آفتابنیوز : آفتاب: مرکز سامانه مدیریت شهری 137 در تلاش است با اتخاذ تصمیمگیریهای کلان و ملی، به زودی به یک تلفن مرکزی (call center) و سامانهای واحد در مدیریت شهر مبدل گردد و تمام حوزههای خدماتی (شهری، آب و برق، گاز، تلفن و ...) مورد نیاز شهروندان را تحت پوشش ارتباطی قرار دهد.
به گزارش ایسنا، شهرداری تهران با نگاه تبدیل خود به یک نهاد اجتماعی، مدیریت واحد شهری را از مهمترین وظایف خود دانسته و با علم به تحولات اخیر در عرصه کار و روابط اجتماعی در سطح جوامع، با استفاده از فناوری ارتباطات در راه تحقق اهداف کلان مدیریتی خود دست به راهاندازی سامانههای نوین شهری در حوزههای مدیریت، اجرا و نظارت در راستای اجرای سیاستهای خود زد.
برهمین اساس سامانه 137 در سال 1379 به صورت یک صندوق صوتی پیامگیر ایجاد و در سوم دیماه سال 1384 با توجه به گسترش درخواستهای مردمی، به تدریج از مرکز ارتباطات مردمی به مرکز هدایت، کنترل و ساماندهی نیازها و معضلات شهری تحت عنوان "مرکز سامانه مدیریت شهری 137" ارتقاء یافت.
سامانه مدیریت شهری 137 میتواند بیش از 800 موضوع در بخشها و حوزههای مختلف شهرداری تهران را از شهروندان دریافت و جهت انجام پیگیری نماید. موضوعات اعلامی توسط شهروندان در شش حوزه خدمات شهری (با 425 موضوع)، حملونقل و ترافیک (با 141 موضوع)، فرهنگی و اجتماعی (با 123 موضوع)، مالی و اداری (با 53 موضوع)، شهرسازی و معماری (با 30 موضوع) و فنی و عمرانی (با 15 موضوع) تقسیمبندی میشود.
به گزارش ایسنا، عمده موضوعات مطرح شده در حوزه خدمات شهری توسط شهروندان موارد زیر بوده است:
1- امور مربوط به نحوه خدمات فروشگاههای شهروند، میادین میوه و ترهبار، بهشت زهرا (س) و آتشنشانی.
2- اتلاف سگهای ولگرد، طعمهگذاری محل زندگی موشها.
3- زیباسازی و چشمانداز شهری، پاکسازی برچسب، تبلیغات و تابلوهای غیرمجاز.
4- امور مربوط به وسائل بازی، امکانات ورزشی و تجهیزات بوستانها و فضای سبز.
5- رفع آلایندههای صوتی و زیست محیطی ناشی از فعالیتهای واحدهای صنعتی و کارگاهی درون شهری.
6- رفع سد معبر اصناف، دستفروشان و مصالح ساختمانی.
7- نظارت و جمعآوری زباله، درخواست نصب سطلهای مکانیزه.
8- امور مربوط به بازیافت و تبدیل مواد.
9- کشتار و نگهداری غیرمجاز دام و رفع آبگرفتگی و برفروبی معابر.
10- آلودگیهای صوتی ناشی از ساخت وساز.
عمده موضوعات مطرح شده در حوزه حملونقل و ترافیک توسط شهروندان موارد زیر بوده است:
1- موارد مربوط به کنترل کیفیت هوا و کیفیت و کمیت وسائط نقلیه اتوبوسرانی و تاکسیرانی و خدمات کارکنان مربوطه.
2- نحوه خدمترسانی شرکت بادپا، پارکبانها و پارکینگهای طبقاتی شهرداری.
3- نحوه خدمات مربوط به راهآهن شهری تهران و حومه (مترو).
4- نصب و یا ترمیم علائم ترافیکی، ایمنی و خط کشی معابر.
5- نصب و مکانیزهکردن پلهای عابر پیاده و نصب سرعتگیر.
6- کیفیت خدمات پایانههای مسافربری و پارک سوارها و نحوه عملکرد سازمان حملونقل و ترافیک در خصوص صدور مجوز ورود به طرح ترافیک.
همچنین در حوزه فرهنگی و اجتماعی موضوعات زیر مطرح میشود:
1- جمعآوری و ساماندهی متکدیان، کارتنخوابها و معتادین.
2- عملکرد و خدمات خانههای محله، اسباببازی و سلامت شهرداری.
3- کیفیت چاپ و مطالب روزنامه همشهری و ضمائم آن.
4- تجهیزات و نحوه عملکرد مجموعههای ورزشی و تفریحی شهرداری.
5- جمعآوری وسائل و لوازم خانگی جهت هدیه آنها به نیازمندان.
به گزارش ایسنا، امور مربوط به پیمانکاران تحت قرارداد با شهرداری، نحوه عملکرد و فعالیتهای کارکنان شهرداری، امور مربوط به عوارض نوسازی و ممیزی املاک و امور مربوط به فعالیتهای بانک شهر، رستورانها و باغات تحت پوشش شهرداری نیز از موضوعات اصلی حوزه مالی و اداری است که شهروندان به سامانه 137 اعلام میکنند.
در حوزه شهرسازی و معماری هم ساختوسازهای غیرمجاز و یا غیراستاندارد، تغییر کاربری و توسعه تجاری غیرمجاز و میزان و نحوه دریافت عوارض ساختوساز هم از موضوعات عمده شهروندان است.
همچنین در حوزه فنی و عمرانی موضوعات زیر مطرح است:
1- مرمت، لکهگیری و روکش آسفالت معابر.
2- اصلاح شیب هندسی، مرمت و جدولبندی جویها و قنوات.
3- طرح ایجاد پلهای زیرگذر و روگذر، دوربرگردان و بزرگراه.
4- اعلام عدم مقاومت ساختمانهای مناطق شهری.
چه زمانی و از چه روشی میتوان با 137 تماس گرفت؟
شهروندان تهرانی میتوانند بدون وقفه و تعطیلی در 24 ساعت شبانهروز با سامانه مدیریت 137 از طریق شماره 137، شماره پیام کوتاه 3000137، سایت اینترنتی www.137.tehran.ir و صندوق پستی 137 – 11155 تماس حاصل کنند.
در هنگام تماس با 137 به نکات زیر توجه کنید!
1- تعیین نشانی دقیق و نوع موضوع درخواست مورد نظر، قبل از تماس.
2- به خاطر سپردن کد کارشناس ثبت پیام.
3- برخورد شایسته و برازنده یک شهروند فهیم و مسئول در هنگام مکالمه.
4- توجه کامل به سوالات کارشناس ثبت پیام و پاسخ کوتاه، لازم و کافی به سوالات.
5- یادداشت نمودن کد پیگیری پیام، جهت اطلاع از نتیجه انجام درخواست.
کلیه خدمات شهرداری که به عنوان پیام و درخواست از سوی شهروندان به سامانه 137 مطرح میگردد رایگان و بدون هزینه میباشد.
به گزارش ایسنا، مطابق تحقیقات به عمل آمده و منتشر شده در پنجمین کنفرانس بینالمللی متروپلیس متشکل از شهرداران و مدیران کلان شهرهای کشورهای جهان (در سال 1386) سامانه 137 به عنوان تنها تلفن مرکزی شهر (call Center) در خاورمیانه اعلام گردید.