند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که به بهانه های مختلف بر مردم فشار و تحریم وارد شد اما مردم ایران همچنان مقاوم در مسیر آرمان های خود ایستادگی کردند، تصریح کرد: ما در زمینه مسایل اقتصاد خارجی همواره معتقد هستیم که سرمایه گذاری خارجی در ایران مورد استقبال قرار بگیرد و ما امروز شرایط لازم را برای اینکه سرمایه گذاران خارجی در ایرن بتوانند فعالیت کنند فراهم آورده ایم.

رییس جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته، در موارد متعددی شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف از جمله معدن، صنعت، حمل و نقل، بنادر و راه آهن بوده ایم.

روحانی خاطر نشان کرد: تصمیم و اراده دولت بر همکاری مشترک بین ایران و سایر کشورها برای توسعه علمی و اقتصادی است؛ جمهوری اسلامی ایران جهاد را در فضای علم و اقتصاد به کار می برد و عمل می کند؛ ما در کشورمان جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی، جهاد علمی و جهاد اقتصادی داریم؛ جهاد به معنای کوشش مستمر یک ملت برای اهداف بلند در جامعه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: خوشبختانه در بسیاری از زمینه های علمی، جمهوری اسلامی ایران امروز در جایگاه رفیعی قرار دارد؛ ما از لحاظ پزشکی، هوا فضا، هسته ای، بیوتکنولوژی جزو کشورهای در ردیف های بالا در سطح جهانی و در بعضی زمینه ها در رتبه اول در سطح منطقه هستیم.

رییس قوه مجریه گفت: رشد علمی و فرهنگی در کشور ما همواره مورد تایید بوده و ایران امروز علاوه بر استعدادها و قابلیت های جغرافیایی دارای قابلیت های علمی و انسانی است که می تواند شرایط بهتر را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران فراهم کند.



**ناامنی در منطقه گسترده شده است/مداخلات قدرت های خارجی از عوامل گسترش این ناامنی است

روحانی تصریح کرد: ما معتقدیم برای توسعه، ثبات و امنیت منطقه، همه کشورهای منطقه به هم کمک کنیم، در شرایطی که امروز قرار داریم، در منطقه ما نا امنی های فراوانی وجود دارد، روزگاری در منطقه ما تنها مردم فلسطین زیر بار ظلم و جور و تروریسم دولتی قرار داشتند اما امروز متاسفانه این ناامنی در منطقه ما گسترده شده است.

رییس جمهوری یکی از عوامل گستردگی ناامنی را مداخله قدرت های خارجی در مسایل منطقه ذکر کرد و گفت: البته فقر اقتصادی، علمی و برنامه ریزی اطلاعاتی برخی از کشورها هم عوامل دیگری بوده که منطقه ما را به سمت بی ثباتی کشانده است.

روحانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید همه کشورها با عوامل بی ثباتی از جمله تروریسم، افراطی گری، مواد مخدر، جنایات سازمان یافته ، ناامنی دریایی مقابله کنند و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در همه این زمینه ها به کمک کشورهای منطقه به پا خاسته است.



**همه تصمیم بگیریم تا جهانی عاری از خشونت و افراطی گری بسازیم

رییس جمهوری با بیان این که امروز جمهوری اسلامی ایران حامی کشورهایی در منطقه است که در برابر گروه های تروریستی مقابله و مقاومت می کنند، گفت: کشور ما برای امنیت کشتیرانی در منطقه و مقابله با دزدان دریایی به حمایت از کشورهای دیگر به پا خاسته است.

روحانی اضافه کرد: برای مقابله با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مقابله با توزیع مواد مخدر در این منطقه بوده و هست.

رییس جمهوری بابیان این که معتقدیم ثبات و امنیت در صورتی حاصل می شود که همه کشورهای منطقه با عوامل بی ثباتی مبارزه کنند، گفت: راهی نداریم جز آن که همه ما تصمیم بگیریم تا جهانی عاری از خشونت و عاری از افراطی گری و تروریسم را بسازیم و این کار تنها درسایه همکاری با همدیگر امکان پذیر خواهد بود.



**در کنار کشورهایی خواهیم بود که در قبال خشونت و افراطی گری ایستادگی می کنند

روحانی ادامه داد: ما همان طور که در مقام عمل نشان دادیم در کنار همه کشورهایی خواهیم بود که در قبال خشونت و افراطی گری ایستادگی می کنند.

رییس دولت یازدهم افزود: ما در صورتی شاهد توسعه در منطقه خواهیم بود که شاهد ثبات در منطقه باشیم .

روحانی به تحولات اقتصادی کشورهای آسیای شرقی اشاره کرد و گفت: همان طور که امروز می بینیم در آسیای شرقی تحولات مثبت اقتصادی هم به آنجا و هم به سایر نقاط جهان کمک کرده است ؛ اگر فردا شاهد ثبات و توسعه در آسیای غربی و جنوب آسیای غربی باشیم نیز می تواند هم به توسعه این منطقه و هم به توسعه جهانی کمک کند.

رییس جمهوری با آرزوی موفقیت برای مهمانان و سفرا در دوران ماموریتشان تاکید کرد: شعار انقلاب اسلامی ایران، اسلام رحمانی و اسلام اعتدالی بوده است. از آغاز هم با تحجر و افراطی گری موافقتی نداشته و در برابر افراط ایستادگی کرده است. امروز نیز این انقلاب به همین مسیر و راه خود ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین