کد خبر: ۲۸۳۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹

10 دستورالعمل برای رفع بوی عرق

عرق یك پدیده لازم بدن است، اما وقتی كه بدن مخصوصا در فصل گرم بدبو می‌شود آن‌وقت برای فرد و اطرافیان او غیرقابل تحمل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عرق یك پدیده طبیعی و لازم بدن است كه ضمن مرطوب نگه داشتن پوست، موجب دفع مقداری از مواد زاید بدن می‌شود،‌ اما وقتی كه بدن مخصوصا در فصل گرم بدبو می‌شود آن‌وقت برای فرد و اطرافیان او غیرقابل تحمل می‌شود.
 
عرق بدن به تنهایی بدون بو است، اما باكتری‌ها و قارچ‌های روی بدن از آن به‌عنوان محیط رشد استفاده كرده و سریعا شروع به تكثیر می‌كنند و عرق را به تركیبات بدبویی تجزیه می‌كنند؛ اما چرا برخی نواحی مثل زیر‌بغل بیشتر بو می‌گیرد؟ علت این است كه غدد عرق در این مناطق پروتئین و چربی نیز تولید می‌كنند كه مواد اولیه مناسبی برای تغذیه باكتری‌ها و قارچ‌های سطح پوست است.

این در‌حالی است كه عرق نقاط دیگر بدن بیشتر محتوی نمك است و باكتری‌ها كمتر می‌توانند از آن استفاده كنند.
 
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق

اگر می‌خواهید از بوی بد عرق رها شوید به دستورهای زیر عمل كنید:

1. از خوردن ادویه، زردچوبه، فلفل، خردل، سس گوجه فرنگی، پنیر كهنه، تخم مرغ، روغن سرخ شده، كالباس، سوسیس و اغذیه نظیر آن خودداری كنید و همراه غذا از سبزی تازه و میوه استفاده كنید. همچنین استفاده از مواد لبنی مثل شیر و ماست را فراموش نكنید.

2. پیشگیری بهترین روش برای مبارزه با بوی بد عرق است. اگر عرق روی بدن نماند، بو نیز نمی‌گیرد. برای بسیاری از افراد شستشوی مرتب بدن برای رهایی از شر بوی بد كفایت می‌كند؛ البته شستشو با آب خالی كافی نیست چون نمی‌تواند بخوبی عرق را از سطح پوست پاك كند. برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید از شامپو و صابون‌ها استفاده كنید.

3. بعد از شستشوی بدن با آب و صابون و خشك كردن كامل بدن، بلافاصله از تركیبات ضد‌عرق برای زیر بغل خود استفاده كنید. توجه داشته باشید دئودورانت‌ها مانع تعریق نمی‌شوند بلكه مانع متصاعد‌شدن بوی بدن می‌شوند. در حالی كه ضد تعریق‌ها مواد شیمیایی هستند كه تعریق را كاهش می‌دهند؛ البته ضد تعریق‌ها در اكثر موارد حاوی دئودورانت نیز هستند كه بوی بدن را دفع می‌كند.

4. حتما بدن خود را مرتب خشك كنید زیرا باكتری‌ها به سختی در مناطق خشك بدن زنده می‌مانند.

5. لباس‌های نخی بپوشید. زیرا لباس نخی و كتانی عرق را بهتر به خود جذب می‌كنند. در مقابل لباس‌های نایلونی عرق را از سطح بدنتان كمتر جذب كرده و با باقی ماندن این عرق در سطح پوست، خود بخود بوی بد نیز استشمام می‌شود.

6. سیگار نكشید. مصرف سیگار علاوه بر بدبو كردن دهان، موجب بدبو شدن عرق نیز می‌شود. در نظر داشته باشید كه هفته‌ها طول می‌كشد تا بوی بد سیگار و اثر آن در عرق بدن بعد از ترك از بین برود.

7. لباس تمیز عامل مهمی ‌برای جلوگیری از بوی عرق است. هر بار به حمام می‌روید لباس‌هایتان را عوض كنید و لباس‌های تمیز بپوشید. گاهی در مناطق گرم و شرجی لازم  است لباس‌ها را روزی چند بار عوض كرد.

8. برخی بیماری‌ها موجب تعریق بدبو می‌شود، در این مواقع چاره‌ای جز درمان بیماری اصلی وجود ندارد.

9. موهای زیر بغل و كشاله‌ران خود را به‌طور مرتب بتراشید. وجود مو در این منطقه موجب مساعد شدن شرایط رشد برای باكتری‌ها می‌شود.

10. در هفته یك‌بار استفاده از صابون آنتی باكتریال، گوگرددار و تركیبات ضد قارچ می‌تواند میزان باكتری‌های مزاحم و بدبو شدن عرق را كم كند.

منبع: جام جم آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین